Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 4dy »

evilirish skrev:
4dy skrev:
evilirish skrev:
Ett litet inlägg. Problemet med intermittent kraft ses som hin håle själv. Detta kommer vara anledning till systemkollaps och att man inte kan klara dagar då det är vindstilla.
Sen kan man snegla mot https://northvolt.com/production och inse att om bara ett års produktion från en enda fabrik under ett enda år installeras som energilagring kan vi stänga av all elproduktion i hela Sverige under topplasttimmen och ändå ha både kraft och energi över i en halvtimme till. Nästa år tre timmar. Nästa år..
Du ska bygga batterier i den omfattningen? Vad kostar det?
Jag kommer inte bygga batterier. Northvolt kommer göra det. De har en orderbok som är fullbokad för flera år innan de ens börjat leverera. Så pass stor orderbok att de var tvungna att ansöka om tillstånd för ökad produktion till 40 GWh per år, innan de ens börjat med produktionen.

Och hur stor andel av de batterierna kommer användas till energilagring i elnätet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

4dy skrev:
evilirish skrev:
4dy skrev:
evilirish skrev:
Ett litet inlägg. Problemet med intermittent kraft ses som hin håle själv. Detta kommer vara anledning till systemkollaps och att man inte kan klara dagar då det är vindstilla.
Sen kan man snegla mot https://northvolt.com/production och inse att om bara ett års produktion från en enda fabrik under ett enda år installeras som energilagring kan vi stänga av all elproduktion i hela Sverige under topplasttimmen och ändå ha både kraft och energi över i en halvtimme till. Nästa år tre timmar. Nästa år..
Du ska bygga batterier i den omfattningen? Vad kostar det?
Jag kommer inte bygga batterier. Northvolt kommer göra det. De har en orderbok som är fullbokad för flera år innan de ens börjat leverera. Så pass stor orderbok att de var tvungna att ansöka om tillstånd för ökad produktion till 40 GWh per år, innan de ens börjat med produktionen.

Och hur stor andel av de batterierna kommer användas till energilagring i elnätet?
Northvolts hela årsproduktion av batterier räcker för ca 5 timmars drift om vi tar bort kärnkraft och ersätter med vind. Så om vi ska klara oss 1 dag utan vindkraft så får vi köpa upp hela årsproduktionen de nästkommande åren.

Känns ju rimligt....
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Det behövs kanske fler personer som Elon Musk.
Hans kollegor imponeras av hans både bredd OCH djup i så många frågor.
Zalman3 skrev:
SVAR:
Åtminstone vad gäller Sverige så tycker jag inte att Elons påstående stämmer.
Såklart, när Elon Musk säger något som du håller med om har han extrem bredd och djup i frågorna, men sen i något annat tycker du något annat och därför har Elon Musk fel och vet inte vad han pratar om.
Zalman3 skrev:
En kompis köpte ett gammalt hus på landet med direktverkande el som uppvärmning.(Ett gammalt hus från 1970-talet som hade direktverkande el eftersom kärnkraftsindustrin "krävde" att folk skulle bygga hus med direktverkande el då. Så kärnkraftsindustrin var säker på att ha kunder)
Han förbrukade ca 40.000 kWh per år för uppvärmning och hushållsel.
Men efter byte av belysning till LED-lampor, tilläggsisolerar, bytt till 3-glasfönster och satt in jordvärmepump, så sjönk den årliga elförbrukningen till ca 15.000 kWh.
Om han då köper en elbil som drar ca 3000kWh per år så har han ändå mer än halverat sin elförbrukning.
Då jag jobbar som VVS-ingenjör så är jag mycket väl medveten om utvecklingen när det kommer till energieffektivisering men du får gärna förklara för mig vad som är skillnaden mellan de senaste 20 åren och de kommande 20 åren? Jag skulle vilja påstå att det har hänt mycket även de senaste 20 åren när det kommer till bättre isolering av hus och värmepumpar men vi bygger större och vi använder tekniker som på reklambladet säger ska minska din energiförbrukning rejält men i verkligheten inte gör detta. Har inte hunnit läsa den själv men hörde om en studie som kom fram till att de flerbostadshusen med lägst energianvändning byggdes på 1990-talet, nyare byggnader har högre användning sätt per kvm. Så ja, det går att få ner användningen men stor del av VVS-branschen skulle jag säga fokuserar på fel saker vilket drar upp den faktiska energianvändningen.

Elanvändning i bostads och service sektorn från 1990 till 2018, ser liten men ingen drastisk minskning.
Elanvänging bostäder.PNG
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energ ... nvandning/
Zalman3 skrev:
Sen skulle hyreshus kunna kvitta fastighetsskatt mot energibesparingsinvesteringar.
Problemet idag är dels att elen är för billig. För få besparingsinvesteringar lönar sig.
Dels säger fastighetsägaren, varför ska jag spara på energi?
Höjs elpriset, då höjer jag hyran.

Så ett scenario skulle kunna vara att Sverige behöver MINDRE el i framtiden.
Så vi bör definitivt ändra vår energiproduktion för att få ner elpriserna men vi ska också kraftigt höja elpriserna för att få ner användningen. Men visst, mer skatter har väll den sittande regeringen idag aldrig haft något emot.
Zalman3 skrev:
Snacket om att elintensiv industri, serverhallar mm ska etableras i Sverige är ingen självklarhet.
Om Svensk fossilfri sol och vind kostar ca 25-30 öre per kWh.
Så är det ca dubbelt så dyrt som de ca 13 öre per kWh solcellsel som exempelvis Egyptens solrika land kan ha.

Så Sverige kan med ny effektiv teknik dramatiskt minska sitt elbehov.
Och elintensiv industri flyttas till länder med ännu lägre elpriser.
Serverhallar har en stor elproduktion till viss del för att de kräver mycket kyla, flytta dessa till Egypten låter som en fantastisk idé, det är absolut inte så att norra Sveriges kalla klimat har lyfts fram som en fördel för serverhallar...

Sen är Egyptien ett väldigt dåligt exempel, för 2018 stod vattenkraft för 5,1% av den installerade effekten och andra förnyelsebara källor för 2,1%. Då är det installerad effekt och förnyelsebar energi brukar knappast ha högre kapacitetsfaktor än fossil produktion. Men visst, det finns säkert andra länder nära ekvatorn som kommit längre i övergången till förnyelsebar produktion.
En annan sak dock, är batterier så pass billigt som befintlig vattenkraft för lagring av energi? Där har Sverige fortfarande en klar fördel när det kommer till låga elpriser och stabil leverans av el.

Zalman3 skrev:
I byggnormen så skulle man kräva en stor elmätare i köket som momentant visar elförbrukningen.
Och när man lämnar hemmet så ska all el slås av utom kyl/frys och liknande.

Dessutom införs en grundtaxa för elen på ca 50% av ett normalbehov.
Förbrukning utöver detta anses ha "besparingspotensial" och kosta 1kr extra per kWh.
Dessutom skulle grundavgiften för el minska så man i viss mån kompenserar den dyrare taxan.

Idag finns inte så bra incitament att spara på elen.
Eftersom fasta kostnader utgör en stor del av vad folk betalar för elen. Halverar med sin elförbrukning, så halveras inte elfakturan.

Men betalar man 2kr per kWh för "lyxel" då finns det pengar att tjäna på att minska sin elförbrukning.
Du säger själv ofta att vi borde kraftigt öka elpriserna och samtidigt säger du att du bor i lägenhet utan tillgång till att laddad din Tesla utan detta kan du oftast göra gratis.

Själv bor jag i Göteborg och har ingen bil.

Så ditt prat om att vi borde kraftigt höja elpriserna är lite som att jag skulle börja skriva om att vi borde kraftigt höja momsen på alla bilar och trängselskatter. Mindre bilar här i Göteborg skulle vara trevligt och varför skulle jag bry mig om någon annan fick ökad kostnader på tiotusentals kronor om året? Alternativt ett kilometerskatt på bilar som ligger på 1 kr/km, så att det inte helt plötsligt blir betydligt billigare att köra bil bara för att man skaffar elbil. Det finns ett känt uttryck som är "not in my backyard" och den tycker jag passar bra här.

Miljöpartiet brukar tala sig varm om vindkraft och att vi ska minska bilanvändandet deras starkaste fästen brukar vara storstäderna där sannolikheten för att ett vindkraftverk sätts upp är minimal, vem där bryr sig om de på landet påverkas negativt av vindkraften. Sen, vem behöver verkligen en bil, kollektivtrafiken räcker ju långt...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Såklart, när Elon Musk säger något som du håller med om har han extrem bredd och djup i frågorna, men sen i något annat tycker du något annat och därför har Elon Musk fel och vet inte vad han pratar om.
Svar:
Det jag menar är att övergången till elbilar i Sverige innebär inte att Sveriges elförbrukning fördubblas. Håller dock med Elon om att det finns andra länder som procentuellt behöver öka sin elproduktion mer än Sverige.

Tibor skriver detta:
Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de använda drygt 7% av Sveriges elproduktion.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila ... r-elbilar/

Svensk byggnorm kräver att ett hus max får förbruka 70-100kWh per m2 och år. Detta skulle enkelt kunna sänkas till 25-40kWh per m2 och år.
Min kompis som nu bott i sitt nya hus här i Umeå i ett år förbrukar 25kWh per kWh och år i verkligheten.
Ja det är välisolerat och har jordvärmepump.
Men det är ett vanligt hus, inget dyrt eller special.
Sätter han dessutom in solceller skulle han enkelt kunna producera mera el över ett år än vad han förbrukar.
Min syster som har solceller skulle kunna klara sig utan el från nätet ca 8-9 månader per år om hon hade ett hemma batteri.
Så med en enkel regeländring skulle nybyggda villor kunna halvera sin elförbrukning.

