
Startar en ny tråd om Volkswagens dieselutsläppsskandal - gissar att det är fler än jag som är häpna över detta och vill "prata av sig".
Moderator: Redaktion
http://uk.reuters.com/article/2015/09/2 ... VI20150922SR-71-BlackBird skrev:Någon här som vet om det är Bosch som är leverantör eller om VW gör dessa själv.
"We produce the components after specification of Volkswagen," Bosch said in an e-mailed statement. "The responsibility for application and integration of the components lies with Volkswagen," the company added.
Hahaha du skojar?Herr X skrev:
Jo, det ser nog ut att vara ganska unikt. Samtidigt som man testade Volkswagens motorer gjorde man ett exakt likadant test på BMW X5 som genererade samma utsläpp i verkligheten som i bänktestet. Och VW har ju nu erkänt att man fifflat med bilarnas mjukvara för att släppa ut mindre när bilen upptäcker att den körs i ett bänktest. Tydligen handlar det om motorer utan AdBlue-katalysering som producerats fram till 2014 och sålts i USA som man bluffat med.Teslalink skrev:Vad jag läst i flera forum så verkar detta inte vara något unikt. Jag undrar mig hur mycket en ICE egentligen släpper ut i det verkliga livet.
Hahahahahaha, du är ju för roligHerr X skrev:[... fejkad chattbild ...]
VW har programmerat sina bilar att känna av när amerikanska standardtester genomförs. Under testerna så släpper bilarna ut mycket lägre (och tillåten) mängd kväveoxider på bekostnad av prestanda. När väl bilarna kommer ut i trafiken så ökar prestandan och mängden kväveoxider.apkungen skrev:Vad är det exakt som gäller rent vetenskapligt? Är det någon som har en bra förklarande artikel?
Att NEDC ger för låga förbrukningssiffror är ju känt sen länge. Av samma anledning kommer en tesla model s mindre än 50 mil. När de drar mer släpper de så klart ut mer co2, men det är inte det som diskuteras nu va?
Nu handlar det om NOx, SO och PM och andra utsläpp som förorenar mer lokalt vad jag förstår det som och dessa hamnar ännu längre ifrån NEDC än vad CO2 gör eller? Nån som har några talande siffror?
En "pump" som blåser in friskluft i förbränningsrummet brukar kallas turbo, alternativt kompressor om den inte är avgasdriven. Tror att det är mer än Porsche som använder detta fusksystem.Reddy skrev:Porsche har väl en historik med att "fuska" med avgasreningen, på äldre 911:or införde de en pump som blåser in friskluft i förbränningsrummet för att klara avgaskraven i Kalifornien. Teorin var att detta skulle ge en mer fullständig förbränning men den verkliga effekt var mer att avgaserna späddes ut och därmed minskade halten skadliga ämnen.
Finns gott om (föredetta?) porsche fantaster på forumet som säkert kan berätta om detta är sant eller en myt?
Inget unikt för Porsche. . Secondary Air Injection har funnits på i stort sett varenda bil från 80-00-talet.Reddy skrev:Porsche har väl en historik med att "fuska" med avgasreningen, på äldre 911:or införde de en pump som blåser in friskluft i förbränningsrummet för att klara avgaskraven i Kalifornien. Teorin var att detta skulle ge en mer fullständig förbränning men den verkliga effekt var mer att avgaserna späddes ut och därmed minskade halten skadliga ämnen.
Finns gott om (föredetta?) porsche fantaster på forumet som säkert kan berätta om detta är sant eller en myt?
Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet.mahulkp skrev:Inget unikt för Porsche. . Secondary Air Injection har funnits på i stort sett varenda bil från 80-00-talet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection