Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Här kommer min reseberättelse från SECC2020. Den blev väldigt lång. Om någon bara är intresserad av statistik så finns det en tabell på sista sidan ni kan hoppa direkt till. Jag glömde notera laddtider med mera för resan upp ett antal gånger, så den tog jag inte med i tabellform.
Jag orkade inte korrekturläsa innan jag laddade upp filen, så jag ber om ursäkt för eventuella stavfel och bortttappade ord och bokstäver.
Jag orkade inte korrekturläsa innan jag laddade upp filen, så jag ber om ursäkt för eventuella stavfel och bortttappade ord och bokstäver.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 3 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Trevlig läsning! Och roligt att se att de går så bra att köra riktigt lång även med en icke Tesla. Längst vi kört är Södra Sandby till Sälen med vår E-Niro vilket ju är inte ens halvvägs, de är ca 75 mil.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Utmärkt reseberättelse. Tack för att du tog dig tid att skriva den.iAkita skrev:Här kommer min reseberättelse från SECC2020. Den blev väldigt lång. Om någon bara är intresserad av statistik så finns det en tabell på sista sidan ni kan hoppa direkt till. Jag glömde notera laddtider med mera för resan upp ett antal gånger, så den tog jag inte med i tabellform.
Jag orkade inte korrekturläsa innan jag laddade upp filen, så jag ber om ursäkt för eventuella stavfel och bortttappade ord och bokstäver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Min reseberättelse tog lite längre tid att få till
Men här kommer den i alla fall, om någon fortfarande är intresserad.
https://docs.google.com/document/d/1fY0 ... sp=sharing
Men här kommer den i alla fall, om någon fortfarande är intresserad.
https://docs.google.com/document/d/1fY0 ... sp=sharing
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kanon berättelse.Generalbogge skrev:Min reseberättelse tog lite längre tid att få till
Men här kommer den i alla fall, om någon fortfarande är intresserad.
https://docs.google.com/document/d/1fY0 ... sp=sharing
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jätteintressant läsning och kul att jämföra siffror! På nervägen förbrukade jag 47 kWh mindre, och mina vägval blev 14 (!) mil kortare. Där ligger väl en stor del av förklaringen att det inte skiljde så mycket i mål. Det plus att du laddade extra vid sista stoppet för att ta dig hem efteråt.Generalbogge skrev:Min reseberättelse tog lite längre tid att få till
Men här kommer den i alla fall, om någon fortfarande är intresserad.
https://docs.google.com/document/d/1fY0 ... sp=sharing
Hoppas det blir något liknande evenemang nästa sommar. Jag fick blodad tand och uppskattade både själva resan och att träffa ett gäng nya och väldigt trevliga människor!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, då hakar även jag på!iAkita skrev:Hoppas det blir något liknande evenemang nästa sommar. Jag fick blodad tand och uppskattade både själva resan och att träffa ett gäng nya och väldigt trevliga människor!
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Också väldigt intresserad, intressant att se skillnaden med en äldre s70D. Många laddstopp blir det.Jerker skrev:Ja, då hakar även jag på!iAkita skrev:Hoppas det blir något liknande evenemang nästa sommar. Jag fick blodad tand och uppskattade både själva resan och att träffa ett gäng nya och väldigt trevliga människor!
Model Y LR.
Model S70D
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Också sugen på haka på nästa år.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Med Roadstern givetvis!Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det gör ju faktiskt det hela lite mer spännande och realistiskt.Jerker skrev:Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Mer taktik inblandat då. Har man en bil som laddar långsamt, ska man då dela laddpar med en mer snabbladdande bil för att jämna ut?EnTraktor skrev:Det gör ju faktiskt det hela lite mer spännande och realistiskt.Jerker skrev:Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag är faktiskt mer nyfiken vem som blir först med denna resa i februari. Det tjatas ju ibland om att resor som sker i snöstorm, minus 20, i 180, med skotersläp och utan paus är det normala ...
Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?
Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/themax skrev:Jag är faktiskt mer nyfiken vem som blir först med denna resa i februari. Det tjatas ju ibland om att resor som sker i snöstorm, minus 20, i 180, med skotersläp och utan paus är det normala ...
Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?
20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?TiborBlomhall skrev:Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/
20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och den måste köras helt med FSD, man får bara koppla i och ur laddkontaktenthemax skrev:Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?TiborBlomhall skrev:Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/
20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Vilken torsdag som helst nu. Vilken torsdag som helst.Generalbogge skrev:Och den måste köras helt med FSD, man får bara koppla i och ur laddkontakten
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Svårt att beställa en viss typ av väder. Sedan ska man kanske vara försiktig med vad man önskar.themax skrev:Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?TiborBlomhall skrev:Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/
20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning
Var inblandad i det skånska snökaoset 2018 https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... ydsverige/ med vår BMW i3 rex 21 kWh.
Snabbladdaren i Kristianstad fungerade inte fick ladda med AC och hade bara 74% vid avfärd mot Ystad men tänkte stanna till i Tomelilla, inga väderrapporter om snöoväder bara om hård vind. Efter 20 minuters bilfärd kom väderrapport om svåra väderförhållanden mellan östkusten och Sjöbo. Halvvägs mot Ystad kom snöyran ( sikt 1-2 billängder ) halt maxhastighet 20-30 km/h samt tröttsamt letande efter sidomarkeringar då vägen inte syntes.
Gick inte att ladda i Tomelilla för vägen var avstängd och laddaren täckt av snödrivor, tänkte det är lugnt då det fanns 7 liter bensin i tanken och 30% kvar i batteriet. Hamnade i kön söder om Tomelilla då lastbil med slitna däck hade fastnat i backen. Efter två timmar i kön är batteriet nere på 22%, stänger av bilen vill nå Ystad. Efter ytterligare tre kalla timmar har alternativ väg plogats och vi kör i konvoj på mindre landsväg. Flera bilister ser inte vägen eller framförvarande bil och kör ut i terrängen, så man måste ha koll på vägen och inte endast köra följa John. Vi klarade oss till Ystad, bensinen tog slut och batteriet var på 7%, snabbladdade och tankade körde de sista 15 km hem.
Är det sådant väder du vill ha så kommer det att ta ett par veckor om det går att ladda.
Polestar 2 awd -21
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.
Jag sa ja
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det låter som ett kommitmentTiborBlomhall skrev:Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.
Jag sa ja
Model S 90D -2017 Titanium
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag tror att man måste utveckla tävlingsformen om det ska finnas ett jämförande moment. att elbilar idag utan större problem kan göra resan Ystad - Haparanda - Ystad har nu visats så frågan är nog vad som blir nästa steg och om man ska se det som en tävling eller som ett trevligt sätt att umgås.
Att göra resan under svårare förhållanden blir nog inte värre än att göra samma sak med en bil med en förbränningsmotor... Så länge det finns el och vägarna är framkomliga så är det inga stora svårigheter att ta sig fram. Nej, här krävs andra mera utmanande idéer. Vad är det som man inte kan göra med en elbil? Husvagnstävling? Snålhetsrace? Resa med delmoment vid laddstoppen? Tävla om att komma fram till laddstoppet med minst tillgänglig energi? (det momentet tror jag att jag vann mellan Norrköping och Ödeshög... ) Det finns säkert många saker som man kan se som en utmaning, det gäller bara att komma på den bästa...
Att göra resan under svårare förhållanden blir nog inte värre än att göra samma sak med en bil med en förbränningsmotor... Så länge det finns el och vägarna är framkomliga så är det inga stora svårigheter att ta sig fram. Nej, här krävs andra mera utmanande idéer. Vad är det som man inte kan göra med en elbil? Husvagnstävling? Snålhetsrace? Resa med delmoment vid laddstoppen? Tävla om att komma fram till laddstoppet med minst tillgänglig energi? (det momentet tror jag att jag vann mellan Norrköping och Ödeshög... ) Det finns säkert många saker som man kan se som en utmaning, det gäller bara att komma på den bästa...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag har inte rapporterat från själva tävlingen ännu och egentligen så finns det inte så mycket att säga... Min bil laddade max 90 kW så jag var slagen på förhand. Att sen SuC begränsades till 118 kW just under tävlingen gjorde att jag inte tappade lika mycket som jag skulle ha gjort annars. Jag fick ladda ofta för att inte stå alldeles för länge på varje SuC och dessa extra stopp tar tid så jag är ganska nöjd med att inte bli mer efter än jag blev. Sen är det svårt att jämföra exakt då bara några km/h mer eller mindre gör ganska mycket tid på så lång sträcka och jag kunde konstatera att jag tappade tio minuter på den första sträckan från Haparanda till Luleå (ca 130 km).
Jag lyckades vid ett tillfälle faktiskt ta ledningen på vägen ner, detta genom att strunta i laddningen i Umeå där alla andra samlades för inbördes beundran... Så, jag var först ner till Örnsköldsvik men detta var också det sista jag såg av täten. Bilen gick bra hela tiden och jag blev överraskad av den låga energiförbrukningen. Länge låg den på 164 Wh/km men under nattimmarna på vägen upp så steg den till ett snitt på resan av 177 Wh/km (ja, jag körde strikt efter hastighetsbegränsningarna).
