En tydlig parallell kan man dra till sssr industri och hur de löste sina problem

Moderator: Redaktion
Stockholms stad är enbart ute efter att spara pengar, vilket känns löjligt eftersom de flesta av de laddarna man nedgraderat sitter i garage där det kostar 60 - 70 kr/timmen att parkera.znak3 skrev:Det här verkar helt snurrigt ju
Problemet är att det är dyrare att ladda sakta utrustning kostar lika mycket så om du laddar bilen färdigt så är det dyrare om du står på 3,7kWh än om du stod på 11kWhjoel80 skrev:Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Som jag ser det, så är det knappt värt besväret att sätta i en 3,7kw laddare om man ska på ett möte som varar exempelvis ett par timmar.joel80 skrev:Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Stockholms Parkering skrev:Stockholm Parkering tillhandahåller max 16A –en fas (3,7 kW), normal laddning.
Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.
Vår modell är att man antigen hyr plats månadsvis där laddning(3,7kW) ingår i hyran eller så besöksparkerar man och får ladda grattis(3,7kW) men betalar vanlig besökstaxa.
Vi har valt att inte tillhandahålla snabb eller semisnabbladdning i våra anläggningar utan detta överlåter vi till andra företag som har elförsäljning som affärsidé.
Det finns dessutom elbolag som hävdar att om vi skulle ha elbilsplatser där vi tar mer betalt, så är det frågan om el-försäljning vilket kräver tillstånd.
Eftersom vi inte gör på detta sätt så har vi inte följt upp denna frågeställning djupare.
Där kom det igen.bylund skrev:Jag skrev helt enkelt till Stockholms Parkering, och fick följande svarStockholms Parkering skrev:Stockholm Parkering tillhandahåller max 16A –en fas (3,7 kW), normal laddning.
Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.
Vår modell är att man antigen hyr plats månadsvis där laddning(3,7kW) ingår i hyran eller så besöksparkerar man och får ladda grattis(3,7kW) men betalar vanlig besökstaxa.
Vi har valt att inte tillhandahålla snabb eller semisnabbladdning i våra anläggningar utan detta överlåter vi till andra företag som har elförsäljning som affärsidé.
Det finns dessutom elbolag som hävdar att om vi skulle ha elbilsplatser där vi tar mer betalt, så är det frågan om el-försäljning vilket kräver tillstånd.
Eftersom vi inte gör på detta sätt så har vi inte följt upp denna frågeställning djupare.