Kul att du nämner just restauranger som exempel. En bransch jag har väldigt bra insyn i ekonomiskt. Faktum är att extremt många restauranger endast har en vinstmarginal på ca 20%.EnTraktor skrev:Frågan har besvarats ett antal gånger i tråden men vi kan ta det en gång till. Ett snabbladdnätverk säljer inte el, dom erbjuder en tjänst. På samma sätt som en restaurang inte säljer mat utan erbjuder en tjänst. Finns ingen restaurang som säljer måltider för matens inköpspris +10 kr, för att det inte täcker kostnaden för tjänsten. På samma sätt räcker inte 1 kr/kWh för att driva ett snabbladdnätverk. Det är inte elen som är kostnaden vid snabbladdning, det är främst infrastrukturen och elabonnemanget. Förutom att en laddstation med 4-6 laddare kostar ca 4-5 miljoner att bygga så kostar elabonnemanget ca 1000 kr per stolpe och dag vid 350 kW.NiklasTesla skrev:Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).
Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
80 kr var inte en prismodell utan ett introduktionspris under utbyggnaden, precis om du kan få första 2 månader mobilabonnemang för 29 kr eller aftonbladet plus gratis första månaden.
Som det ser ut just nu kommer Tesla konkurrera ut extremt många bolag om dom andra inte bättrar på sig rejält!