Dåligt med kräm?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Dåligt med kräm?

Inlägg av znak3 »

Köpte en type 2 sladd för att kunna ladda 11 ampere i st eriksplans garage. Sen när jag kopplar in så visar det sig att det bara är 3,7 kw!

Nån som vet om det att ladda 11kw i garaget någonstans?

Känns som sladden var bortkastade pengar.... :shock:
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Dåligt med kräm?

Inlägg av e5m1r »

Har du köpt 3 fas type 2 sladd?
Om ja då är laddstationen en faså
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Låter som det är en 1-fas laddare du anslutit till.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Jag köpte testas type 2 sladd den som kostar 1750 sek. Den ska väl ändå klara 11 kw...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

I garaget finns vanliga schucko uttag samt type 2 uttag. Konstigt att det inte är mer än 3,7 kw i type 2 uttagen.

På uppladdning.nu står det att det finns 11 kw type 2.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

znak3 skrev:
Jag köpte testas type 2 sladd den som kostar 1750 sek. Den ska väl ändå klara 11 kw...
Den klarar 22kw om bilen har dubbelladdare OCH om stolpen ger 32A.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Nån som vet mer om garaget "st eriksplan p hus" Brukar stå flera teslor där...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Så här står det på Stockholm parking
"Som arbetsmål har Stockholm Parkering att alla laddplatser i garage ska ha en strömstyrka på 16 A. 1-fas."

Om man tittar på bilderna så är det mycket motsägelsefull info. Först står "här kan du ladda 11kW" i rubriken till bilden. På bilden finns sen en text "16a 1-fas" men precis vid uttaget står igen en liten text "11kW"Bild

Du kan ju alltid testa exakt denna stolpe nästa gång o se om det blir nån skillnad.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Lite tvetydigt....verkar som nån kunde ladda 11kw...
image.png
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Eller, ladduttaget är typat för 11 kW, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.

Editerat bort ett litet h :roll:

/Sony Z3 Dual
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

drakbane skrev:
Eller, ladduttaget är typat för 11 kWh, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.

/Sony Z3 Dual
Om det er satt en spärr på 11kWh så är det alltså en gräns för hur länge man kan ladda/fylla batteriet endast med 11 kWh. Eller menar du 11 kW?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Jag har hört ryktet att Stockholm håller på att nedgradera från trefas till enfas på sina parkeringar, så det kanske är ett f d trefasuttag som nu är enfas?
Åh vad uselt isf! :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag skulle ändå föreslå att felanmäla till laddstolpeinnehavaren om det är märkt med 11 kW eller 16 A trefas för att visa att det finns en efterfrågan på trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

bylund skrev:
Jag har sedan i sept provat ett tiotal garage/platser som Stockholm Stad ansvarar för - och inget ställe ger mer än 1fas 16A. Skamligt tycker jag - dom borde knappt få marknadsföra att dom har laddplatser.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

HelectriC skrev:
drakbane skrev:
Eller, ladduttaget är typat för 11 kWh, de som står för strömmen har, enligt texten på uttaget, valt att leverera 3.7kwh/230x16A till det.

/Sony Z3 Dual
Om det er satt en spärr på 11kWh så är det alltså en gräns för hur länge man kan ladda/fylla batteriet endast med 11 kWh. Eller menar du 11 kW?
Blev ett h för mycket där :o
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...

Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Stockholms stad håller på och nedgraderar (om det inte redan är klart) alla 16A 3 fas till 16A enfas. :evil:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

josve skrev:
Jag har tidigare fått svar från Sthlms parkering att det valt köra 1-fas i sina garage för att om efterfrågan ökar på laddplatser kommer elen i garagen inte räcka till fler laddplatser om alla skall köra 3-fas...

Detta gällde när jag fick laddplats framdragen till min hyrda egna plats i ett garage ägt av Sthlm parkering. För mig har det inte varit ett bekymmer då jag står i garaget över nätterna men i annat fall är det inge vidare.
Men det är ju ren kapitalförstöring att nedgradera nu för att det kanske kan bli problem i framtiden om de kanske bygger ut antalet laddare utan att då väljer att inte dimensionera anläggningen efter det.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
josve skrev:

Men det är ju ren kapitalförstöring att nedgradera nu för att det kanske kan bli problem i framtiden om de kanske bygger ut antalet laddare utan att då väljer att inte dimensionera anläggningen efter det.
Helt korkat att nedgradera befintliga laddare. Finns ju ingen anledning alls förrutom om bara vill att folk ska välja att ladda någon annanstans.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nånstans har någon bestämt att det ska finnas laddplatser pengar som avsatts för detta räcker inte men några motorvärmaruttag kan de inte sätta upp de har redan köpt alla type 2 skåp då kommer någon med ide att de kan driva 3 st en fas till samma kostnad som 1st 3 fas och kör på denna linije

En tydlig parallell kan man dra till sssr industri och hur de löste sina problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Det här verkar helt snurrigt ju :shock:
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

znak3 skrev:
Det här verkar helt snurrigt ju :shock:
Stockholms stad är enbart ute efter att spara pengar, vilket känns löjligt eftersom de flesta av de laddarna man nedgraderat sitter i garage där det kostar 60 - 70 kr/timmen att parkera.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)

Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

joel80 skrev:
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)

Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Problemet är att det är dyrare att ladda sakta utrustning kostar lika mycket så om du laddar bilen färdigt så är det dyrare om du står på 3,7kWh än om du stod på 11kWh
Skriv svar