Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Jerker » 21 aug 2020 09:56

Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar! :shock:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist lator » 21 aug 2020 10:36

Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.

Med Roadstern givetvis! ;)
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 3000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Återgått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 21 aug 2020 11:09

Jerker skrev:Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar! :shock:

Det gör ju faktiskt det hela lite mer spännande och realistiskt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD - "Sveriges snabbaste Tesla" på sträckan Haparanda - Ystad
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare bylund » 21 aug 2020 11:18

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar! :shock:

Det gör ju faktiskt det hela lite mer spännande och realistiskt.

Mer taktik inblandat då. Har man en bil som laddar långsamt, ska man då dela laddpar med en mer snabbladdande bil för att jämna ut? :twisted:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare themax » 21 aug 2020 12:44

Jag är faktiskt mer nyfiken vem som blir först med denna resa i februari. Det tjatas ju ibland om att resor som sker i snöstorm, minus 20, i 180, med skotersläp och utan paus är det normala ...

Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav TiborBlomhall » 21 aug 2020 13:08

themax skrev:Jag är faktiskt mer nyfiken vem som blir först med denna resa i februari. Det tjatas ju ibland om att resor som sker i snöstorm, minus 20, i 180, med skotersläp och utan paus är det normala ...

Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?

Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare themax » 21 aug 2020 13:37

TiborBlomhall skrev:Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?

Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 21 aug 2020 14:06

themax skrev:
TiborBlomhall skrev:Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?

Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning ;-)

Och den måste köras helt med FSD, man får bara koppla i och ur laddkontakten :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav Teslaägare themax » 21 aug 2020 14:10

Generalbogge skrev:Och den måste köras helt med FSD, man får bara koppla i och ur laddkontakten :D

Vilken torsdag som helst nu. Vilken torsdag som helst. :roll: :lol:
--------
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsA » 21 aug 2020 21:20

themax skrev:

Svårt att beställa en viss typ av väder. Sedan ska man kanske vara försiktig med vad man önskar.
Var inblandad i det skånska snökaoset 2018 https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-snokaos-i-delar-av-sydsverige/ med vår BMW i3 rex 21 kWh.
Snabbladdaren i Kristianstad fungerade inte fick ladda med AC och hade bara 74% vid avfärd mot Ystad men tänkte stanna till i Tomelilla, inga väderrapporter om snöoväder bara om hård vind. Efter 20 minuters bilfärd kom väderrapport om svåra väderförhållanden mellan östkusten och Sjöbo. Halvvägs mot Ystad kom snöyran ( sikt 1-2 billängder ) halt maxhastighet 20-30 km/h samt tröttsamt letande efter sidomarkeringar då vägen inte syntes.
Gick inte att ladda i Tomelilla för vägen var avstängd och laddaren täckt av snödrivor, tänkte det är lugnt då det fanns 7 liter bensin i tanken och 30% kvar i batteriet. Hamnade i kön söder om Tomelilla då lastbil med slitna däck hade fastnat i backen. Efter två timmar i kön är batteriet nere på 22%, stänger av bilen vill nå Ystad. Efter ytterligare tre kalla timmar har alternativ väg plogats och vi kör i konvoj på mindre landsväg. Flera bilister ser inte vägen eller framförvarande bil och kör ut i terrängen, så man måste ha koll på vägen och inte endast köra följa John. Vi klarade oss till Ystad, bensinen tog slut och batteriet var på 7%, snabbladdade och tankade körde de sista 15 km hem.
Är det sådant väder du vill ha så kommer det att ta ett par veckor om det går att ladda.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Referralkod: lars70509

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon