Iofs har väl Model 3 SR+ inte mkt mer vrid, och den drar väl släp alldeles utmärkt vad jag förstått.
Dock väger den ju också ett halvt ton mindre och har 100hk mer.
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Moderator: Redaktion
taliz skrev:Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
mati skrev:taliz skrev:Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.
taliz skrev:Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
mati skrev:taliz skrev:Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.
taliz skrev:Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
tor-ake skrev:Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.
En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).
Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.
Fredrik j skrev:taliz skrev:Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).
På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster