Nilp skrev:Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.
1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.
2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Maxa installationen skulle jag säga. Varför?
1* Bidraget kan du bara få en gång per byggnad.
2* Det finns en del fasta kostnader som är typ samma oberoende på storleken av installationen. Den procentuella inverkan blir då mindre ju större anläggning du har.
3* En inverter på 15kw är inte 50% dyrare än en på 10kw.
https://shop.solelgrossisten.se/product ... iktare/37410kw kostar här 36tkr och en på 15kw kostar 41tkr.
Dvs återbetalningstiden blir kortare ju större anläggning du har.
Ang ROI så är typ 10-12 år helt rimligt.
Jag räknar på 9 år för min 15kw som jag installerar själv.