Sida 1 av 3

Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 13:08
av Volt
Hej! Svenska Wallenius Marine utvecklar just nu världens största segelfartyg för frakt av fordon över havet, sk roll on roll off fartyg. Jag har precis intervjuat Per Tunell, COO för Wallenius Marine om fartyget och tekniken bakom som leda till ett färdigt fartyg på 200 meter, fyra master på 80 meter och med en lastkapacitet på ca 7000 bilar.

Tänk tanken att din elbil levererad med ett segelfartyg som till 90 % drivs med vinden (dieselmotor troligen nödvändigt till en början för att ta sig in och ut ur hamnen och vid otillräcklig vind). Mer i avsnittet nedan i Evolution Show.



Allt gott,
Johan, värd för Evolution Show

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 14:10
av Fredrik j
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 14:44
av taliz
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 14:57
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.


Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 15:56
av Rubiks
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.


Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...


Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 16:13
av Fredrik j
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.


Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...


Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.


Monterade bilar har ett högre förädlingsvärde än råvaror. Råvaror kan således transporteras långsammare. När bilen väl är byggd behöver den snabbt levereras.
Teknik för hållbarare sjötransporter behövs ju naturligtvis också men just bilar kanske inte smartast.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 16:46
av bjelkeman
Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 17:17
av ChristerSjo
bjelkeman skrev:Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.


Det gäller att göra allt också i rätt tid. Var med i slutet av 90 talet/början av 00 talet att fixa Redovisingtjänster online/internet till företag. Kostade ofantliga mängder pengar då vi var första så det lades ner tll slut. Tog väll 10-15 år efter det då det började ta sin form det är idag.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 17:32
av frippe
Fredrik j skrev:
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.


Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...


Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.


Monterade bilar har ett högre förädlingsvärde än råvaror. Råvaror kan således transporteras långsammare. När bilen väl är byggd behöver den snabbt levereras.
Teknik för hållbarare sjötransporter behövs ju naturligtvis också men just bilar kanske inte smartast.


Det är också en extremt stor skillnad i miljövänlighet, eller resursutnyttjande per transporterad enhet eller viktenhet.

Ett fartyg för bilar, även om det lastar 7000 bilar har bara lastat en vikt på 14tton, vilket i fartygsvärlden är ganska lite och speciellt väldigt utrymmeskrävande.

Råvaror kan du transportera 100tton och mer därtill i ett fartyg vilket gör det ganska mycket energieffektivare, speciellt om du kan segla långsammare då tiden för transporten är relativt oviktig. Hittar man ett miljövänligt alternativ till tjockolja kan det se riktigt bra ut även miljömässigt.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 18:19
av Fredrik j
Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.