Angående elpriser så bor jag i lägenhet och betalar ca 150-200kr i månaden för elen.
Det är på tok för billigt. Höj elskatten så jag betalar det dubbla för elen per månad.
Sverige har en av världens billigaste elpriser.
Konsekvensen av detta är att vi ligger i topp med Norge och Canada vad gäller elförbrukning per capita.
I många länder är det elpriser på 3-4kr per kWh ingen ovanlighet.

I vissa länder är elkostnader 50% av boendekostnaden.

Alternativt ett kilometerskatt på bilar som ligger på 1 kr/km, så att det inte helt plötsligt blir betydligt billigare att köra bil bara för att man skaffar elbil
Det finns en bred politisk enighet om att det ska bli allt dyrare att äga och köra en personbil.
På olika sätt kommer skatter att höjas.
Har inte träffat på en enda politiker som säger att när vi alla kör en elbil skulle statens skattetryck på bilismen minska.
Tvärtom så finns ju ett utrymme att höja skatterna med 30-40 miljarder om året då Sverige inte importerar olja längre.

Angående bilism i städer så har allt fler städer mycket ambitiösa planer på att resandet ska vara hållbart.
Umeå har som mål att 65% av resandet ska ske med gång, cykel eller lokalbuss.
Nya bostadsområden planeras där man inte behöver en bil.

Och trots att Sverige har ett stort elöverskott, byggs dramatiskt mycket sol och vind i Sverige nu.

Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska med 25TWh från 2019 till 2022.
Medans sol och vindkraft ökar med 22,3TWh till 2022.
En förbättring med totalt 47,7TWh redan 2022.
Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska från 551 till 526 terawattimmar (TWh) mellan 2019 och 2022, enligt figuren nedan. Det beror främst på att kärnkraften minskar och därmed minskar också de stora energiförluster som uppstår vid kärnkraftens elproduktion.

Utbyggnad bidrar till ökad vindkraft och solel.

Prognosen visar en kraftig utbyggnad av vindkraft de kommande åren, från 16,6 TWh 2018 till 38 TWh 2022. Solel ökar också kraftigt, om än från låga nivåer, från 0,4 TWh 2018 till 1,7 TWh 2022, vilket innebär att den väntas växa snabbare än vad det tidigare har bedömts.
https://www.solenerginyheter.se/2020031 ... -till-2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Såklart, när Elon Musk säger något som du håller med om har han extrem bredd och djup i frågorna, men sen i något annat tycker du något annat och därför har Elon Musk fel och vet inte vad han pratar om.
Svar:
Det jag menar är att övergången till elbilar i Sverige innebär inte att Sveriges elförbrukning fördubblas. Håller dock med Elon om att det finns andra länder som procentuellt behöver öka sin elproduktion mer än Sverige.

Tibor skriver detta:
Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de använda drygt 7% av Sveriges elproduktion.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila ... r-elbilar/

För att när vi kollar på el så ska man helt klart tänka endast på vad som är bäst för landets elsystem, att se hela Norden eller Europa som ett elsystem är helt galet. Låt oss minska vår export till Tyskland, Polen och balcan så att de behöver öka sin användning av kolkraft tills dess att de hunnit bygga ut förnyelsebart från i princip försumbart i vissa av länderna.
Zalman3 skrev:
Svensk byggnorm kräver att ett hus max får förbruka 70-100kWh per m2 och år. Detta skulle enkelt kunna sänkas till 25-40kWh per m2 och år.
Min kompis som nu bott i sitt nya hus här i Umeå i ett år förbrukar 25kWh per kWh och år i verkligheten.
Ja det är välisolerat och har jordvärmepump.
Men det är ett vanligt hus, inget dyrt eller special.
Sätter han dessutom in solceller skulle han enkelt kunna producera mera el över ett år än vad han förbrukar.
Min syster som har solceller skulle kunna klara sig utan el från nätet ca 8-9 månader per år om hon hade ett hemma batteri.
Så med en enkel regeländring skulle nybyggda villor kunna halvera sin elförbrukning.

Jag gjorde ett examensarbete i slutet av min magister där jag kollade på energianvändningen hos fjärrvärmekunder i Borlänge. En av mina källor i litteraturstudien hade kollat på hur gamla husen i Dalarna var. Den kom fram till att 2012 så var nästan 80% av alla hus sen före 1981. Under perioden 1994-2008 så förnyades ungefär 0,2% av alla enfamilj och flerfamiljshus per år. Kollar man på en familj och två familjhus så var det i slutet hela 0,4% av hushållen som förnyades varje år. Så, även om alla nya hus som byggs skulle producera lika mycket energi som de använder så skulle det ta väldigt lång tid innan vi började se någon skillnad.