I övrigt så kan jag konstatera att något är det som drar mycket energi på natten. När vi åkte upp så var det knökfullt i Ödeshög så jag trängde mig bara in och laddade upp till 30% så att jag skulle kunna åka till Norrköping dit jag kom med 6% kvar. På vägen ner (mitt i natten) så gjorde jag samma sak åt andra hållet. Laddade till 30% i Norrköping och satte av mot Ödeshög men när jag hade ca två mil kvar så insåg jag att jag var tvungen att slå av på farten om jag skulle komma fram. Bilen visade 0 km när det var ca 2 km kvar och effektbegränsningen var oroväckande låg (ca 70 kW) men jag gled in till laddaren utan problem (ja, ok då, det gick väl bara ca 30 km/h genom rondellen...). Så skillnaden på dag och natt på denna sträcka av ca 110 km var mer än 6%, snarare 8%. Samma hastighet, samma allt utom dag/natt...
Sen till ett erkännande... JA, iAkita hade rätt, jag somnade vid laddningen i Toftaholm... Inte så många minuter men tillräckligt för att missa striden om de sista platserna.
Hur som helst så var det kul att få några ansikten till namnen i forumet och det är fortfarande så att man kommer fram mycket mera utvilad än vad man skulle ha gjort med en ICE-bil.
Tack till alla som var med! (samt givetvis till Tibor som dök upp som en "gubbe i lådan" och vinkade frenetiskt norr om Stockholm)
Sen ska vi inte glömma alla som deltog via Glympse, det kan vara en sak till senare tävlingar att kunna ha kontakt med "publiken". Massiv livestream eller?
Sen ett litet tillägg. Jag åkte alltså Leaf 24 från Jämtland ner till Kalmar där jag hämtade min poolbil, en S90D 2016, och sen åkte jag runt en del efter återlämnandet... Det blev faktiskt över 400 mil med vardera bil... Hade jag kört Leaf 24 till Haparanda så hade jag antagligen knappt hunnit upp innan återresan hade startat... Det går att ta sig fram men man får inte ha så bråttom.
Jag lyckades vid ett tillfälle faktiskt ta ledningen på vägen ner, detta genom att strunta i laddningen i Umeå där alla andra samlades för inbördes beundran... Så, jag var först ner till Örnsköldsvik men detta var också det sista jag såg av täten. Bilen gick bra hela tiden och jag blev överraskad av den låga energiförbrukningen. Länge låg den på 164 Wh/km men under nattimmarna på vägen upp så steg den till ett snitt på resan av 177 Wh/km (ja, jag körde strikt efter hastighetsbegränsningarna).
I övrigt så kan jag konstatera att något är det som drar mycket energi på natten. När vi åkte upp så var det knökfullt i Ödeshög så jag trängde mig bara in och laddade upp till 30% så att jag skulle kunna åka till Norrköping dit jag kom med 6% kvar. På vägen ner (mitt i natten) så gjorde jag samma sak åt andra hållet. Laddade till 30% i Norrköping och satte av mot Ödeshög men när jag hade ca två mil kvar så insåg jag att jag var tvungen att slå av på farten om jag skulle komma fram. Bilen visade 0 km när det var ca 2 km kvar och effektbegränsningen var oroväckande låg (ca 70 kW) men jag gled in till laddaren utan problem (ja, ok då, det gick väl bara ca 30 km/h genom rondellen...). Så skillnaden på dag och natt på denna sträcka av ca 110 km var mer än 6%, snarare 8%. Samma hastighet, samma allt utom dag/natt...
Sen till ett erkännande... JA, iAkita hade rätt, jag somnade vid laddningen i Toftaholm... Inte så många minuter men tillräckligt för att missa striden om de sista platserna.
Hur som helst så var det kul att få några ansikten till namnen i forumet och det är fortfarande så att man kommer fram mycket mera utvilad än vad man skulle ha gjort med en ICE-bil.
Tack till alla som var med! (samt givetvis till Tibor som dök upp som en "gubbe i lådan" och vinkade frenetiskt norr om Stockholm)
Sen ska vi inte glömma alla som deltog via Glympse, det kan vara en sak till senare tävlingar att kunna ha kontakt med "publiken". Massiv livestream eller?
Sen ett litet tillägg. Jag åkte alltså Leaf 24 från Jämtland ner till Kalmar där jag hämtade min poolbil, en S90D 2016, och sen åkte jag runt en del efter återlämnandet... Det blev faktiskt över 400 mil med vardera bil... Hade jag kört Leaf 24 till Haparanda så hade jag antagligen knappt hunnit upp innan återresan hade startat... Det går att ta sig fram men man får inte ha så bråttom.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Vilka tidningar har haft reportage om detta race?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)