Så här står det på Stockholm parking
"Som arbetsmål har Stockholm Parkering att alla laddplatser i garage ska ha en strömstyrka på 16 A. 1-fas."
Om man tittar på bilderna så är det mycket motsägelsefull info. Först står "här kan du ladda 11kW" i rubriken till bilden. På bilden finns sen en text "16a 1-fas" men precis vid uttaget står igen en liten text "11kW"
Du kan ju alltid testa exakt denna stolpe nästa gång o se om det blir nån skillnad.
Eller, ladduttaget är typat för 11 kW, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.
Editerat bort ett litet h
/Sony Z3 Dual
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Jag skulle ändå föreslå att felanmäla till laddstolpeinnehavaren om det är märkt med 11 kW eller 16 A trefas för att visa att det finns en efterfrågan på trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Jag har sedan i sept provat ett tiotal garage/platser som Stockholm Stad ansvarar för - och inget ställe ger mer än 1fas 16A. Skamligt tycker jag - dom borde knappt få marknadsföra att dom har laddplatser.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
Eller, ladduttaget är typat för 11 kWh, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.
/Sony Z3 Dual
Om det er satt en spärr på 11kWh så är det alltså en gräns för hur länge man kan ladda/fylla batteriet endast med 11 kWh. Eller menar du 11 kW?
Blev ett h för mycket där
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...
Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...
Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Men det är ju ren kapitalförstöring att nedgradera nu för att det kanske kan bli problem i framtiden om de kanske bygger ut antalet laddare utan att då väljer att inte dimensionera anläggningen efter det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...
Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Men det är ju ren kapitalförstöring att nedgradera nu för att det kanske kan bli problem i framtiden om de kanske bygger ut antalet laddare utan att då väljer att inte dimensionera anläggningen efter det.
Helt korkat att nedgradera befintliga laddare. Finns ju ingen anledning alls förrutom om bara vill att folk ska välja att ladda någon annanstans.
Nånstans har någon bestämt att det ska finnas laddplatser pengar som avsatts för detta räcker inte men några motorvärmaruttag kan de inte sätta upp de har redan köpt alla type 2 skåp då kommer någon med ide att de kan driva 3 st en fas till samma kostnad som 1st 3 fas och kör på denna linije
En tydlig parallell kan man dra till sssr industri och hur de löste sina problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Stockholms stad är enbart ute efter att spara pengar, vilket känns löjligt eftersom de flesta av de laddarna man nedgraderat sitter i garage där det kostar 60 - 70 kr/timmen att parkera.
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Problemet är att det är dyrare att ladda sakta utrustning kostar lika mycket så om du laddar bilen färdigt så är det dyrare om du står på 3,7kWh än om du stod på 11kWh
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se