Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Moderator: Redaktion
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.ochso skrev:Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Jag gjorde en överslagsräkning en gång i tiden som gav grovt 3-9 dygn eldrift, dvs 2-500 mil. Skulle iaf täcka de perioder båten nu måste åka med diesel.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
https://teslaclubsweden.se/segelbat-for-bilfrakt/
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.taliz skrev:Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.ochso skrev:Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Moderna gigantiska segelfartyg, ala Maltese Falcon, kan ju skötas av en person. Automationen är välutvecklad. Så rent tekniskt skulle det nog funka om stora fartyg gick "tillbaka" till att segla igen. Problemet är väl att teknik, underhåll etc är dyrare än tjockolja. Sen kanske det vore svårt att hålla tidtabeller dessutom.zyax skrev:El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
I kombo med el kanske det ändå skulle funka hyfsat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Om man tänker vätgas skulle det väl dessutom finnas möjligheter att relativt enkelt bygga om befintliga fartyg? Segelbåtar är ju något helt annat.
Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!
Vätgas är nog inte så roligt att ha i ett fartyg med tanke på vilket tryck det ska förvaras i. Däremot kan metanol användas istället, det är lte lättare att hantera.Fredrik j skrev:Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.taliz skrev:Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.ochso skrev:Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!taliz skrev:Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.
Model Y LR.
Model S70D