Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2500
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

EnTraktor skrev:
NiklasTesla skrev:
Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).

Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
Frågan har besvarats ett antal gånger i tråden men vi kan ta det en gång till. Ett snabbladdnätverk säljer inte el, dom erbjuder en tjänst. På samma sätt som en restaurang inte säljer mat utan erbjuder en tjänst. Finns ingen restaurang som säljer måltider för matens inköpspris +10 kr, för att det inte täcker kostnaden för tjänsten. På samma sätt räcker inte 1 kr/kWh för att driva ett snabbladdnätverk. Det är inte elen som är kostnaden vid snabbladdning, det är främst infrastrukturen och elabonnemanget. Förutom att en laddstation med 4-6 laddare kostar ca 4-5 miljoner att bygga så kostar elabonnemanget ca 1000 kr per stolpe och dag vid 350 kW.

80 kr var inte en prismodell utan ett introduktionspris under utbyggnaden, precis om du kan få första 2 månader mobilabonnemang för 29 kr eller aftonbladet plus gratis första månaden.
Kul att du nämner just restauranger som exempel. En bransch jag har väldigt bra insyn i ekonomiskt. Faktum är att extremt många restauranger endast har en vinstmarginal på ca 20%.

Som det ser ut just nu kommer Tesla konkurrera ut extremt många bolag om dom andra inte bättrar på sig rejält!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.

Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.

Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.

Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!

Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.

Kan ju vara att man skrämmer folk till att ta ett abonnemang.
"Visst ska du ha ett abonnemang? Eller vill du verkligen betala 8,70 kr per kWh?"

Som nybliven elbilsägare är det inte så lätt att bedöma, hur mycket kommer jag ladda hos Ionity?
Vilka alternativ finns?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemannget
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

point1 skrev:
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.

Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

nek0 skrev:
mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemannget
Om det är värdelöst eller inte beror på hur mycket du kör.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
point1 skrev:
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.

Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Vore enklast för Audi att lägga 20 tusen extra på varje bil och ge den 10 års abonnemang på Ionity automatiskt. Ingen skulle reagera på om bilen kostade 820 eller 840 tusen. Men nu när man måste betala 200 spänn i månaden blir det ett jävla liv. Antar att man köper bil med stora plånboken men betalar elen med lilla?

Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW. Ionity är byggt för E-Tron, EQC osv som är på långresa. Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.

Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar. 3 år borde räcka och sedan abonnemang. Annars kommer snålheten bedra visheten. 3 år motsvarar 10 000. Då får man användare som a) betalar för sig, och B) sedan ser fördelen med att ladda snabbt och billigt att det fortsätter betala. De flesta gör dock inga längre resor ofta. Att göra som tesla livstids gratis laddning skulle vara att skjuta sig i foten, men det behövs att anv känner att de kan ha låga rörliga kostnader. varför 3 år -> det är tiden företagare leasar.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

Mickep skrev:
Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar. 3 år borde räcka och sedan abonnemang. Annars kommer snålheten bedra visheten. 3 år motsvarar 10 000. Då får man användare som a) betalar för sig, och B) sedan ser fördelen med att ladda snabbt och billigt att det fortsätter betala. De flesta gör dock inga längre resor ofta. Att göra som tesla livstids gratis laddning skulle vara att skjuta sig i foten, men det behövs att anv känner att de kan ha låga rörliga kostnader. varför 3 år -> det är tiden företagare leasar.

Ja det vore antagligen bättre. Borde även vara möjligt att deala till sig också? Audi tillämpar väl fortfarande prutning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Ladda billigare än vad eller var? Alla kan ladda för 5,25kr/kWh hos e-on/Clever utan att behöva betala ett abonnemang. Utan köer. Det är osannolikt att en elbilist som inte kan ladda med mer än 50kW skulle ockupera en 150kW-plats som faktiskt är dyrare än en vanlig 50kW-laddare.
Hursomhelst, för att komma ner till samma kWh-pris hos Ionity måste jag resa och Ionity-ladda min e-tron runt 550 mil/år. Med en ID3 blir det nog snarare 600-700mil/år. Det är jäkligt många långfärdsmil för en genomsnittsbilist.
Det påstås ju alltid att man laddar till 95% hemma och därför är det mindre viktigt vad snabbladdning kostar. En genomsnittsbil rullar 1200 mil/år. Det innebär att man i snitt snabbladdar 60 mil om året. Att teckna ett abonnemang skulle i det fallet betyda ett kWh-pris runt 20 kr. Så vem ska egentligen teckna ett abonnemang? Det är i princip alltid billigare att låta bli och helt enkelt ladda någon annanstans. Ionity är dyrast hur man än vrider och vänder på det. Men jag får ju inte mer för pengarna än hos t.ex. e-on eller Fortum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.

Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Håller inte alls med! Bygg ut som Tesla gör!
Jag har kanske 2ggr på 11.000 mil fått köa max 5 min hos Teslas SuC.

Bygger man ut så får man fler nöjda kunder och säljer mera el och då har man råd att sänka priset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12683
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar.
Om man ser automatstationen på hemorten som motsvarigheten till hemmaladdning så är laddstationer längs vägarna betydligt viktigare för en elbil än för en dieselbil.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Ladda billigare än vad eller var? Alla kan ladda för 5,25kr/kWh hos e-on/Clever utan att behöva betala ett abonnemang. Utan köer. Det är osannolikt att en elbilist som inte kan ladda med mer än 50kW skulle ockupera en 150kW-plats som faktiskt är dyrare än en vanlig 50kW-laddare.
Hursomhelst, för att komma ner till samma kWh-pris hos Ionity måste jag resa och Ionity-ladda min e-tron runt 550 mil/år. Med en ID3 blir det nog snarare 600-700mil/år. Det är jäkligt många långfärdsmil för en genomsnittsbilist.
Det påstås ju alltid att man laddar till 95% hemma och därför är det mindre viktigt vad snabbladdning kostar. En genomsnittsbil rullar 1200 mil/år. Det innebär att man i snitt snabbladdar 60 mil om året. Att teckna ett abonnemang skulle i det fallet betyda ett kWh-pris runt 20 kr. Så vem ska egentligen teckna ett abonnemang? Det är i princip alltid billigare att låta bli och helt enkelt ladda någon annanstans. Ionity är dyrast hur man än vrider och vänder på det. Men jag får ju inte mer för pengarna än hos t.ex. e-on eller Fortum.

Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?


Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.

Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.

Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.

Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.

Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Håller inte alls med! Bygg ut som Tesla gör!
Jag har kanske 2ggr på 11.000 mil fått köa max 5 min hos Teslas SuC.

Bygger man ut så får man fler nöjda kunder och säljer mera el och då har man råd att sänka priset.

Teslas laddare kan inte brukas av långsamladdande bilar.

Visst kan man önska sig en högre utbyggnadstakt men antagligen är det lättare sagt än gjort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Banane skrev:
Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?


Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.

Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.

Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.

Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Alltså antingen så uttrycker jag mig bara på ett obegripligt sätt eller så är det verkligen svårt att förstå.
Nej, det kostar inte 3:50kr/kWh. Det kostar 3:50 (eller 3:30 hos Audi) PLUS årsavgift på knappt 2400kr. Årsavgiften utgör en betydande del i totalkostnaden, man kan inte bara bortse från den summan, så som du och många andra verkar göra. Man måste snabbladda ofantligt många mil varje år för att ens komma i närheten av kWh-priset som andra laddoperatörer tar för samma tjänst. Jag pratar inte om 50kW laddning.
Ytterst få gör så många långresor per år att Ionity-abonnemanget skulle bli ett vettigt alternativ. Och det är precis det som stör mig. Man föranleds att tro att det är förmånligt att teckna ett Ionity-abonnemang och att man på det viset kan ladda billigare än hos alla andra. "Kolla här, du betalar bara 3:30kr/kWh med vårt abonnemang, billigt va?" Men i själva verket är det snordyrt. Notera att abonnemanget marknadsförs även för små elbilar som ID3, inte bara för dyra långfärdsbilar som e-tron. Och även med en e-tron blir det svårt att ha ett sådant körmönster. Den som gör så många långresor kommer kanske inte ens att skaffa en elbil utan en diesel.
Det må vara så att Ionity i Sverige fortfarande inte har någon större konkurrens. Men i Ionitys hemland Tyskland har de fått massiv konkurrens som är betydligt billigare, åtminstone för normalbilister med ett körmönster som innebär några få hundra långfärdsmil per år. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte eftersom kWh-priset verkar vid första ögonblicket vara högre hos konkurrenterna.
Du får gärna ladda hos Ionity bäst du vill om du vill betala för det. Vad som retar mig och vad som sitter i mitt huvud har inte du att göra med. Men jag kan säga en sak, det stör mig att Ionity lurar folk genom att använda sig av en abonnemangsmodell som gör det omöjligt för oinsatta före detta fossilbilister att räkna ut vad laddning kommer att kosta på årsbasis. De lurar folk genom att förespegla att det är ett billigt alternativ, vilket det inte är. De lurar folk genom att påstå att de kan erbjuda nånting som ingen annan kan erbjuda ("premiumtjänst"). Vad nu det skulle vara för nånting magiskt.
Det verkar ju fungera eftersom det uppenbarligen finns folk som tycker att de gör rätt så som de gör. Det är mycket beklagligt. Jag har en helt annan åsikt och jag hoppas som sagt att de kursar snart och att de ersätts med lite mer seriösa spelare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Banane skrev:
Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?


Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.

Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.

Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.

Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Alltså antingen så uttrycker jag mig bara på ett obegripligt sätt eller så är det verkligen svårt att förstå.
Nej, det kostar inte 3:50kr/kWh. Det kostar 3:50 (eller 3:30 hos Audi) PLUS årsavgift på knappt 2400kr. Årsavgiften utgör en betydande del i totalkostnaden, man kan inte bara bortse från den summan, så som du och många andra verkar göra. Man måste snabbladda ofantligt många mil varje år för att ens komma i närheten av kWh-priset som andra laddoperatörer tar för samma tjänst. Jag pratar inte om 50kW laddning.
Ytterst få gör så många långresor per år att Ionity-abonnemanget skulle bli ett vettigt alternativ. Och det är precis det som stör mig. Man föranleds att tro att det är förmånligt att teckna ett Ionity-abonnemang och att man på det viset kan ladda billigare än hos alla andra. "Kolla här, du betalar bara 3:30kr/kWh med vårt abonnemang, billigt va?" Men i själva verket är det snordyrt. Notera att abonnemanget marknadsförs även för små elbilar som ID3, inte bara för dyra långfärdsbilar som e-tron. Och även med en e-tron blir det svårt att ha ett sådant körmönster. Den som gör så många långresor kommer kanske inte ens att skaffa en elbil utan en diesel.
Det må vara så att Ionity i Sverige fortfarande inte har någon större konkurrens. Men i Ionitys hemland Tyskland har de fått massiv konkurrens som är betydligt billigare, åtminstone för normalbilister med ett körmönster som innebär några få hundra långfärdsmil per år. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte eftersom kWh-priset verkar vid första ögonblicket vara högre hos konkurrenterna.
Du får gärna ladda hos Ionity bäst du vill om du vill betala för det. Vad som retar mig och vad som sitter i mitt huvud har inte du att göra med. Men jag kan säga en sak, det stör mig att Ionity lurar folk genom att använda sig av en abonnemangsmodell som gör det omöjligt för oinsatta före detta fossilbilister att räkna ut vad laddning kommer att kosta på årsbasis. De lurar folk genom att förespegla att det är ett billigt alternativ, vilket det inte är. De lurar folk genom att påstå att de kan erbjuda nånting som ingen annan kan erbjuda ("premiumtjänst"). Vad nu det skulle vara för nånting magiskt.
Det verkar ju fungera eftersom det uppenbarligen finns folk som tycker att de gör rätt så som de gör. Det är mycket beklagligt. Jag har en helt annan åsikt och jag hoppas som sagt att de kursar snart och att de ersätts med lite mer seriösa spelare.
Håller med Mati!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Dessutom har man marknadens rörigaste prissättningsmodell.
Som gör det nästan omöjligt för en första gångsköpare att avgöra hur mycket laddningen kommer att kosta per år.
DB2020AL00835_EN_1163.jpg.x_632.y_1000.trans.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Abonnemang eller förbetalda avgifter för snabbladdning är väl inte speciellt ofta förmånliga.

T.ex när Tesla tog betalt för att göra det möjligt för bilen att kunna laddas på Superchargers, även om elen var gratis vid laddtillfället så blev det nog rätt hiskeligt dyra kWh ändå om man slår ut avgiften som betalades vid köptillfället.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Abonnemang eller förbetalda avgifter för snabbladdning är väl inte speciellt ofta förmånliga.

T.ex när Tesla tog betalt för att göra det möjligt för bilen att kunna laddas på Superchargers, även om elen var gratis vid laddtillfället så blev det nog rätt hiskeligt dyra kWh ändå om man slår ut avgiften som betalades vid köptillfället.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så laddar jag nästan bara på SuC.
Pris
SEK 2.88 per kWh.

23.000kWh x 2,88kr=66.240kr.

Det kostade 20.000kr att få gratis SuC.
Så skulle ha tjänat 46.240kr på att köpa till gratis SuC.


