Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Elkostnad hemma

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Elkostnad hemma

Inläggav halper » 16 okt 2020 10:38

holden skrev:Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.

[*] Bergvärme: innan jag installerade styrning för att ta hänsyn till timpriset så ställde jag in den på att parallellförskjuta kurvan med några grader neråt 20–22 och uppåt 04–06. Det är oftast 22 som priset dyker och vid 06 som det sticker uppåt igen. Vi har dessutom tidstariff på elnätet, så det blir stora skillnader.
[*] Kylar och frysar går dygnet runt, det kan vi vara överens om :) Man skulle nog kunna stänga av kylen en eller två timmar, typ 20–22, för då brukar vi inte vara där och kika ändå. Kanske en enkel timer kan betala sig. Vår kyl är gammal och enkel nog att det nog inte är några problem att bara bryta strömmen, men det fungerar förstås sämre om kylen precis då måste ladda ner de senaste virusen för att kunna kör DoS-attacker.
[*] Vi har inget gästhus, men jag tänker mig att styrning av värme i bostadshus kan göras enligt ovan (som för bergvärme).
[*] Diskmaskin kör vi oftast en om dagen, och då kör vi den över natten. Rutinen är att ställa den så den är klar 06 (se ovan) och den som först vaknar (om det inte är jag är det dottern som väcker mig med: "pappa! klockan är noll, fem, två prickar, fyra och sju") öppnar luckan. I dessa tider jobbar vi båda hemifrån så den som gör morgonkaffet kan ställa in disken.
[*] Tvättmaskinen körs likadant, eller så blir det lite fler maskiner på helgen (som generellt har betydligt lägre elhandelspriser och dessutom är lågtarifftid på elnätet).
[*] Spisen och ugnen går förstås när de går. Vi lagar mat när det passar. Det gör ju alla andra också, och så länge man inte lagar mer mat än snittet under de dyra timmarna så kostar ju timpris inte mer än månadspris.
[*] Bastu har vi ingen, men hade vi haft tänker jag mig att den kanske varit igång mer på helger. Då är elen generellt sett billigare.

Vi försöker styra förbrukningen till låglasttider, mest för att vi tror att det kommer att bli betydligt större variation på elpriset i framtiden med moderna intermittenta energislag. Nätbolagen verkar vilja gå över till effekttariffer, där det ofta är "fritt fram" under natten, så det är en annan anledning till att vänja sig vid det. Naturligtvis kommer det nog också stöd i form av teknik: en batteribank på bara ett par kWh kan hjälpa till att platta till effektspikar för att undvika dyr effekttariff, men det blir förstås svårt när man drar igång bastu, spis, ugn, torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn, vattenkokare, billaddningen och svetsen samtidigt som bergvärmen tuffar på för fullt en kall februaridag :)
halper

Re: Elkostnad hemma

Inläggav Teslaägare martinot » 16 okt 2020 17:17

ChristerSjo skrev:
holden skrev:
Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.

Jag har en luft-vatten värmepump från Mitsubishi som värme huset och varmvattnet. Huset måste ju hela få tiden få värmas så att det är behaglig temperatur. Men varmvattnet kan jag värma på natten med billig el.

Jag har Tibber och en Tesla WC som laddare. Fördelen med Tibber är att timdebiteringen är känd ett dygn i förväga och då kan man göra följande.

Med en "Smart hemma kontroller" som i mitt fall är en Homey styr jag att varmvattnet värms på natten då det finns en App till Homey så det går att styra min värmepump.

Likaså finns det en App till Tesla som jag styr att den skall ladda när det är billigt på natten.

Frugans Zoe som inte har samma appstöd (milt uttryckt), har vi den inställd på att den skall ladda från kl 1 på natten och i 3 timmar och i 9 fall av 10 är det (bland) de lägsta timpriserna under denna period.

Vad gäller elkostnad kan vi aldrig räkna bort överföringsavgiften och elskatten som båda är rörliga dessa är i mitt fall 77 öre/kW inkl moms.

Solel kommer aldrig att bli gratis då alternativintäkten är att sälja den för timpris exklusive moms plus skattesubvention på 60 öre/kW. EDIT + att jag får 8 öre av Vattenfall som äger nätet i "nätnytta".

Tycker det låter som en riktigt bra "setup" för att utnyttja lågpris/gratistimmar hos Tibber, och tycker att du dessutom räknar vettigt och korrekt.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Föregående

Återgå till Miljö