Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav ochso » 27 maj 2020 12:45

taliz skrev:
ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.


Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
ochso
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav Teslaägare taliz » 27 maj 2020 12:51

ochso skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.


Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.

Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5462
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav TiborBlomhall » 27 maj 2020 13:05

ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?

Jag gjorde en överslagsräkning en gång i tiden som gav grovt 3-9 dygn eldrift, dvs 2-500 mil. Skulle iaf täcka de perioder båten nu måste åka med diesel.
https://teslaclubsweden.se/segelbat-for-bilfrakt/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5437
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav Fredrik j » 27 maj 2020 13:10

taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.


Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.

Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.


Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.
Fredrik j
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav Teslaägare zyax » 27 maj 2020 13:23

El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
 
Inlägg: 1390
Blev medlem: 08 jul 2016 07:05
Ort: Växjö
Referralkod: martin32357

Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav Teslaägare taliz » 27 maj 2020 14:27

zyax skrev:El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
Moderna gigantiska segelfartyg, ala Maltese Falcon, kan ju skötas av en person. Automationen är välutvecklad. Så rent tekniskt skulle det nog funka om stora fartyg gick "tillbaka" till att segla igen. Problemet är väl att teknik, underhåll etc är dyrare än tjockolja. Sen kanske det vore svårt att hålla tidtabeller dessutom.
I kombo med el kanske det ändå skulle funka hyfsat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5462
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav Fredrik j » 27 maj 2020 14:41

Om man tänker vätgas skulle det väl dessutom finnas möjligheter att relativt enkelt bygga om befintliga fartyg? Segelbåtar är ju något helt annat.
Fredrik j
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Inläggav Teslaägare frippe » 27 maj 2020 16:37

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.


Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.

Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.


Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.


Vätgas är nog inte så roligt att ha i ett fartyg med tanke på vilket tryck det ska förvaras i. Däremot kan metanol användas istället, det är lte lättare att hantera.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1065
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Föregående

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.