EDIT
Det tar typ 5s att stoppa i sladden för att ladda.
Mentalt att veta att det är "gratis" och att det går snabbt och alltid bara fungerar, gör att jag har VÄLDIGT svårt för att byta till nån annan elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemannget
Om det är värdelöst eller inte beror på hur mycket du kör.
Nyfiken; Betalar du själv för Inonity, eller är det bara något som du tycker andra skall pröjsa utan vidare för?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

point1 skrev:
Banane skrev:
KnightRider skrev:
Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.

Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Bra liknelse.

Precis som det kostar att sätta upp laddare, så är det dyrt att investera i nya bensinmackar och pumpstationer. Har aldrig hört talas om sådana galet stora prisskillnader när vi tidigare hade en bensin-ICE, och när vi tankar vår diesel-ICE så skiljer det inte i närheten så mycket i kr/l för bränsle som på elladdningssidan. Visst kan man få några tiotals ören per liter i pris om man är med i rätt klubb/medlemskap i CK, OKQ8, etc. Men dels så kostar det inte i närheten av de pengarna att bli medlem (oftast gratis) som Ionity vill ha betalt, och dels så är priserna helt OK även utan medlemskap.

Det är bara eltokar bakom rosa glasögon som kan tycka att ett sådant här system och soppa som finns på elbilssidan idag är något bra och vettigt. Hade besinmackar gjort något liknade för ICE-bilister så hade kunderna tyckt att det hela vore ett helt sjukt skämt, och ingen hade någonsin gått med på att ta sådan skit.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW.
Eftersom Inonitys "rabbaterade" priser ändå är bra mycket dyrare, trots Teslas höjning av SuC-priserna, så är den risken extremt liten.

Sedan undrar jag varför de skulle ladda i max 50 kW?

Jag laddar max 230 kW på 250 kW-laddare.
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Fast är inte tillgängligheten fortfarande, iaf. i Sverige, rätt usel på sina håll?
Banane skrev:
Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Gör du det då (i verkligheten), eller är det bara ett tomt argument från dig?

Dessutom; är köerna mindre hos Inonity än hos Tesla? I verkligheten? Vilken statistik bygger du ditt påstående på undrar jag.

Har hört flera gånger talas om de som kommit fram till Inonity med antingen upptagna laddare (de har ofta bara 2 eller 4 stycken, vilket är rätt patetiskt), eller där den lediga varit trasig.

Även om jag vet att det förekommit i extrema fall, så har jag själv aldrig någonsin kommit fram till en SuC som inte haft en ledig plats med fungerande laddare.

Jag gillar idén med Inoity, och var extremt positiv och hypad på det när det lanserades!

Men med den slöa utbyggningstakten (som sackat enormt i förhållande till planer), och så få dåligt underhållna laddare, och helt sjuka priser, så har jag fn. nästan helt tappat tron på de. Såg enormt bra ut i planeringsfasen (för jag vill verkligen inget annat än att Tesla skall få konkurrens till sin SuC), men i verkligheten blev det tyvärr inte i närheten av hypen.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

martinot skrev:
Banane skrev:
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW.
Eftersom Inonitys "rabbaterade" priser ändå är bra mycket dyrare, trots Teslas höjning av SuC-priserna, så är den risken extremt liten.

Sedan undrar jag varför de skulle ladda i max 50 kW?

Jag laddar max 230 kW på 250 kW-laddare.
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Fast är inte tillgängligheten fortfarande, iaf. i Sverige, rätt usel på sina håll?
Banane skrev:
Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Gör du det då (i verkligheten), eller är det bara ett tomt argument från dig?
Han syftar på all de mindre elbilar som inte kan ladda snabbare än 50 kW, alltså de flesta bilarna som har ett batteri mindre än 60 kWh.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
martinot skrev:
Banane skrev:
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW.
Eftersom Inonitys "rabbaterade" priser ändå är bra mycket dyrare, trots Teslas höjning av SuC-priserna, så är den risken extremt liten.

Sedan undrar jag varför de skulle ladda i max 50 kW?

Jag laddar max 230 kW på 250 kW-laddare.
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Fast är inte tillgängligheten fortfarande, iaf. i Sverige, rätt usel på sina håll?
Banane skrev:
Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Gör du det då (i verkligheten), eller är det bara ett tomt argument från dig?
Han syftar på all de mindre elbilar som inte kan ladda snabbare än 50 kW, alltså de flesta bilarna som har ett batteri mindre än 60 kWh.
Ok, men varför nämner han då specifikt Tesla???

This does not compute.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar