Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Mickep » 28 sep 2020 11:56

Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen? Kan man klara sig (om man inte stöter på patrull)
I min naivitet trodde jag att siffran sattes vad bilen klarade av. klarar den 1200 vid 8% lutning så gör den det vid 10% också. Eller? Har läst att vissa får lägga in fyran på hallandsåsen. men hp är det ingen bekymmer med.
i Sverige kollade jag över vägar med högst stigning. Det mesta jag hittade var 16%. Finns det någon gräns för släpvagn?

https://www.climbbybike.com/climbs_selection.asp
Mickep

Inläggav Fredrik j » 28 sep 2020 12:03

Mickep skrev:Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen? Kan man klara sig (om man inte stöter på patrull)
I min naivitet trodde jag att siffran sattes vad bilen klarade av. klarar den 1200 vid 8% lutning så gör den det vid 10% också. Eller? Har läst att vissa får lägga in fyran på hallandsåsen. men hp är det ingen bekymmer med.
i Sverige kollade jag över vägar med högst stigning. Det mesta jag hittade var 16%. Finns det någon gräns för släpvagn?

https://www.climbbybike.com/climbs_selection.asp

Man väger husvagnar vid gränsen Tyskland/Österrike ibland.
Även tullen kan väga om man misstänker överlast. Det finns även ett par fasta kontrollstationer längs Europavägarna.
Fredrik j

Inläggav elbilist mati » 28 sep 2020 12:05

taliz skrev:2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...

Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist mati » 28 sep 2020 12:10

Mickep skrev:Vilken är det som kollar om dragvikten (släpet) är 1000 eller 1200? Polisen?

Ja, vi har installerat en fordonsvåg i Häggenås norr on Östersund. Den är visserligen främst avsedd för tung trafik, men Polisen kan teoretiskt väga personbilar där om de vill. Jag har sett att de har gjort det vid några tillfällen, och då var det bil med släp de har vinkat in. Men det var kanske för att vågen var ny och de ville testa den för olika ekipage. Det är främst lastbilar de vill åt eftersom de kan köra omkring med grym överlast.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 12:55

mati skrev:
taliz skrev:2,1 ton bil + 1 ton husvagn + passagerare + last i en bil med 300nm utan växellåda. Hmm...

Så du menar att en elbil med 200hk inte skulle klara av att dra en liten husvagn? Jag har dragit en husvagn som kanske till och med var större än så med en 1,6 liters Volvo-diesel med 109hk och det gick bra det också. Menar du att en elbil inte orkar och att jag ska köpa en dieselbil istället?

Det intressanta är ju vridmomentet och utväxlingen.
Med en växellåda kan du ha lägre vridmoment och ändå få bättre effekt.
Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist PapaD » 28 sep 2020 13:03

Nej Taliz, jag tror inte du är på rätt spår. Mycket svagare bensinare har fått godkänt att dra mycket tyngre än 1200 kg. Vi vet inte varför elbilar inte får dra det de orkar, men de orkar mycket mer än de får.

Om något är de för starka i start jämfört med fossilbilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav Teslaägare Laban » 28 sep 2020 13:08

Tillverkarna själva hävdar väl att det beror på kylningen som inte klarar av den konstant höga lasten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav nek0 » 28 sep 2020 13:13

taliz skrev:
mati skrev:

Jag tror 300nm är lite väl klent för så mkt vikt. Det är som en gammal bensinvolvo typ, men dom vägde ju ett halvt ton mindre och hade växellåda...
En elmotor har väl allt vrid från 0, men ju högre upp i RPM desto mer minskar det. Därför elbilar blir mkt slöare i högre hastigheter.
Egentligen är det nog mer ett problem i vardaglig körning än med husvagn, man gör ju inte så mkt omkörningar med husvagn.. (kanske backar kan bli knepigt dock?)

Tesla Semi ska ha 4 likadana motorer som Model 3 har. Menar du att Semi inte får dra mer än 12t?
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare taliz » 28 sep 2020 13:20

nek0 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:

Tesla Semi ska ha 4 likadana motorer som Model 3 har. Menar du att Semi inte får dra mer än 12t?

Precis, chipspåsar du vet... :lol:
Nej men dels kan de klämma ur betydligt mer än 300nm per motor, dels behöver en lastbil inte kunna köra lika fort, dvs utväxlingen är lägre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist mati » 28 sep 2020 13:33

Okej, sakta nu. E-tron har ungefär dubbelt så mycket vridmoment som ID4, det är sant. Men den väger också 30% mer. Och med e-tron märker jag absolut ingenting överhuvudtaget när jag drar husvagnen. Den beter sig precis som utan, vilket innebär att det finns massor med marginal och lite till. Jag har ibland nästan varit rädd att den liksom drar sönder vagnen när man är lite för tung på gasen.
Det känns ju rentav patetiskt att påstå att en ID4 inte skulle klara av att dra en husvagn på 1000kg. Hade en petrolhead påstått detta så hade jag haft överseende med ett sådant uttalande, men det här blir bara löjligt. Bashing?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon