Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Elkostnad hemma

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Elkostnad hemma

Inläggav Teslaägare LarsL » 14 okt 2020 21:56

Esterox skrev:Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Vilket elavtal är ”bäst”?

Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.

Jag tycker Tibber är bäst då jag betalar spotpris utan påslag. Tibber lever sedan på månadsavgiften, fair.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare martinot » 14 okt 2020 22:11

Esterox skrev:Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.

Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.

Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.

Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.

Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Man kan räkna på massor av sätt, men jag brukar räkna på den totala rörliga kostnaden, men inte bokföra om fasta kostnader (då de inte för mig påverkar varken ägandet av elbil, och framför allt inte den rörliga drivmedelskostnaden). Dvs jag räknar på rörligt elpris, rörlig nätavgift, och moms.

Har tidigare hamnat på ca 1,50 / kWh, men har nyss bytt till Tibber, så skall se om jag kan hamna neråt 1,10 eller liknande (vågar inte ta ut för mycket i förskott).

Skaffar du en väggbox från Tibber så kan de styras till att ladda när det är som billigast på dygnet. Har en Tesla WC sedan tidigare, men nu köpt en Easee laddbox från Tibber som jag skall få uppmonterad av elektriker i slutet på månaden. Går även att styra mjukvarumässigt till Teslakontot, men är inte så förtjust att koppla ihop det så. Blir även en fördel att jag får en märkesoberoende laddlösning som kan ladda vilken Typ 2 elbil som helst med lägsta dygnspris tack vare Easee-boxen och kopplingen till Tibber-elavtalet.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav elbilist iAkita » 14 okt 2020 22:13

LarsL skrev:
Esterox skrev:Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.

Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.
iAkita
elbilist

Inläggav Teslaägare d3marcus » 14 okt 2020 23:00

0:88/kWh exklusive avgiften för säkring. Kör Kundkraft med Nordic Energy som operatör i år. Bor i Göteborg.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inläggav heldiggrisen » 15 okt 2020 06:03

Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav Teslaägare dhogborg » 15 okt 2020 06:19

heldiggrisen skrev:Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?

I diagrammet längst ner här kan du se hur min fördelning är: https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphs

Just nu kör jag väldigt lite pga föräldraledighet, så skillnaden kan vara mycket större än så.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inläggav heldiggrisen » 15 okt 2020 06:27

dhogborg skrev:
heldiggrisen skrev:Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?

I diagrammet längst ner här kan du se hur min fördelning är: https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphs

Just nu kör jag väldigt lite pga föräldraledighet, så skillnaden kan vara mycket större än så.

Snyggt.
Tråkigt att man måste ta steget över till timdebitering innan man får se sin egen besparing (eller ökat pris om man har ”fel” förbrukningsmönster).
Ska prata med Eon, kanske de kan få fram några siffror åt mig?
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav Teslaägare LarsL » 15 okt 2020 06:47

iAkita skrev:
LarsL skrev:

Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.

Precis man måste välja om man ska jämföra. Tar jag med fasta abonnemangskostnaden så har jag ju faktiskt fått lite billigare uppvärmning när jag skaffade elbil.

Det mest korrekta är att räkna med det rörliga elpriset plus skatter och överföring, alltså 0,98kr/kWh för mig sedan 1år tillbaka. Skulle jag räkna TCO så borde så klart alla kostnader tas med i beräkningen men det är ju en annan historia.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare dhogborg » 15 okt 2020 07:33

heldiggrisen skrev:Snyggt.
Tråkigt att man måste ta steget över till timdebitering innan man får se sin egen besparing (eller ökat pris om man har ”fel” förbrukningsmönster).
Ska prata med Eon, kanske de kan få fram några siffror åt mig?

Der är pga Tibbers api, de gav mig möjlighet att bygga en app inte bara till mig själv utan som alla kan logga in på med sitt tibberkonto.

Om någon annan leverantör erbjuder snarlika funktioner så kan jag utöka appen och lägga till fler datakällor.

Men det är ingen bindning på abonnemanget så det är hyfsat riskfritt att testa. Vågar påstå att de flesta som har planerbar konsumtion sparar pengar, eftersom all el köps per timme någonstans. Om man inte har individuell mätning per timme har man kollektiv mätning per timme, och kan därmed bli bestraffad (kostnadsmässigt) för andras dåliga vanor :)

Om du testar Tibber tack vare mitt arbete med offpeak.se så får du gärna ange min värvningskod vid registrering. ;) så får vi båda 500 kr att handla prylar för. https://invite.tibber.com/647bcfa
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inläggav Teslaägare PontusT » 15 okt 2020 07:38

Från 2020-01-01 är energiskatten på el 35,3 öre/kWh exl. moms, vilket blir 44 öre inkl moms.
Min avgift för elöverföring från nätägaren är 31,25 öre/kWh inkl moms vilket ger 75 öre/kWh som inte går att komma ifrån.
Sen Tibber på det som tar ca 5-30 öre/kWh inkl moms på natten vilket ger totala kostnaden ca 80-110 öre/kWh.
Abbonemangsavgifter blir som tidigare påpekat märkligt att lägga på elbilen då du antagligen skulle ha kvar el som tjänst även om du säljer bilen.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Referralkod: pontus30404

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö