Faktisk ”drivmedelskostnad”
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Faktisk ”drivmedelskostnad”
Lite nyfiken på vad folk räknar med i faktisk ”drivmedelskostnad/mil” för sin elbil? Jag tänker såhär efter en del åkande och laddande och räknande, har jag fel?
- Genomsnittlig faktisk förbrukning: 2,5 kWh/mil
- Genomsnittlig kostnad för laddning: 2,5 kr/kWh
- Förluster vid laddning: 15%
Detta ger: (2,5 * 2,5)/0,85 = 7,35 kr/mil
Tyvärr är ju detta inte extremt mycket billigare än vad kostnaden för drivmedel är för en ICE.
(Jo, jag tycker ändå att elbil äger!)
Hur räknar och tänker ni?
- Genomsnittlig faktisk förbrukning: 2,5 kWh/mil
- Genomsnittlig kostnad för laddning: 2,5 kr/kWh
- Förluster vid laddning: 15%
Detta ger: (2,5 * 2,5)/0,85 = 7,35 kr/mil
Tyvärr är ju detta inte extremt mycket billigare än vad kostnaden för drivmedel är för en ICE.
(Jo, jag tycker ändå att elbil äger!)
Hur räknar och tänker ni?
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Kör du mycket långt eller har du ingen laddningsmöjlighet hemma? Tycker 2,50 kr/kWh i snitt låter högt.
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Jag bränner cirka 7.5kr/milen då jag snabbladdar på ionity/fortum/bee bara, ingen laddning hemma möjligt.markuswesterberg skrev:Lite nyfiken på vad folk räknar med i faktisk ”drivmedelskostnad/mil” för sin elbil? Jag tänker såhär efter en del åkande och laddande och räknande, har jag fel?
- Genomsnittlig faktisk förbrukning: 2,5 kWh/mil
- Genomsnittlig kostnad för laddning: 2,5 kr/kWh
- Förluster vid laddning: 15%
Detta ger: (2,5 * 2,5)/0,85 = 7,35 kr/mil
Tyvärr är ju detta inte extremt mycket billigare än vad kostnaden för drivmedel är för en ICE.
(Jo, jag tycker ändå att elbil äger!)
Hur räknar och tänker ni?
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Genomsnittlig faktisk förbrukning 180 Wh/km (mest vinterkörning landsväg)
Elkostnad ca 94 öre/kWh
Total drivmedelskostnad 1:80/mil
På SuC kostar elen kring 2:35 så där blir milkostnaden ca 4kr/mil...
Inkl service - viktigt att komma ihåg. På en diesel tillkommer ungefär 2-3 kr/mil bara i service.
Elkostnad ca 94 öre/kWh
Total drivmedelskostnad 1:80/mil
På SuC kostar elen kring 2:35 så där blir milkostnaden ca 4kr/mil...
Inkl service - viktigt att komma ihåg. På en diesel tillkommer ungefär 2-3 kr/mil bara i service.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Pyntar 400kr/mån för parkering, samma som avgasbilarna. El ingår.
Har betalat ca 500kr totalt för laddning på 3500 mil exkl ovan.
Har betalat ca 500kr totalt för laddning på 3500 mil exkl ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Jag installerade en energimätare när jag fick laddboxen och bilen, har gått 7300kwh sen ny och bilen har gått 5500mil. Har ju då inte laddat allt hemma för blir ju suc när man åker långt men all vardagsladdning hemma. Men detta är den elen jag betalat för under min tid med bilen och har fri suc annars. På det så får jag avdrag på 200kr i månaden på fakturan av Skellefteå kraft för att jag kör elbil. Har timavläsning och snittar på 90öre inkl allt, lägre energiskatt i Norrland. Så totalt har jag betalat 2970kr för 5500 mil = 54öre/mil. Bilen säger dock att snittet är 235wh/km men då en del gratis el i den förbrukningen. Är därmed väldigt olika och beror helt på hur man bor och vart man kör
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Genomsnittlig faktisk uppmätt förbrukning 196 Wh / km räknat på 14000 mil. Högt räknat 1,30 kr/kWh vid normalladdning. Ca 6000 mil av dessa gratis på SuC.
Reell kostnad på 14000 mil ca 20000:- dvs ca 1:50 milen.
Tillkommer några ”dyrladdningar”, men marginellt.
Reell kostnad på 14000 mil ca 20000:- dvs ca 1:50 milen.
Tillkommer några ”dyrladdningar”, men marginellt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Snitt hittills 1,85kWh/mil (mycket motorväg)
Uppskattat elkostnad 1,2kr/kWh
Gamla dieseln 0,58lit/mil
Ger ca 2,2 kr/mil för elbilen vs 8,7 kr/mil för dieseln.
Sen åker elbilen längre av någon anledning så jag jämför hellre milkostnad än totalkostnad
Uppskattat elkostnad 1,2kr/kWh
Gamla dieseln 0,58lit/mil
Ger ca 2,2 kr/mil för elbilen vs 8,7 kr/mil för dieseln.
Sen åker elbilen längre av någon anledning så jag jämför hellre milkostnad än totalkostnad
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Min beräkning var lite kul fram till Corona helt plötsligt visade att man visst kan jobba hemifrån ( ) ,
BEE fast pris 400kr/månad och ganska precis 400 mil och all laddning på BEE gav precis 1kr/mil
Dessutom körde man ju lite på helger också OCH laddade den andra bilen med samma kort (även om den
bilen bara rullar typ 10 mil per vecka...
Så lätt under 1kr per mil då
Nu ändrar dom ju abonnemanget och jag jobbar mest hemifrån så kalkylen blir lite annorlunda såklart...
BEE fast pris 400kr/månad och ganska precis 400 mil och all laddning på BEE gav precis 1kr/mil
Dessutom körde man ju lite på helger också OCH laddade den andra bilen med samma kort (även om den
bilen bara rullar typ 10 mil per vecka...
Så lätt under 1kr per mil då
Nu ändrar dom ju abonnemanget och jag jobbar mest hemifrån så kalkylen blir lite annorlunda såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Jag har ju Tibber så har lite koll på min förbrukning och mina kostnader. Om jag förstår min elräkning rätt så har jag 0,70kr/kWh i överförningsavgift (ink skatter). Kostnaden för energin varierar över tiden men Tibber optimerar mot billiga tider. Min kostnad för elen har då blivit i genomsnitt 0,98kr/kWh, över det senaste året. Min förbrukning ligger på genomsnitt 180Wh/km, vilket skulle få min milkostnad till 1,76 kr/mil. Men om jag delar min totala laddkostnad med milen bilen har gått så hamnar jag på 2,93 kr/mil, vilket skulle kunna förklaras av förluster i laddning (edit) och förvärmning så klart mm. Min tidigare kostnad för dieselbilen låg på cirka 9,6 kr/mil. Men på den tiden var ju dieseln dyr.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Ni som laddar hemma, räcknar ni även in överförings"skatten" nätbolagen tar inkl nätavgift o.dyl i summan eller sköntaxerar ni lite och bara räknar på vad elen kostar?
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Jag gjorde det i mitt exempel. Under senaste halvåret har överföring och skatt varit den helt dominerande kostnaden.Gargamel skrev:Ni som laddar hemma, räcknar ni även in överförings"skatten" nätbolagen tar inkl nätavgift o.dyl i summan eller sköntaxerar ni lite och bara räknar på vad elen kostar?
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Norrbotten är gynnat i några väldigt få avseenden, elkostnad är ett av dem.Gargamel skrev:Ni som laddar hemma, räcknar ni även in överförings"skatten" nätbolagen tar inkl nätavgift o.dyl i summan eller sköntaxerar ni lite och bara räknar på vad elen kostar?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Min Zoe snittar 1,2 kWh/mil
Min SR+ snittade 1,6kWh/mil
och elpriset räknar jag med runt 50öre kWh med solceller på taket, ska jag räkna med elpriset utan solceller så ligger det på runt 85 öre om man laddar på natten.
