Såklart, när Elon Musk säger något som du håller med om har han extrem bredd och djup i frågorna, men sen i något annat tycker du något annat och därför har Elon Musk fel och vet inte vad han pratar om.
Svar:
Det jag menar är att övergången till elbilar i Sverige innebär inte att Sveriges elförbrukning fördubblas. Håller dock med Elon om att det finns andra länder som procentuellt behöver öka sin elproduktion mer än Sverige.
Tibor skriver detta:
Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de använda drygt 7% av Sveriges elproduktion.
https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila ... r-elbilar/
Svensk byggnorm kräver att ett hus max får förbruka 70-100kWh per m2 och år. Detta skulle enkelt kunna sänkas till 25-40kWh per m2 och år.
Min kompis som nu bott i sitt nya hus här i Umeå i ett år förbrukar 25kWh per kWh och år i verkligheten.
Ja det är välisolerat och har jordvärmepump.
Men det är ett vanligt hus, inget dyrt eller special.
Sätter han dessutom in solceller skulle han enkelt kunna producera mera el över ett år än vad han förbrukar.
Min syster som har solceller skulle kunna klara sig utan el från nätet ca 8-9 månader per år om hon hade ett hemma batteri.
Så med en enkel regeländring skulle nybyggda villor kunna halvera sin elförbrukning.
Angående elpriser så bor jag i lägenhet och betalar ca 150-200kr i månaden för elen.
Det är på tok för billigt. Höj elskatten så jag betalar det dubbla för elen per månad.
Sverige har en av världens billigaste elpriser.
Konsekvensen av detta är att vi ligger i topp med Norge och Canada vad gäller elförbrukning per capita.
I många länder är det elpriser på 3-4kr per kWh ingen ovanlighet.
I vissa länder är elkostnader 50% av boendekostnaden.
Alternativt ett kilometerskatt på bilar som ligger på 1 kr/km, så att det inte helt plötsligt blir betydligt billigare att köra bil bara för att man skaffar elbil
Det finns en bred politisk enighet om att det ska bli allt dyrare att äga och köra en personbil.
På olika sätt kommer skatter att höjas.
Har inte träffat på en enda politiker som säger att när vi alla kör en elbil skulle statens skattetryck på bilismen minska.
Tvärtom så finns ju ett utrymme att höja skatterna med 30-40 miljarder om året då Sverige inte importerar olja längre.
Angående bilism i städer så har allt fler städer mycket ambitiösa planer på att resandet ska vara hållbart.
Umeå har som mål att 65% av resandet ska ske med gång, cykel eller lokalbuss.
Nya bostadsområden planeras där man inte behöver en bil.
Och trots att Sverige har ett stort elöverskott, byggs dramatiskt mycket sol och vind i Sverige nu.
Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska med 25TWh från 2019 till 2022.
Medans sol och vindkraft ökar med 22,3TWh till 2022.
En förbättring med totalt 47,7TWh redan 2022.
Den totala tillförseln och användningen av energi i Sverige väntas minska från 551 till 526 terawattimmar (TWh) mellan 2019 och 2022, enligt figuren nedan. Det beror främst på att kärnkraften minskar och därmed minskar också de stora energiförluster som uppstår vid kärnkraftens elproduktion.
Utbyggnad bidrar till ökad vindkraft och solel.
Prognosen visar en kraftig utbyggnad av vindkraft de kommande åren, från 16,6 TWh 2018 till 38 TWh 2022. Solel ökar också kraftigt, om än från låga nivåer, från 0,4 TWh 2018 till 1,7 TWh 2022, vilket innebär att den väntas växa snabbare än vad det tidigare har bedömts.
https://www.solenerginyheter.se/2020031 ... -till-2022