Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Solcellskollen

Inläggav elbilist Anderzzon » 01 jun 2020 12:38

thebishop skrev:Har man pengarna skall man inte ens tänka ROI nödvändigtvis - utan vad alternativ (förhållandevis) riskfri intäkt hade varit (dvs, behåll pengarna på banken eller liknande)

Tänkte precis säga samma sak. Om man investerar i fonder sitter man ju aldrig och räknar på när investeringen ska vara återbetald. Enligt denna avhandling ökar dessutom en solcellsinstallation värdet på villan med 3x investeringen: https://bit.ly/2MvhfIp
Anderzzon
elbilist

Inläggav elbilist Nilp » 01 jun 2020 19:23

Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Nilp
elbilist

Inläggav nek0 » 01 jun 2020 19:54

Nilp skrev:Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?

Jag vet inte om det är värt men känns bättre för mig att ha bättre paneler.
Köpte själv de här
https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... gKgKvD_BwE
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav elbilist Nilp » 01 jun 2020 20:08

nek0 skrev:
Nilp skrev:Riktigt bra kommentarer!

Jag vet inte om det är värt men känns bättre för mig att ha bättre paneler.
Köpte själv de här
https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... gKgKvD_BwE

Ja, dom verkar riktigt bra. Bra garantier också. Premium. :)
Nilp
elbilist

Inläggav Teslaägare TeslaM3 » 01 jun 2020 21:06

Finns det några snygga effektiva solceller som liknar taket, typ som Teslas solceller? Är Teslas lika effektiva som vanliga som säljs idag eller förlorar man effekt pga formen på dom?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Referralkod: emma22721

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 02 jun 2020 05:38

TeslaM3 skrev:Finns det några snygga effektiva solceller som liknar taket, typ som Teslas solceller? Är Teslas lika effektiva som vanliga som säljs idag eller förlorar man effekt pga formen på dom?

Du tänker på solar roof? De har sämre effektivitet mot vanliga paneler. Det finns t.ex svenska Soltech Energy som har en liknande lösning.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare thebishop » 02 jun 2020 09:00

Jag skulle säga att det beror på hur mycket yta du har på taket. Jag hade begränsad yta och ville maxa effekten, så det blev SunPower Maxeon Black (350W per panel som dessutom är något mindre än de flesta andra så fick in en extra rad... Dessutom snyggare - helsvarta). Har man gott om takyta så är det nog lönsammare att istället fläska på med många fler billigare paneler och ta att de inte är lika effektiva och kanske tappar lite mer över tiden, men gärna med ivf 10 år garanti. (SunPower har 25 år och bra effektgaranti, men de är dyra förhållandevis).
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav dd88 » 02 jun 2020 09:14

Benders har soltak som passar både deras platta pannor samt tvåkupiga:

https://www.benders.se/sortiment/solpaneler/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare fth » 02 jun 2020 13:55

dd88 skrev:Benders har soltak som passar både deras platta pannor samt tvåkupiga:

https://www.benders.se/sortiment/solpaneler/

"Benders" produkter ShingEl och SunWAVE är egentligen Soltech Energys respektive Midsummer Solar Roofs produkter.

Midsummer har också en lösning för falsat plåttak, som även kan köpas "färdigt" i Clix "klick"-tak som ger ett utseende liknande falsat plåttak.

Den sistnämnda var jag lite intresserad av eftersom jag har just Clilx-tak på mitt lantställe, men effekt/m2 tyckte jag var för låg för att vara riktigt intressant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav elbilist mati » 01 aug 2020 21:16

Jäklar vilken dålig sol-juli det har varit. Med god marginal sämst juli någonsin, bara januari, februari och mars var sämre (av begripliga skäl). Helt otroligt. Vilken kass sommar.
Dags att bygga ett vattenkraftverk i stupröret.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö