Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 24 sep 2020 16:39

slugger75 skrev:
RyssenKefir skrev:Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.

Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?

Och ID.4 har ju längre räckvidd än Enyaq (520 km vs 510 km), så det verkar som att Cd inte spelar någon roll för räckvidden ändå.

Jo, i princip spelar det roll. Men luftmotståndet är Cd-värdet gånger frontyta. Är Enyaq något högre eller bredare så har den ändå högre luftmotstånd än ID4.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 24 sep 2020 17:46

onni skrev:
iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.

Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.

Jaguaren då? Fulare än Leafen tom? :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav B99 » 24 sep 2020 18:24

Lite ostrukturerad bygg din bil men jag tolkar den som att ID4 kommer med drag som standard även på den enklare versionen.
B99

Referralkod: bo70682

Inläggav Limbster » 24 sep 2020 18:39

Håller med, förhoppningsvis så rätter det till sig om några dagar eller så beställer man en utifrån det som står, så får man stå där utan drag. Det står ju i typ alla annonser att de reserverar sig för felskrivningar :roll:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster

Inläggav backe » 24 sep 2020 18:53

B99 skrev:Lite ostrukturerad bygg din bil men jag tolkar den som att ID4 kommer med drag som standard även på den enklare versionen.

Det står under standardutrustning på byggsidan att det ingår, så det kan du nog räkna med.
backe

Inläggav Teslaägare taliz » 24 sep 2020 19:09

Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav backe » 24 sep 2020 19:20

taliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.

För mig är det ok, vinner miljön och min plånbok på det så är alla vinnare. Tveksam däremot om jag skulle köpt en fossilbil från VW om det vore aktuellt.

Nu har jag inte beställt ännu, ska få offert imorgon. Knappade dock in den i kalkylen med rabatt som jag tror jag får på jobbet, halva priset mot min nuvarande bil så det är lättare att förlåta då :)

Frugan kan ta ut en på sitt jobb också så har vi två bilar för en, kanske inte lika schysst som den vi har men vi har velat ha två bilar ett tag nu.
backe

Inläggav Limbster » 24 sep 2020 19:28

Har väldigt svårt för VW, att de drog in e-up så fort de verkar klara utsläppskraven visar åter igen vilket genomruttet företag det är, MEN tyvärr är de inte ensamma. Får bilföretagen välja på att tjäna några procent extra eller undvika att några tusen dör i förtid pga luftföroreningar så visar deras handlingar oftast tydligt vad de prioriterar.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster

Inläggav vigge50 » 24 sep 2020 19:47

Limbster skrev:

Har väldigt svårt för VW, att de drog in e-up så fort de verkar klara utsläppskraven visar åter igen vilket genomruttet företag det är, MEN tyvärr är de inte ensamma. Får bilföretagen välja på att tjäna några procent extra eller undvika att några tusen dör i förtid pga luftföroreningar så visar deras handlingar oftast tydligt vad de prioriterar.

De slutade sälja vanliga Up för ett tag sedan, så hur många Up producerade det egentligen där i slutet? Under de första sju månaderna i år så såldes det 9 975 eUp i Europa, alltså mindre än 1500 i månaden. Jag har svårt och se hur du ska gå med vinst med en bil i den prisklassen på så små volymer. Visst, de bör satsa på elbilar men med de modellerna och den produktionen de kommer upp i så är det förståligt att den modellen stoppas.
vigge50

Inläggav Teslaägare Toja » 24 sep 2020 19:53

ID4 tycker jag ser ut som vilken riskokare som helst. Y är mycket snyggare
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Referralkod: tony1422

FöregåendeNästa