Källa: Simple question, Complex answer, P. Weiss

Enligt Energimyndighetens rapport från 2018 så sjönk den genomsnittliga levererade energianvändningen i bostäder i Sverige med ett snitt på 1,34% per år mellan 1995 till 2016 sätt per kvm. Så ja, vi ser förbättringar men det går knappast fort.
Zalman3 skrev:
Angående elpriser så bor jag i lägenhet och betalar ca 150-200kr i månaden för elen.
Det är på tok för billigt. Höj elskatten så jag betalar det dubbla för elen per månad.
Sverige har en av världens billigaste elpriser.
Konsekvensen av detta är att vi ligger i topp med Norge och Canada vad gäller elförbrukning per capita.
I många länder är det elpriser på 3-4kr per kWh ingen ovanlighet.

I vissa länder är elkostnader 50% av boendekostnaden.

Så du skulle enkelt klara dubbla elkostnaden, vad fint då du har 150-200 kr i månaden. Mina föräldrar köpte ett hus från 1980-talet med tillhörande stuga där min mormor flyttade in. Första året fick vi en chock, tack vare direktverkande el, stort äldre hus och tillhörande stuga så använde vi 30 000 kWh. Nu har de bytt ut fönster, skaffat två värmepumpar och skaffat solceller. Vilket lett till en användning på runt 18 000 kWh. Så när du pratar dubbla elpriset i södra Sverige och om de inte hade skaffat solceller så skulle ditt förslag kosta de runt 1 500 kr extra i månaden. Visst, de hade klarat kostnaden men ditt förslag skulle påverka väldigt många riktigt hårt.

Så Sverige, Norge och Kanada har bland de högsta elanvändningen, undra vad de länderna har gemensamt, kan det vara det kalla klimatet?

Danmark har 180% skatt på bilar, så kanske ska Sverige också fixa det.
Zalman3 skrev:

Alternativt ett kilometerskatt på bilar som ligger på 1 kr/km, så att det inte helt plötsligt blir betydligt billigare att köra bil bara för att man skaffar elbil
Det finns en bred politisk enighet om att det ska bli allt dyrare att äga och köra en personbil.
På olika sätt kommer skatter att höjas.
Har inte träffat på en enda politiker som säger att när vi alla kör en elbil skulle statens skattetryck på bilismen minska.
Tvärtom så finns ju ett utrymme att höja skatterna med 30-40 miljarder om året då Sverige inte importerar olja längre.

Angående bilism i städer så har allt fler städer mycket ambitiösa planer på att resandet ska vara hållbart.
Umeå har som mål att 65% av resandet ska ske med gång, cykel eller lokalbuss.
Nya bostadsområden planeras där man inte behöver en bil.

Och trots att Sverige har ett stort elöverskott, byggs dramatiskt mycket sol och vind i Sverige nu.

Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska med 25TWh från 2019 till 2022.
Medans sol och vindkraft ökar med 22,3TWh till 2022.
En förbättring med totalt 47,7TWh redan 2022.
Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska från 551 till 526 terawattimmar (TWh) mellan 2019 och 2022, enligt figuren nedan. Det beror främst på att kärnkraften minskar och därmed minskar också de stora energiförluster som uppstår vid kärnkraftens elproduktion.

Utbyggnad bidrar till ökad vindkraft och solel.

Prognosen visar en kraftig utbyggnad av vindkraft de kommande åren, från 16,6 TWh 2018 till 38 TWh 2022. Solel ökar också kraftigt, om än från låga nivåer, från 0,4 TWh 2018 till 1,7 TWh 2022, vilket innebär att den väntas växa snabbare än vad det tidigare har bedömts.
https://www.solenerginyheter.se/2020031 ... -till-2022
Så Sveriges totala energianvädning kommer minska eftersom vi använder mindre kärnkraft, det stämmer men ser inte riktigt vad de kommer ha för påverkan. Här har vi hela tiden pratat elen men nu är det helt plötsligt totala energin som är intressant? När vi går över till elbilar nu så kommer vi kunna minska vår energianvändning rejält eftersom elbilar är så mycket effektivare, det betyder dock knappast att vi kommer minska vårt behov av el, snarare tvärt om.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

För att när vi kollar på el så ska man helt klart tänka endast på vad som är bäst för landets elsystem, att se hela Norden eller Europa som ett elsystem är helt galet. Låt oss minska vår export till Tyskland, Polen och balcan så att de behöver öka sin användning av kolkraft tills dess att de hunnit bygga ut förnyelsebart från i princip försumbart i vissa av länderna.
Givetvis har jag inget emot att Sverige exporterar grön el till andra länder.

Finns dom som tycker att vi ska exportera el för 100 miljarder per år.
Fördelar:
“Skapa ökad välfärd med elexport för 100 miljarder kronor i nuvärde.
* Få lönsamma investeringar av kraftvärmeverk, isolering av byggnader, kablar till kontinenten på 120 miljarder kronor.
* Öka sysselsättningen med lönsamma jobb motsvarande 300 000 manår.
https://www.nyteknik.se/opinion/svensk- ... -122831618

De siffror du anger i minskad energianvändning för villor är givetvis på tok för dåligt.
Inför avdrag på fastighetsskatten för energibesparingsåtgärder.

Så när du pratar dubbla elpriset i södra Sverige och om de inte hade skaffat solceller så skulle ditt förslag kosta de runt 1 500 kr extra i månaden. Visst, de hade klarat kostnaden men ditt förslag skulle påverka väldigt många riktigt hårt.
Får man stöd till att halvera sin energiförbrukning.
Då tycker jag det är fullt rimligt att höja elpriset.
För är elpriset för billigt, då går det aldrig få stopp på slöseriet.
Min pappa satte på 1960-talet in oljepanna, eftersom oljan kostade 30 öre per liter.
Helt vansinnigt eftersom han hade gratis ved.
Men den billiga oljan slog ut allt annat.

Visst har Sverige, Norge och Canada kallt klimat.
Men industrin har haft tillgång till så billig el att exempelvis pappersmassaindustrin mal ner massaved istället för att använda en kemisk metod.
Dock kräver pappersmassekvarnen 6ggr mera el än den kemiska metoden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
För att när vi kollar på el så ska man helt klart tänka endast på vad som är bäst för landets elsystem, att se hela Norden eller Europa som ett elsystem är helt galet. Låt oss minska vår export till Tyskland, Polen och balcan så att de behöver öka sin användning av kolkraft tills dess att de hunnit bygga ut förnyelsebart från i princip försumbart i vissa av länderna.
Givetvis har jag inget emot att Sverige exporterar grön el till andra länder.

Finns dom som tycker att vi ska exportera el för 100 miljarder per år.
Fördelar:
“Skapa ökad välfärd med elexport för 100 miljarder kronor i nuvärde.
* Få lönsamma investeringar av kraftvärmeverk, isolering av byggnader, kablar till kontinenten på 120 miljarder kronor.
* Öka sysselsättningen med lönsamma jobb motsvarande 300 000 manår.
https://www.nyteknik.se/opinion/svensk- ... -122831618

De siffror du anger i minskad energianvändning för villor är givetvis på tok för dåligt.
Inför avdrag på fastighetsskatten för energibesparingsåtgärder.

Så när du pratar dubbla elpriset i södra Sverige och om de inte hade skaffat solceller så skulle ditt förslag kosta de runt 1 500 kr extra i månaden. Visst, de hade klarat kostnaden men ditt förslag skulle påverka väldigt många riktigt hårt.
Får man stöd till att halvera sin energiförbrukning.
Då tycker jag det är fullt rimligt att höja elpriset.
För är elpriset för billigt, då går det aldrig få stopp på slöseriet.
Min pappa satte på 1960-talet in oljepanna, eftersom oljan kostade 30 öre per liter.
Helt vansinnigt eftersom han hade gratis ved.
Men den billiga oljan slog ut allt annat.

Visst har Sverige, Norge och Canada kallt klimat.
Men industrin har haft tillgång till så billig el att exempelvis pappersmassaindustrin mal ner massaved istället för att använda en kemisk metod.
Dock kräver pappersmassekvarnen 6ggr mera el än den kemiska metoden.
Så vi har alldeles för lågt elpris som måste höjas och samtidigt så ska vi ersätta kärnkraft med förnyelsebart eftersom den kärnkraften vi har är alldeles för dyr. Hur får du ihop det? Eller menar du att el ska bli som bensin, består till 80% av skatter? Om det blir så höga skatter, tror du regeringen kommer tycka det är okej då att privatpersoner köper solceller och sen producerar el billigt utan skatt? I Spanien så införde man ju straffavgifter och skatter ifall du hade solceller då staten såg det som förlorad inkomst, varför skulle detsamma inte gälla här?

