Tack för många bra svar!!
Generellt tror jag att många räknar sin snittförbrukning fel då de bara tittar på vad bilen själv säger att den dragit. Jag har märkt att det inte alls stämmer med vad jag (verkar) ladda i bilen. "Vampire drain", laddförluster, förvärmning av kupén m.m. gör att förbrukningen oftast är mycket högre än de ca 1,5-1,9kWh/mil som bilen påstår att den drar.
Sedan är det många som gör glädjekalkyler på vad el kostar. Att räkna bort nätavgifter och skatter och annat är enligt mig fel. Allt som nyttjar ström i din fastighet borde dela på de fasta kostnaderna och utslaget betalar då de flesta (utan solceller och eventuell hemmalagring) mellan 1,10-1,50 kr/kWh för elen hemma. Även ni med solceller betalar (om ni inte har kopplat bort er från nätet helt och kör vätelagring eller batterilagring

) en saftig avgift för att vara anslutna till statens elnät, tyvärr.
Smidigt att kunna tanka gratis på vissa ställen, detta ger en fin "kick" i kalkylerna. Hoppas (men tror tyvärr inte) att man kommer kunna ladda gratis i många år till på gallerior och köpcentrum etc.
Vissa av er har en separat förbrukningsmätare kopplad till sin laddbox och ser exakt hur mycket man laddar sin bil med. Jag skulle önska att någon som har denna möjlighet ville göra ett enkelt, men lite tidskrävande test och redovisa resultaten här, även om de ju såklart blir väldigt "personliga" för hur man själv kör, väder, vind, etc. Men om någon kunde ladda sin bil från 10% till 80% (alt 100% om man vill) och kolla exakt hur mycket ström detta dragit ur laddboxen. Sedan under ett par veckors tid endast ladda hemma (helst varje dag!) och efter ett par veckor notera hur långt man faktiskt kört samt hur mycket ström man matat i sin bil från laddboxen. Och jämföra detta med vad bilen säger att den förbrukat under samma period. (Har själv ingen mätare på laddplatserna vi nyttjar men hade gjort detta själv annars såklart! Gillar siffror och statistik

)