Zoe med solceller 60öre/mil utan solceller 102 öre/mil
SR+ med solceller 80öre/mil utan solceller 136 öre/mil
Alla dessa siffror är inkl överföringsavgiften som är på 77 öre inkl skatt i Stockholm
Min SR+ snittade 1,6kWh/mil
och elpriset räknar jag med runt 50öre kWh med solceller på taket, ska jag räkna med elpriset utan solceller så ligger det på runt 85 öre om man laddar på natten.
Zoe med solceller 60öre/mil utan solceller 102 öre/mil
SR+ med solceller 80öre/mil utan solceller 136 öre/mil
Alla dessa siffror är inkl överföringsavgiften som är på 77 öre inkl skatt i Stockholm
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Laddar till ~60% hemma eller på vårt lantställe där jag räknar med ett ungefärligt elpris på 1:- (laddar alltid på lågpristider med hjälp av Smartcharge.dev). Eftersom vi alltid laddar på lågpristider bör 1:- vara tilltaget i överkant.
Ungefär 15% på SuC, resten blandning av laddpunkter. Loggar allt i Tronity och har hittills, med en körsträcka på strax under 8000 mil, en milkostnad på 2:90.
Förra bilen (Audi A4 Allroad) hade en bränslekostnad över vårt ägande (6 år, ~20000 mil) på strax över 10 kr/milen.
Ungefär 15% på SuC, resten blandning av laddpunkter. Loggar allt i Tronity och har hittills, med en körsträcka på strax under 8000 mil, en milkostnad på 2:90.
Förra bilen (Audi A4 Allroad) hade en bränslekostnad över vårt ägande (6 år, ~20000 mil) på strax över 10 kr/milen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Snittar 1,85 laddar mestadels hemma där solcellerna gör att över tid är den rörliga kostnaden nära 0 sett över livslängden, men man kan räkna på nivåer mellan 10 öre och en krona mer beroende på hur man räknar. Men jag räknar med mindre än 50 öre/kWh så länge så får vi sänka den kalkylen om anläggningen överlever längre än 20 år.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Räknar inte så mycket på det, vet oftast inte ens vilket pris jag betalar på laddarna förens i efterhand och väljer det som är smidigast. Är ändå mycket billigare än ICE som kostade närmare 20 kr/milen i bränsle som genomsnitt.
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Jag räknar inte så exakt eller noga (hänger inte på korvören för mig). Men så här överslagsräknar jag grovt:markuswesterberg skrev:Lite nyfiken på vad folk räknar med i faktisk ”drivmedelskostnad/mil” för sin elbil? Jag tänker såhär efter en del åkande och laddande och räknande, har jag fel?
- Genomsnittlig faktisk förbrukning: 2,5 kWh/mil
- Genomsnittlig kostnad för laddning: 2,5 kr/kWh
- Förluster vid laddning: 15%
Detta ger: (2,5 * 2,5)/0,85 = 7,35 kr/mil
Tyvärr är ju detta inte extremt mycket billigare än vad kostnaden för drivmedel är för en ICE.
(Jo, jag tycker ändå att elbil äger!)
Hur räknar och tänker ni?
Förbrukning ca 2 kWh per mil.
Elkostnad (effektivt i batterierna) ca 1 krona per kWh.
Totalkostnad ca 2 kronor per mil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Intressant variation.
Något som markuswesterberg gjorde bra var att räkna upp kostnaden efter överföringsförslust (som antagligen varierar mycket beroende på laddeffekt och andra parametrar).
Den tänker nog inte många på.
Något som markuswesterberg gjorde bra var att räkna upp kostnaden efter överföringsförslust (som antagligen varierar mycket beroende på laddeffekt och andra parametrar).
Den tänker nog inte många på.
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Den största variationen beror nog inte på bilmodell, eller annat, utan hur mycket man laddar hemma eller på dyra snabbladdare längs vägarna.