Sverige har idag ett av de högsta skattetrycken i världen, men jag hör på dig att det är alldeles för lågt. Eller missförstår jag dig?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

"Eller menar du att el ska bli som bensin, består till 80% av skatter? Om det blir så höga skatter, tror du regeringen kommer tycka det är okej då att privatpersoner köper solceller och sen producerar el billigt utan skatt? "

SVAR:
Jag har då inte hört en enda politiker säga att det ska bli billigare per mil att köra bil i framtiden.
Staten ser ju nu sin chans att dels skatta ihjäl fossilbilar.
Dels ta den peng som förut gick till oljeimport.
Så när alla kör elbil, att det skulle bli väldig billigt tror jag inte alls på.
Staten VILL ju att folk köper solceller och laddar sina elbilar.
Där kan det ju bli svårt att få in skatter. Det talar ytterligare för att alla måste betala en vägslitageavgift, så man inte kommer undan skatten.
Men visst blir det den billigaste lösningen att ladda bilen med egna solceller.


"I Spanien så införde man ju straffavgifter och skatter ifall du hade solceller då staten såg det som förlorad inkomst, varför skulle detsamma inte gälla här?"

SVAR:
Det som hände de i Spanien var att de stora traditionella elbolagen fick så stor konkurrens att de gick till staten och
klagade.
Är rädd att samma sak kommer att hända i Sverige också.
Kärnkraften blir allt mera olönsam när sol och vindkraft blir allt billigare.

Tidigare i denna tråd pratade man om att Finsk kärnkraft kostar ca 50 öre per kWh.
Lägg till 18 öre i överföringsavgift, blir netto 68 öre per kWh.
Lokala solceller i en större anläggning är nere på ca 30 öre per kWh i Sverige idag.
Det är netto under halva priset jämfört med kärnkraft.

Jag tror att det kommer byggas MASSOR av solcellsanläggningar i SE3 och SE4.

Komplettera med ellagring, utbyggda ledningar, och vindkraftverk till havs.
Dessutom kan värmeverk för en billig peng byggas om till både el och värme producenter.
Passar perfekt att köra dessa då det är kallt på vintern.
Redan med dagens fjärrvärme är det fullt möjligt att producera ytterligare 25 TWh i svenska kraftvärmeverk.
https://www.nyteknik.se/opinion/svensk- ... -122831618
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 4dy »

Ja ellagring är nog nästan gratis.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Tidigare i denna tråd pratade man om att Finsk kärnkraft kostar ca 50 öre per kWh.
Lägg till 18 öre i överföringsavgift, blir netto 68 öre per kWh.
Lokala solceller i en större anläggning är nere på ca 30 öre per kWh i Sverige idag.
Det är netto under halva priset jämfört med kärnkraft.

Jag tror att det kommer byggas MASSOR av solcellsanläggningar i SE3 och SE4.
Zalman. Du menar att solceller kostar 30 öre/kwh inkl lagring till vinterhalvåret?

Mina solceller levererade 80kWh under hela november
Installerat 16kW peak.
Köpte 2100kwh under november.
Måste alltså installera 16kW*2100/80=420kw i topp effekt för att kompensera....
Tror du 25 grannar är villiga att låna ut sina tak till mig?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Tidigare i denna tråd pratade man om att Finsk kärnkraft kostar ca 50 öre per kWh.
Lägg till 18 öre i överföringsavgift, blir netto 68 öre per kWh.
Lokala solceller i en större anläggning är nere på ca 30 öre per kWh i Sverige idag.
Det är netto under halva priset jämfört med kärnkraft.

Jag tror att det kommer byggas MASSOR av solcellsanläggningar i SE3 och SE4.
Zalman. Du menar att solceller kostar 30 öre/kwh inkl lagring till vinterhalvåret?

Mina solceller levererade 80kWh under hela november
Installerat 16kW peak.
Köpte 2100kwh under november.
Måste alltså installera 16kW*2100/80=420kw i topp effekt för att kompensera....
Tror du 25 grannar är villiga att låna ut sina tak till mig?
Nej jag tror inte att solceller ger så mycket under 4 vinter månader.

Men följande elförsörjare löser problemet:
1. Havsbaserade vindkraftverk(det blåser mera på vintern)
2. Större ledningar från Norrland.
3. Ellagring.
4. Import av grön el från Norge.
5. 25 TWh extra från värmeverk.

Det fina med värmeverk är att de kan lagra biobränsle från sommaren till vintern enkelt och billigt.
Och under årets kallaste och mörkaste dagar kan de ösa på rejält med sin elproduktion, så man alltid har en säkerställd elförsörjning.

EDIT:
Syrrans solceller producerade 81,2kWh under November
med solceller som ger 6,5kWp.
Hon eldar med ved för sin uppvärmning och har ca 10kWh per dygn i hushållselförbrukning.
Så ca 8 dagar i November borde hon ha klarat sig om hon haft ett hemma batteri. Och detta är utanför Umeå i mörka Norrland på vintern.
20201206_235336.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Vilka aktörer vill installera effekt där de inte nyttjar större delen av effekten under sommaren för att solceller från annan aktör då levererar el och sedan köra fullt på vintern? Det gäller vindkraft såväl som vattenkraft.

Norge är också ett nordligt land med större behov av el under vintern. Varför skulle de ha installerat mer effekt än vad som behövs vid max förbrukning utan att få betalt för det?

Energilagring kostar pengar, det är inte gratis direkt. Samma med effektöverföring från Norrland.

Vi får nog räkna med högre elpriser helt enkelt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Tidigare i denna tråd pratade man om att Finsk kärnkraft kostar ca 50 öre per kWh.
Lägg till 18 öre i överföringsavgift, blir netto 68 öre per kWh.
Lokala solceller i en större anläggning är nere på ca 30 öre per kWh i Sverige idag.
Det är netto under halva priset jämfört med kärnkraft.

Jag tror att det kommer byggas MASSOR av solcellsanläggningar i SE3 och SE4.
Zalman. Du menar att solceller kostar 30 öre/kwh inkl lagring till vinterhalvåret?

Mina solceller levererade 80kWh under hela november
Installerat 16kW peak.
Köpte 2100kwh under november.
Måste alltså installera 16kW*2100/80=420kw i topp effekt för att kompensera....
Tror du 25 grannar är villiga att låna ut sina tak till mig?
Nej jag tror inte att solceller ger så mycket under 4 vinter månader.

Men följande elförsörjare löser problemet:
1. Havsbaserade vindkraftverk(det blåser mera på vintern)
2. Större ledningar från Norrland.
3. Ellagring.
4. Import av grön el från Norge.
5. 25 TWh extra från värmeverk.

Det fina med värmeverk är att de kan lagra biobränsle från sommaren till vintern enkelt och billigt.
Och under årets kallaste och mörkaste dagar kan de ösa på rejält med sin elproduktion, så man alltid har en säkerställd elförsörjning.

EDIT:
Syrrans solceller producerade 81,2kWh under November
med solceller som ger 6,5kWp.
Hon eldar med ved för sin uppvärmning och har ca 10kWh per dygn i hushållselförbrukning.
Så ca 8 dagar i November borde hon ha klarat sig om hon haft ett hemma batteri. Och detta är utanför Umeå i mörka Norrland på vintern.
20201206_235336.jpg
1. Du får gärna visa en kalkyl på detta.
2. Hjälper transport. Löser inte problemet med intermittent kraft.
3. Du får gärna visa en kalkyl på detta
4. Jag tror de flesta gärna ser att vi är oberoende av utlandet när det gäller vår infrastruktur.
5. Fjärrvärme är inte samma sak som el.
Jag vägrar binda upp mig mot en enda leverantör som sen hux flux höjer priset när det passar.
Det är illa nog att jag inte kan byta nätägare...

Du har mkt ideer. Konkretisera dom gärna så att det inte bara är tomma ord.
Du är säljare. Jag är ingenjör.
Talk is cheap and I aint buying
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av martinot »

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
Fel länk eller tråd? ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Ett exempel på texas där man har sol varje dag under peak demand.

Exempel från europa där man lyfter fram Danmark och Tyskland.
Kan du berätta för oss andra hur Danmark och Tyskland skulle klara sig utan svensk och norsk vattenkraft. (Som inte räcker till som batteri backup för hela eu)

Talk is cheap and I aint buying.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Elpriset kommer sett över tid inte bli dyrare däremot kommer det vara som idag, dyrare när vi inte har energi. Överproducerar vi fortsatt är det så här det fungerar, extremt billigt när det är för mycket produktion och dyrt när det är lite. Lagring av el i Sverige sköts till största delen av vattenkraften i Norrland.

Löser vi inte problematiken med överföring så blir självklart skillnaderna mellan billigt och dyrt större.

Vad gäller svängmassa i städer i söder så kan det lösas med batterier, men i övrigt behövs inte batterier i Sverige.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
lagun
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 dec 2019 15:22

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av lagun »

Fjärrvärme produceras vanligen i Kraftvärmeverk. I ett Kraftvärmeverk produceras både värme och el.
40% El och 60% Värme
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

lagun skrev:
Fjärrvärme produceras vanligen i Kraftvärmeverk. I ett Kraftvärmeverk produceras både värme och el.
40% El och 60% Värme
Om ett antal år kommer vi, dvs media, belysa problemet med skogseldad fjärrvärme. Ska vi lagra kol så ska riset inte brännas upp, det ska tillbaka till naturen för koldioxidlagring.
Enligt mig borde fjärrvärme främst produceras av spillvärme från industri, många kommuner har sådan industri och eldar ändå upp skog, för det ger dem mer pengar till kommunkassan.
Inte ett problem vi löser nu när vi har problem med elförsörjning i söder dock, men sen när vi löst detta så kommer det vara läge att tvinga kommuner att tvingas köpa spillvärme istället för att elda upp skog.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

zyax skrev:
....klipp....
Lagring av el i Sverige sköts till största delen av vattenkraften i Norrland.

