Fick höra att svärfar hängde på låset kl.14 och beställde sig en Id.4. Ska tydligen få den v.3 2021.HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Är det i Norge? Jag har fortfarande inte fått något vettigt från min säljare.HelectriC skrev:Fick höra att svärfar hängde på låset kl.14 och beställde sig en Id.4. Ska tydligen få den v.3 2021.HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Re: VW I.D
Jeppbacke skrev:Är det i Norge? Jag har fortfarande inte fått något vettigt från min säljare.HelectriC skrev:Fick höra att svärfar hängde på låset kl.14 och beställde sig en Id.4. Ska tydligen få den v.3 2021.HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Såg en på McDonalds på Rygge i Norge. Trodde den redan gick att köpa. Den var riktigt fin
Re: VW I.D
Det beror på. Är det så att jag får dra min husvagn med den så finns nog inte mycket som talar emot den här bilen vad jag kan se. Och den är ju tack o lov billigare än befarat. Det är alltså ett stort plus. Nästan lite för bra. Var är haken?thnis skrev:Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre?
Förresten så sa min säljare att det finns en stor chans att man får bilen på denna sidan årsskiftet om man beställer den nu. Ingen risk att det skulle dröja till efter 1 juli med leverans. Vi får väl se vad han säger nästa gång jag pratar med honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jo, i princip spelar det roll. Men luftmotståndet är Cd-värdet gånger frontyta. Är Enyaq något högre eller bredare så har den ändå högre luftmotstånd än ID4.slugger75 skrev:Och ID.4 har ju längre räckvidd än Enyaq (520 km vs 510 km), så det verkar som att Cd inte spelar någon roll för räckvidden ändå.RyssenKefir skrev:Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.
Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Jaguaren då? Fulare än Leafen tom?onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Lite ostrukturerad bygg din bil men jag tolkar den som att ID4 kommer med drag som standard även på den enklare versionen.
Re: VW I.D
Håller med, förhoppningsvis så rätter det till sig om några dagar eller så beställer man en utifrån det som står, så får man stå där utan drag. Det står ju i typ alla annonser att de reserverar sig för felskrivningar
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
B99 skrev:Lite ostrukturerad bygg din bil men jag tolkar den som att ID4 kommer med drag som standard även på den enklare versionen.
Det står under standardutrustning på byggsidan att det ingår, så det kan du nog räkna med.
Re: VW I.D
Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
taliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
För mig är det ok, vinner miljön och min plånbok på det så är alla vinnare. Tveksam däremot om jag skulle köpt en fossilbil från VW om det vore aktuellt.
Nu har jag inte beställt ännu, ska få offert imorgon. Knappade dock in den i kalkylen med rabatt som jag tror jag får på jobbet, halva priset mot min nuvarande bil så det är lättare att förlåta då
Frugan kan ta ut en på sitt jobb också så har vi två bilar för en, kanske inte lika schysst som den vi har men vi har velat ha två bilar ett tag nu.
Re: VW I.D
Har väldigt svårt för VW, att de drog in e-up så fort de verkar klara utsläppskraven visar åter igen vilket genomruttet företag det är, MEN tyvärr är de inte ensamma. Får bilföretagen välja på att tjäna några procent extra eller undvika att några tusen dör i förtid pga luftföroreningar så visar deras handlingar oftast tydligt vad de prioriterar.taliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
De slutade sälja vanliga Up för ett tag sedan, så hur många Up producerade det egentligen där i slutet? Under de första sju månaderna i år så såldes det 9 975 eUp i Europa, alltså mindre än 1500 i månaden. Jag har svårt och se hur du ska gå med vinst med en bil i den prisklassen på så små volymer. Visst, de bör satsa på elbilar men med de modellerna och den produktionen de kommer upp i så är det förståligt att den modellen stoppas.Limbster skrev:Har väldigt svårt för VW, att de drog in e-up så fort de verkar klara utsläppskraven visar åter igen vilket genomruttet företag det är, MEN tyvärr är de inte ensamma. Får bilföretagen välja på att tjäna några procent extra eller undvika att några tusen dör i förtid pga luftföroreningar så visar deras handlingar oftast tydligt vad de prioriterar.taliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
Re: VW I.D
ID4 tycker jag ser ut som vilken riskokare som helst. Y är mycket snyggare
MYP -22 | MIB | svart/svart
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: VW I.D
Då kan man i så fall inte beställa från Mercedes heller? Dom fick ju också böter för utsläppsfusktaliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... avgasfusk/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: VW I.D
Det var ju givet att det glöms fort. Jag minns en debatt i tysk TV i samband med dieselgateavslöjandet. Där satt diverse höga politiker och kunniga inom bilindustrien och alla var överens om att detta är glömt inom 6-12månader och det stämde ju ganska bra.taliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Japp förståligt när man bara räknar pengar och struntar i människoliv. De gjorde vinst på e-up men de gör mer vinst på id3. Det handlar inte om att företaget håller på att gå under utan om att man gör det yttersta för att maximera vinsten på bekostnad av människors liv och hälsa.vigge50 skrev:De slutade sälja vanliga Up för ett tag sedan, så hur många Up producerade det egentligen där i slutet? Under de första sju månaderna i år så såldes det 9 975 eUp i Europa, alltså mindre än 1500 i månaden. Jag har svårt och se hur du ska gå med vinst med en bil i den prisklassen på så små volymer. Visst, de bör satsa på elbilar men med de modellerna och den produktionen de kommer upp i så är det förståligt att den modellen stoppas.Limbster skrev:Har väldigt svårt för VW, att de drog in e-up så fort de verkar klara utsläppskraven visar åter igen vilket genomruttet företag det är, MEN tyvärr är de inte ensamma. Får bilföretagen välja på att tjäna några procent extra eller undvika att några tusen dör i förtid pga luftföroreningar så visar deras handlingar oftast tydligt vad de prioriterar.taliz skrev:Jag tror som sagt det är en helt ok bil.
Men, hur tänker ni som beställer runt VW som företag? Är dieselgate förlåtet?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
Suck. Starta en hata VW tråd istället. Här pratar vi om bilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
iAkita, du kommer väl köpa en Ioniq 5?
Den ut att bli en mycket bra bil!
4wd, 800V och +200kW laddning, V2G
Och drag på kanske 1.500kg!
Den ut att bli en mycket bra bil!
4wd, 800V och +200kW laddning, V2G
Och drag på kanske 1.500kg!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag är inte så förtjust in fronten på M3 (även fast jag har den själv; gillar bilen grymt bra i övrigt, så kan leva med det), men tycker att PS2 (som jag annars gillar skarpt, och funderat på som framtida byte till), är ännu mycket fulare i fronten. Tycker att grillen är riktigt ful, och känns helt malplacerad. Inte bara för att det är elbil (som inte behöver sådan grill), men rent estetiskt så är det inte snyggt eller harmoniskt med konstiga proprotioner i förhållande till resten. Känns bara helt fel för mig.iAkita skrev:Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
Däremot bakdelen (som en del hatar) på PS2, tycker jag är rätt snygg, och kul (mer personlig än de flesta andra bilar, och lyckats ändå hålla snygga proportioner).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Alla tycker vi olika, jag hade satt M3 överst följt av Y och sedan EQCiAkita skrev:Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: VW I.D
Hmm, kan ni inte lägga upp en ny Omröstning på vilka av nuvarande elbilar som är fulast istället?MarkusL skrev:Alla tycker vi olika, jag hade satt M3 överst följt av Y och sedan EQCiAkita skrev:Då har vi ju iallafall en sak gemensamt: Jag kör också e-Niro och jag är också sugen på att byta upp mig till Enyaq eller ID4 (även om det lutar mer mot Model y eller någon av koreanernas kommande bilar).onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Men Model 3 på 3:e plats vad det gäller exteriört utseende? Seriöst? Jag tvivlar inte på att det är en helt fantastisk bil, men det finns väl bara en enda elbil som har en mer misslyckad exteriör rent estetiskt? (Tänker såklart på original-Leaf:en.) Och var är i-Pace på din lista som någon frågade, den måste väl iallfall hamna topp tre? Smaken är som baken som sagt.
Re: VW I.D
Finns redan ” VW:s ofattbara utsläppsskandal:” viewtopic.php?f=28&t=2404&p=432582&hili ... ra#p432582PapaD skrev:Suck. Starta en hata VW tråd istället. Här pratar vi om bilar.