Själv så överslagsräknar jag med en ca 20% förlust i laddning, och ett snittpris på 1 kr per kWh i batteriet. Kanske inte stämmer exakt. Ibland lite dyrare, men ibland lite billigare (laddar gratis på vissa ställen). I snitt så stämmer det nog dock tillräckligt bra.
Sedan beror även en hel del på körstil, och hur varmt/kallt det är. Vid mycket AC/förkylning på sommaren, eller värme/förvärmning på vintern, så går det åt klart mer elektricitet. Men räknar med att ett snitt på 2 kWh per mil är tillräckligt bra för mig (bor i södra delen av Sverige, och inte så många dygn under nollan).
Visst kan man göra det hela mycket krångligare än så, men för mig så är det inte så viktigt om det skulle vara 1,5 kr eller 3 kr per mil.
Approximeringen med ca 2 kr per mil bedömer jag vara tillräckligt nära verkligheten för mig.
Men som sagt; hemmaladdning är nog den absolut största avgörande skillnaden i milkostnad, och den verkliga nyckeln till elbilsägande skulle jag säga.
Själv så överslagsräknar jag med en ca 20% förlust i laddning, och ett snittpris på 1 kr per kWh i batteriet. Kanske inte stämmer exakt. Ibland lite dyrare, men ibland lite billigare (laddar gratis på vissa ställen). I snitt så stämmer det nog dock tillräckligt bra.
Sedan beror även en hel del på körstil, och hur varmt/kallt det är. Vid mycket AC/förkylning på sommaren, eller värme/förvärmning på vintern, så går det åt klart mer elektricitet. Men räknar med att ett snitt på 2 kWh per mil är tillräckligt bra för mig (bor i södra delen av Sverige, och inte så många dygn under nollan).
Visst kan man göra det hela mycket krångligare än så, men för mig så är det inte så viktigt om det skulle vara 1,5 kr eller 3 kr per mil.
Approximeringen med ca 2 kr per mil bedömer jag vara tillräckligt nära verkligheten för mig.
Men som sagt; hemmaladdning är nog den absolut största avgörande skillnaden i milkostnad, och den verkliga nyckeln till elbilsägande skulle jag säga.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Min el kommer till 100% från solcellerna, dvs jag är självförsörjande på årsbasis. Det roligaste är såklart när man säger att elen kostar 0kr, men det är ju inte sant.
Beroende på vad man sätter för livslängd på panelerna och hur länge skattereduktionen kommer finnas kvar så får man lite olika priser per kWh. Jag brukar räkna med 30 öre/kWh. Höftat mellan tumme och stortå. Kanske en glädjekalkyl. Det vet jag om 20 år, typ.
E-Golf: 1,5kWh/mil x 0,30kr = 0,45 kr/mil för hemmaladdning.
Vi snabbladdar e-Golfen i princip aldrig. Det blir helt försumbart i sammanhanget. Säg 0,50 kr/mil.
E-tron: 2,5kWh/mil x 0,30kr = 0,75 kr/mil
Jag har inte gjort en enda långresa som krävde publik laddning under hela 2020. Skulle jag behöva resa nu så skulle jag räkna med i snitt 6kr/kWh samt något högre förbrukning på långfärd. Alltså runt 20kr/mil.
Inte konstigt att jag inte längre åker nånstans. Skillnaden är ju enorm.
Beroende på vad man sätter för livslängd på panelerna och hur länge skattereduktionen kommer finnas kvar så får man lite olika priser per kWh. Jag brukar räkna med 30 öre/kWh. Höftat mellan tumme och stortå. Kanske en glädjekalkyl. Det vet jag om 20 år, typ.
E-Golf: 1,5kWh/mil x 0,30kr = 0,45 kr/mil för hemmaladdning.
Vi snabbladdar e-Golfen i princip aldrig. Det blir helt försumbart i sammanhanget. Säg 0,50 kr/mil.
E-tron: 2,5kWh/mil x 0,30kr = 0,75 kr/mil
Jag har inte gjort en enda långresa som krävde publik laddning under hela 2020. Skulle jag behöva resa nu så skulle jag räkna med i snitt 6kr/kWh samt något högre förbrukning på långfärd. Alltså runt 20kr/mil.
Inte konstigt att jag inte längre åker nånstans. Skillnaden är ju enorm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
30 öre är egentligen inte en glädjekalkyl, men den är ju beroende av att man slipper betala skatt och sådan skit. Får vi skattereduktion eller ännu hellre slipper skatta för det vi köpt sålt så är 30 öre högt räknat. Det är därför solceller som installation efter elbilsköpet känns så oerhört självklart!mati skrev:Min el kommer till 100% från solcellerna, dvs jag är självförsörjande på årsbasis. Det roligaste är såklart när man säger att elen kostar 0kr, men det är ju inte sant.
Beroende på vad man sätter för livslängd på panelerna och hur länge skattereduktionen kommer finnas kvar så får man lite olika priser per kWh. Jag brukar räkna med 30 öre/kWh. Höftat mellan tumme och stortå. Kanske en glädjekalkyl. Det vet jag om 20 år, typ.
E-Golf: 1,5kWh/mil x 0,30kr = 0,45 kr/mil för hemmaladdning.
Vi snabbladdar e-Golfen i princip aldrig. Det blir helt försumbart i sammanhanget. Säg 0,50 kr/mil.
E-tron: 2,5kWh/mil x 0,30kr = 0,75 kr/mil
Jag har inte gjort en enda långresa som krävde publik laddning under hela 2020. Skulle jag behöva resa nu så skulle jag räkna med i snitt 6kr/kWh samt något högre förbrukning på långfärd. Alltså runt 20kr/mil.
Inte konstigt att jag inte längre åker nånstans. Skillnaden är ju enorm.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Tack för många bra svar!!
Generellt tror jag att många räknar sin snittförbrukning fel då de bara tittar på vad bilen själv säger att den dragit. Jag har märkt att det inte alls stämmer med vad jag (verkar) ladda i bilen. "Vampire drain", laddförluster, förvärmning av kupén m.m. gör att förbrukningen oftast är mycket högre än de ca 1,5-1,9kWh/mil som bilen påstår att den drar.
Sedan är det många som gör glädjekalkyler på vad el kostar. Att räkna bort nätavgifter och skatter och annat är enligt mig fel. Allt som nyttjar ström i din fastighet borde dela på de fasta kostnaderna och utslaget betalar då de flesta (utan solceller och eventuell hemmalagring) mellan 1,10-1,50 kr/kWh för elen hemma. Även ni med solceller betalar (om ni inte har kopplat bort er från nätet helt och kör vätelagring eller batterilagring ) en saftig avgift för att vara anslutna till statens elnät, tyvärr.
Smidigt att kunna tanka gratis på vissa ställen, detta ger en fin "kick" i kalkylerna. Hoppas (men tror tyvärr inte) att man kommer kunna ladda gratis i många år till på gallerior och köpcentrum etc.
Vissa av er har en separat förbrukningsmätare kopplad till sin laddbox och ser exakt hur mycket man laddar sin bil med. Jag skulle önska att någon som har denna möjlighet ville göra ett enkelt, men lite tidskrävande test och redovisa resultaten här, även om de ju såklart blir väldigt "personliga" för hur man själv kör, väder, vind, etc. Men om någon kunde ladda sin bil från 10% till 80% (alt 100% om man vill) och kolla exakt hur mycket ström detta dragit ur laddboxen. Sedan under ett par veckors tid endast ladda hemma (helst varje dag!) och efter ett par veckor notera hur långt man faktiskt kört samt hur mycket ström man matat i sin bil från laddboxen. Och jämföra detta med vad bilen säger att den förbrukat under samma period. (Har själv ingen mätare på laddplatserna vi nyttjar men hade gjort detta själv annars såklart! Gillar siffror och statistik )
Generellt tror jag att många räknar sin snittförbrukning fel då de bara tittar på vad bilen själv säger att den dragit. Jag har märkt att det inte alls stämmer med vad jag (verkar) ladda i bilen. "Vampire drain", laddförluster, förvärmning av kupén m.m. gör att förbrukningen oftast är mycket högre än de ca 1,5-1,9kWh/mil som bilen påstår att den drar.
Sedan är det många som gör glädjekalkyler på vad el kostar. Att räkna bort nätavgifter och skatter och annat är enligt mig fel. Allt som nyttjar ström i din fastighet borde dela på de fasta kostnaderna och utslaget betalar då de flesta (utan solceller och eventuell hemmalagring) mellan 1,10-1,50 kr/kWh för elen hemma. Även ni med solceller betalar (om ni inte har kopplat bort er från nätet helt och kör vätelagring eller batterilagring ) en saftig avgift för att vara anslutna till statens elnät, tyvärr.
Smidigt att kunna tanka gratis på vissa ställen, detta ger en fin "kick" i kalkylerna. Hoppas (men tror tyvärr inte) att man kommer kunna ladda gratis i många år till på gallerior och köpcentrum etc.
Vissa av er har en separat förbrukningsmätare kopplad till sin laddbox och ser exakt hur mycket man laddar sin bil med. Jag skulle önska att någon som har denna möjlighet ville göra ett enkelt, men lite tidskrävande test och redovisa resultaten här, även om de ju såklart blir väldigt "personliga" för hur man själv kör, väder, vind, etc. Men om någon kunde ladda sin bil från 10% till 80% (alt 100% om man vill) och kolla exakt hur mycket ström detta dragit ur laddboxen. Sedan under ett par veckors tid endast ladda hemma (helst varje dag!) och efter ett par veckor notera hur långt man faktiskt kört samt hur mycket ström man matat i sin bil från laddboxen. Och jämföra detta med vad bilen säger att den förbrukat under samma period. (Har själv ingen mätare på laddplatserna vi nyttjar men hade gjort detta själv annars såklart! Gillar siffror och statistik )
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Nätanslutningen är ju en fast kostnad som man inte kommer ifrån. Den kan man ju inte räkna in i milkostnaden eftersom den är konstant och har ingenting med bilen att göra. De som inte kör elbil har ju samma kostnad, för dem blir det istället dyrare att ha kylskåpet igång eftersom de inte kan smeta ut det på en massa mil. Nej, så tycker jag inte att man kan räkna. Men samtidigt är det såklart en faktor som gör att elen aldrig kan bli helt gratis, även med solceller.markuswesterberg skrev:Även ni med solceller betalar (om ni inte har kopplat bort er från nätet helt och kör vätelagring eller batterilagring ) en saftig avgift för att vara anslutna till statens elnät, tyvärr.
Jag räknar f ö med laddförlusterna. E-tron redovisar laddströmmen som når batteriet, och det är ~10% mindre än vad som lämnar vägguttaget. Det är ungefär samma för e-Golfen. Vampire drain har inte våra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”
Nej det vore väldigt fel att ta med fasta kostnader i beräkningen för elbilen, det hade varit vettigt om man hade tänkt vara utan ström ifall man inte hade en elbil. Men eftersom de flesta hade ström innan de skaffade elbil också så får den kostnaden snarare placeras in i boendekostnad eller liknande eftersom det gissningsvis är ägandet av bostaden som gett upphov till den fasta elnätskostnaden.markuswesterberg skrev:Sedan är det många som gör glädjekalkyler på vad el kostar. Att räkna bort nätavgifter och skatter och annat är enligt mig fel. Allt som nyttjar ström i din fastighet borde dela på de fasta kostnaderna och utslaget betalar då de flesta (utan solceller och eventuell hemmalagring) mellan 1,10-1,50 kr/kWh för elen hemma.
Däremot måste man självklart räkna med rörliga nätavgifter.