Svenska kyrkan vill tjäna pengar på batterier

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Svenska kyrkan vill tjäna pengar på batterier

Inlägg av tomla »

taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:

Det är inte intressant för villaägare då det, som jag försökte förklara ovan, är ett helt annat användningsområde.
Villor håller mer eller mindre konstant temperatur, är förhållandevis små till ytan, och sist men inte minst är de normalt välisolerade(väldigt väldigt välisolerade jämfört med kyrkor).
Det är intressant med batteri hos villaägare om instalationen stödjer detta.
* Gå ner i säkringsstorlek.
* Flytta din förbrukning då elen är billigare. (om du kan få timdebiterad tarrif)
* UPS el till huset under strömavbrott.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Svenska kyrkan vill tjäna pengar på batterier

Inlägg av taliz »

tomla skrev:
taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:

Det är inte intressant för villaägare då det, som jag försökte förklara ovan, är ett helt annat användningsområde.
Villor håller mer eller mindre konstant temperatur, är förhållandevis små till ytan, och sist men inte minst är de normalt välisolerade(väldigt väldigt välisolerade jämfört med kyrkor).
Det är intressant med batteri hos villaägare om instalationen stödjer detta.
* Gå ner i säkringsstorlek.
* Flytta din förbrukning då elen är billigare. (om du kan få timdebiterad tarrif)
* UPS el till huset under strömavbrott.
På sikt ja, men inte med dagens priser på batterier(och extremt låga elpriser i Sverige).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Svenska kyrkan vill tjäna pengar på batterier

Inlägg av renes »

taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Är väl inte så dåligt beskrivet?
Eller vet du det och kan förklara?
Sorry men är det verkligen så svårt att tolka den texten?
Tomla sammanfattar det ovan.

Det är inte intressant för villaägare då det, som jag försökte förklara ovan, är ett helt annat användningsområde.
Villor håller mer eller mindre konstant temperatur, är förhållandevis små till ytan, och sist men inte minst är de normalt välisolerade(väldigt väldigt välisolerade jämfört med kyrkor).
Nu klippte du bort mina specifika frågor i ditt citat vilket får mig att låta som en simpleton. Avsiktligt?

Tomla sammanfattar men förklarar inte. Vad jag efterfrågade var en skattning av de olika elementens och faktorernas storlek. Det är ju bara om vi vet det som vi kan se om lösningen är tillämplig och meningsfull någon annan stans än i kyrkor. Det är i det här artikeln brister.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Svenska kyrkan vill tjäna pengar på batterier

Inlägg av tomla »

taliz skrev:
tomla skrev:
taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:

Det är inte intressant för villaägare då det, som jag försökte förklara ovan, är ett helt annat användningsområde.
Villor håller mer eller mindre konstant temperatur, är förhållandevis små till ytan, och sist men inte minst är de normalt välisolerade(väldigt väldigt välisolerade jämfört med kyrkor).
Det är intressant med batteri hos villaägare om instalationen stödjer detta.
* Gå ner i säkringsstorlek.
* Flytta din förbrukning då elen är billigare. (om du kan få timdebiterad tarrif)
* UPS el till huset under strömavbrott.
På sikt ja, men inte med dagens priser på batterier(och extremt låga elpriser i Sverige).
Som tekniknörd så är det intressant men inte ekonomiskt försvarbart idag.
Ekonomiskt försvarbar var inte min Tesla heller men väldigt intressant för en tekniknörd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Svenska kyrkan vill tjäna pengar på batterier

Inlägg av TiborBlomhall »

Frekvensregleringen tror jag kan bli väldigt lukrativt för kyrkan. Teslas batterilager i Australien tjänar miljontals kronor per dag på det. Fast då är den rejält mycket större också.

Jag undrar dock om kyrkans planerade 80 kWh kommer räcka, elbolagen vill nog ha mer. En enorm fördel kyrkan dock har är att de ligger mitt i samhället, nära konsumenterna. Elen behöver inte överföras långa sträckor.

Frekvensreglering går kort sammanfattat ut på att elbolagen betalar dyra pengar till elproducenter att ha kraftverk i stand-by som kan startas inom sekunder vid behov. Batterilager blir då "virtuella kraftverk" som lagrar el vid överskott, när det är extremt låga priser på el (ibland noll). Och säljer tillbaka elen när det är elbrist och spotpriset skjuter i höjden. De kan dessutom starta på en bråkdel av en sekund till skillnad från reservkraftverk som brukar kräva flera sekunder.

Läs mer här: https://teslaclubsweden.se/teslas-batte ... ustralien/
Skriv svar