Jerker skrev:Nja, tyska staten lär aldrig låta VW-koncernen falla. De kommer på ett eller annat sätt att gå in och hjälpa företaget som är motorn i deras ekonomi.
Det finns förstås en gräns även för tyska staten, börjar skadestånden gå mot "$1 trillion" (dvs drygt 8.5 biljoner SEK eller 8500 tusen miljarder SEK), så har dom förstås inga möjligheter att bistå VW, det är långt över dubbla Tysklands BNP.
Den siffran var iofs kanske lite gripen ur luften, men även de belopp jag har räknat fram som normala bötesbelopp för den här typen av brott ligger sannolikt långt bortom vad tyska staten är beredd att gå in med.
Väljer många/alla stater i USA att driva dom här målen och VW förlorar så är det slutet för koncernen, om det råder det nog inga som helst tvivel.
/fth
edit: fel av mig, blandade ihop valutor och siffror lite, $1 trillion är c:a 26% av Tysklands BNP, inte >200%

fortfarande sannolikt långt mer än vad tyska staten skulle vara beredd att bistå med