Löser vi inte problematiken med överföring så blir självklart skillnaderna mellan billigt och dyrt större.

Vad gäller svängmassa i städer i söder så kan det lösas med batterier, men i övrigt behövs inte batterier i Sverige.
Så du menar att vår installerade toppeffekt på vattenkraften räcker till för att förse sveriges behov.
Skulle gärna se dom siffrorna.
Att vi kört med mer än 50% kärnkraft under många år har alltså varit helt onödigt.
lagun
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 dec 2019 15:22

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av lagun »

Vi eldar inte skog i våra Kraftvärmeverk. Vi eldar de restprodukter som vår förädlingsindustri ger upphov till och som syftar till att lagra in så mycket Kol som möjligt i varaktiga produkter vilka ger störst intäkt. Och följdaktligen även största kolinlagringen för närvarande ca 20 milj ton co2 årligen.
Restvärme från industrin tas redan om hand, det är den lägst hängande frukten i sammanhanget.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Ett exempel på texas där man har sol varje dag under peak demand.

Exempel från europa där man lyfter fram Danmark och Tyskland.
Kan du berätta för oss andra hur Danmark och Tyskland skulle klara sig utan svensk och norsk vattenkraft. (Som inte räcker till som batteri backup för hela eu)

Talk is cheap and I aint buying.
Tack för bra video Zalman!

JM: Danmark har kvar lite kolkraft i elmixen men även den är på g ut (se nedan) likt kärnkraften i Sverige:

https://bioenergyinternational.com/heat ... al-by-2023

Om vi bortser från att vi och andra länder i Europa säljer el till varandra kommer Danmarks egen elproduktion inom en några år se ut som följande mestadels:

Vind,sol, bio-energi för produktion sedan kommer dom peaktider precis som alla länder i världen i stort snart ha Litium-järnbatterier samt kanske lite vätgas.

Det ena utesluter inte det andra och elslukande applikationer (typ Hybrit, smältverket i Sundsvall och majoriteten av all el-bilsladdning) kör man mestadels utanför peaktider (morgon/eftermiddag samt årets kallaste och varmaste dagar för Hybrit samt smältverk)

MVH
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

[JM] skrev:
zyax skrev:
....klipp....
Lagring av el i Sverige sköts till största delen av vattenkraften i Norrland.

Löser vi inte problematiken med överföring så blir självklart skillnaderna mellan billigt och dyrt större.

Vad gäller svängmassa i städer i söder så kan det lösas med batterier, men i övrigt behövs inte batterier i Sverige.
Så du menar att vår installerade toppeffekt på vattenkraften räcker till för att förse sveriges behov.
Skulle gärna se dom siffrorna.
Att vi kört med mer än 50% kärnkraft under många år har alltså varit helt onödigt.
Jag har ju presenterat det här i tråden, det är väl något år sedan jag räknade på den tid med sämst vind under vintertid vi hade det året.
I mina beräkningar räknar jag med att de kvarvarande reaktorerna kommer vara i bruk i minst 10 år till och sedan kanske börja avvecklas. Under den tiden har den tillkommit mer vind och sol-kraft än förbrukningen har ökat. Notera att vi kommer lägga till stora havsbaserade verk i söder där Vattenfall räknat med att ha en del lagringskapacitet för kortlagring.
Viktigt att poängtera att havsbaserad vindkraft har större skillnad i botten på vindkraftsproduktionen än i toppen, varför worst-case-scenario blir mindre kass.
Tillkommer aktörer som Hybrit och andra förbrukare av stor skala som kan styra sin förbrukning till 0 eller till och med negativ så kommer Sverige troligt fortsätta exportera el även efter kärnkraftens nedläggning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

lagun skrev:
Vi eldar inte skog i våra Kraftvärmeverk. Vi eldar de restprodukter som vår förädlingsindustri ger upphov till och som syftar till att lagra in så mycket Kol som möjligt i varaktiga produkter vilka ger störst intäkt. Och följdaktligen även största kolinlagringen för närvarande ca 20 milj ton co2 årligen.
Restvärme från industrin tas redan om hand, det är den lägst hängande frukten i sammanhanget.
Vi eldar ris och annat från skogen i vårt kraftvärmeverk här i Växjö. Den kunde lagrats i en mosse eller annan plats istället för kol-lagring.

Vad gäller spillvärme från industri så kan vi komma oerhört mycket längre än idag. Kommuner är inte tvingade att köpa spillvärme, de kan elda ris om de vill trots detta. Lågt hängande frukt, inte så länge det är enklare att elda billiga restprodukter från skogen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar