Exklusivt: Då kommer billiga kinesiska elbilen Ora Cat till Sverige.
Med gulligt utseende, lågt pris och 42 mil i räckvidd börjar eldrivna Ora Cat nu också charma köpare i Europa.
Den går redan att beställa i Tyskland och snart följer Sverige, kan vi avslöja!
Following the presentation of the Ora Cat at the last Munich Motor Show, Great Wall Motor has confirmed its European launch with the announcement of its price in the United Kingdom.
The entry version of this electric car of Chinese origin but with markedly European retro features will cost 25,000 pounds, about 29,400 euros at the current exchange rate,
which is approximately 8,000 euros less than the Volkswagen ID.3 base (according to the price of the web configurator), one of the main rivals in its segment.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Snart kommer en ny, attraktivt formgiven och rimligt prissatt elbil med vettig räckvidd till Sverige. Hur bra är den? Vi provkör i Thailand, som första tidning!
Kinesiska elbilen Ora Funky Cat till Sverige i november
Den 19 november slår elbilsmärket Ora upp portarna på sex anläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.
Oväntat trevlig bil. Hög förbrukning dock. Jag antar att testet gjordes främst i stadstrafik, då är detta på tok för mycket för en så pass liten bil. Och en ny bil ska ju inte vara mindre effektiv än en 5 år gammal e-Golf som hade legat runt 12-15kWh/100km under dessa förhållanden.
Annars verkar den ju mycket finare än en ID3. Synd att den byggs i en kommunistdiktatur. Så den går tyvärr bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Oväntat trevlig bil. Hög förbrukning dock. Jag antar att testet gjordes främst i stadstrafik, då är detta på tok för mycket för en så pass liten bil. Och en ny bil ska ju inte vara mindre effektiv än en 5 år gammal e-Golf som hade legat runt 12-15kWh/100km under dessa förhållanden.
Annars verkar den ju mycket finare än en ID3. Synd att den byggs i en kommunistdiktatur. Så den går tyvärr bort.
Ja, håller med om förbrukningen. Men tror man kan jobba ner den på 14-15kwh/100km. Däcken vsr inte dom bästa heller. Annars riktigt trevlig. Dom ska tydligen bygga nästa generation Mini Cooper Ev åt bmw. GWM alltså.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Mer konkurrent till Mini, Honda E och Fiat 500e än till ID3 imo.
Var också de jag tänkte främst tänkte mig som konkurrenter när jag sett spec och bilder på den (ID3 känns som en liten klass större).
Tror dock att de med liknande priser kommer få svårt att konkurrera med dessa. Andrahandsvärde och service kommer ju vara en stor chansning här i Sverige och Europa med en för marknaden och konsumenterna här ny kinesisk biltillverkare som denna. Tror de får kraftigt sänka priserna om de skall ha en chans.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mer konkurrent till Mini, Honda E och Fiat 500e än till ID3 imo.
Var också de jag tänkte främst tänkte mig som konkurrenter när jag sett spec och bilder på den (ID3 känns som en liten klass större).
Tror dock att de med liknande priser kommer få svårt att konkurrera med dessa. Andrahandsvärde och service kommer ju vara en stor chansning här i Sverige och Europa med en för marknaden och konsumenterna här ny kinesisk biltillverkare som denna. Tror de får kraftigt sänka priserna om de skall ha en chans.
ID3 är också enklare i inredningen än övriga. ID3 är mer en "riktig" bil som kan has som förstabil för en mindre familj med vettig räckvidd.
ORA hamnar lite mellan imo. Mer premium som de tre jag nämnde men också lite mer räckvidd och en storlek mellan "de tre" och ID3 typ.
Men ja jag håller med. Med nuvarande pris väljer jag en Honda E framför den alla dagar i veckan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tror dock att de med liknande priser kommer få svårt att konkurrera med dessa. Andrahandsvärde och service kommer ju vara en stor chansning här i Sverige och Europa med en för marknaden och konsumenterna här ny kinesisk biltillverkare som denna. Tror de får kraftigt sänka priserna om de skall ha en chans.
Är lite inne på samma spår som du. Var köper man den? Var servar man den? Finns det reservdelar ifall man kvaddar nåt? Och på allt detta har vi en okänd tillverkare från ett obskyrt land. Hur många arbetare har strukit med för varje bil som lämnar bandet liksom, lite överdrivet kanske, men ni fattar nog.
Och bilen är ju allt annat än prisvärd tycker jag. Hur cool den än må vara så skulle jag inte ens överväga att köpa den. Då tar jag hellre en plastig och alldeles för dyr ID3. Men då vet jag i alla fall att jag får både bra service och en bil som inte har tillverkats av slavar i en diktatur.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mer konkurrent till Mini, Honda E och Fiat 500e än till ID3 imo.
Var också de jag tänkte främst tänkte mig som konkurrenter när jag sett spec och bilder på den (ID3 känns som en liten klass större).
Tror dock att de med liknande priser kommer få svårt att konkurrera med dessa. Andrahandsvärde och service kommer ju vara en stor chansning här i Sverige och Europa med en för marknaden och konsumenterna här ny kinesisk biltillverkare som denna. Tror de får kraftigt sänka priserna om de skall ha en chans.
ID3 är också enklare i inredningen än övriga. ID3 är mer en "riktig" bil som kan has som förstabil för en mindre familj med vettig räckvidd.
ORA hamnar lite mellan imo. Mer premium som de tre jag nämnde men också lite mer räckvidd och en storlek mellan "de tre" och ID3 typ.
Men ja jag håller med. Med nuvarande pris väljer jag en Honda E framför den alla dagar i veckan.
Oran är helt klart en andrabil även med det större batteriet. Jag har själv en id3 med 82kwh batteriet. Mycket bra räckvidd. Dock sämst mjukvara och väldigt plastig i jämförelse. Blev chockad över hur bra mjukvara Oran har i jämförelse. Även inredning överraskade ä.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Oväntat trevlig bil. Hög förbrukning dock. Jag antar att testet gjordes främst i stadstrafik, då är detta på tok för mycket för en så pass liten bil. Och en ny bil ska ju inte vara mindre effektiv än en 5 år gammal e-Golf som hade legat runt 12-15kWh/100km under dessa förhållanden.
Annars verkar den ju mycket finare än en ID3. Synd att den byggs i en kommunistdiktatur. Så den går tyvärr bort.
Blandad körning. Men mycket start stop o korta sträckor. Men den kröp nedåt 17 efter ett tag. Går nog att köra på 15. Men borde egentligen vara ännu snålare kan jag tycka. Var för övrigt inte med eco mode aktiverat.
Är för övrigt jag som provkört och rescenserat. Så undrar ni något så är det bara att höra av er.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld