Mycket gnäll kanske. Men det finns ju allt fler alternativ, Ionity är faktiskt numera en ganska obetydande aktör till exempel i Tyskland, och därför blir det alltmer ointressant om de tar 8, 15 eller 30 kr/kWh. Även med abonnemang är de fortfarande dyrast på marknaden och jag hoppas att folk förstår detta och att det går åt helvete för Ionity. De förstör för elbilsmen med sin prispolitik eftersom de signalerar att det ska vara dyrt att ha elbil. Har man detta som affärsmodell så kan man inte räkna med att få mig som kund.Banane skrev:Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.KnightRider skrev:Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.Banane skrev:Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.KnightRider skrev:Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2501
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
Du har definitivt en poäng!mati skrev:Mycket gnäll kanske. Men det finns ju allt fler alternativ, Ionity är faktiskt numera en ganska obetydande aktör till exempel i Tyskland, och därför blir det alltmer ointressant om de tar 8, 15 eller 30 kr/kWh. Även med abonnemang är de fortfarande dyrast på marknaden och jag hoppas att folk förstår detta och att det går åt helvete för Ionity. De förstör för elbilsmen med sin prispolitik eftersom de signalerar att det ska vara dyrt att ha elbil. Har man detta som affärsmodell så kan man inte räkna med att få mig som kund.Banane skrev:Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.KnightRider skrev:Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.Banane skrev:Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.KnightRider skrev:Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).
Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
Re: Ionitys laddnätverk
Tills att de fått ordning på sina appar så kan ni gå hit i era telefoner för att ladda och betala: https://payment.ionity.eu/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Det kanske är just det som är affärsidén (att inte ha så mycket kunder)!mati skrev:Mycket gnäll kanske. Men det finns ju allt fler alternativ, Ionity är faktiskt numera en ganska obetydande aktör till exempel i Tyskland, och därför blir det alltmer ointressant om de tar 8, 15 eller 30 kr/kWh. Även med abonnemang är de fortfarande dyrast på marknaden och jag hoppas att folk förstår detta och att det går åt helvete för Ionity. De förstör för elbilsmen med sin prispolitik eftersom de signalerar att det ska vara dyrt att ha elbil. Har man detta som affärsmodell så kan man inte räkna med att få mig som kund.Banane skrev:Jo jag förstår att du skojade men jag tycker det är för mycket gnäll på Ionity rent allmänt. Därför skrev jag som jag skrev.KnightRider skrev:Ja här gäller det att ta allt på allvar. Jag tror inte att de ska gå i konken pga att appen saknas i App Store. Tänkte faktiskt att det är så som det brukar låta om priset på Ionity.Banane skrev:Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.KnightRider skrev:Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Frågan har besvarats ett antal gånger i tråden men vi kan ta det en gång till. Ett snabbladdnätverk säljer inte el, dom erbjuder en tjänst. På samma sätt som en restaurang inte säljer mat utan erbjuder en tjänst. Finns ingen restaurang som säljer måltider för matens inköpspris +10 kr, för att det inte täcker kostnaden för tjänsten. På samma sätt räcker inte 1 kr/kWh för att driva ett snabbladdnätverk. Det är inte elen som är kostnaden vid snabbladdning, det är främst infrastrukturen och elabonnemanget. Förutom att en laddstation med 4-6 laddare kostar ca 4-5 miljoner att bygga så kostar elabonnemanget ca 1000 kr per stolpe och dag vid 350 kW.NiklasTesla skrev:Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).
Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
80 kr var inte en prismodell utan ett introduktionspris under utbyggnaden, precis om du kan få första 2 månader mobilabonnemang för 29 kr eller aftonbladet plus gratis första månaden.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2501
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
Kul att du nämner just restauranger som exempel. En bransch jag har väldigt bra insyn i ekonomiskt. Faktum är att extremt många restauranger endast har en vinstmarginal på ca 20%.EnTraktor skrev:Frågan har besvarats ett antal gånger i tråden men vi kan ta det en gång till. Ett snabbladdnätverk säljer inte el, dom erbjuder en tjänst. På samma sätt som en restaurang inte säljer mat utan erbjuder en tjänst. Finns ingen restaurang som säljer måltider för matens inköpspris +10 kr, för att det inte täcker kostnaden för tjänsten. På samma sätt räcker inte 1 kr/kWh för att driva ett snabbladdnätverk. Det är inte elen som är kostnaden vid snabbladdning, det är främst infrastrukturen och elabonnemanget. Förutom att en laddstation med 4-6 laddare kostar ca 4-5 miljoner att bygga så kostar elabonnemanget ca 1000 kr per stolpe och dag vid 350 kW.NiklasTesla skrev:Fattar inte... Hur svårt kan det egentligen vara att dra igång ett snabbladdningsnätverk som tar spotpris plus 1sek i avgift samt ser till att det finns helt vanliga kreditkortsläsare på laddplatsen så ALLA som har en elbil snabbt och enkelt kan ladda... Nej just det Ionity är ju gamla fossilsbilstillverkarnas nätverk och dom vill in i det längsta sälja avgasbilar (varför man prisar bort sig själva).
Aldrig använt Ionity sedan dom ändrade prismodell från 80sek flatrate till nuvarande prismodell.
80 kr var inte en prismodell utan ett introduktionspris under utbyggnaden, precis om du kan få första 2 månader mobilabonnemang för 29 kr eller aftonbladet plus gratis första månaden.
Som det ser ut just nu kommer Tesla konkurrera ut extremt många bolag om dom andra inte bättrar på sig rejält!
Re: Ionitys laddnätverk
Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).

Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Kan ju vara att man skrämmer folk till att ta ett abonnemang.
"Visst ska du ha ett abonnemang? Eller vill du verkligen betala 8,70 kr per kWh?"
Som nybliven elbilsägare är det inte så lätt att bedöma, hur mycket kommer jag ladda hos Ionity?
Vilka alternativ finns?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemanngetmati skrev:Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.point1 skrev:Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Re: Ionitys laddnätverk
Om det är värdelöst eller inte beror på hur mycket du kör.nek0 skrev:Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemanngetmati skrev:Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Re: Ionitys laddnätverk
Vore enklast för Audi att lägga 20 tusen extra på varje bil och ge den 10 års abonnemang på Ionity automatiskt. Ingen skulle reagera på om bilen kostade 820 eller 840 tusen. Men nu när man måste betala 200 spänn i månaden blir det ett jävla liv. Antar att man köper bil med stora plånboken men betalar elen med lilla?OfarligTesla skrev:Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.point1 skrev:Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW. Ionity är byggt för E-Tron, EQC osv som är på långresa. Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar. 3 år borde räcka och sedan abonnemang. Annars kommer snålheten bedra visheten. 3 år motsvarar 10 000. Då får man användare som a) betalar för sig, och B) sedan ser fördelen med att ladda snabbt och billigt att det fortsätter betala. De flesta gör dock inga längre resor ofta. Att göra som tesla livstids gratis laddning skulle vara att skjuta sig i foten, men det behövs att anv känner att de kan ha låga rörliga kostnader. varför 3 år -> det är tiden företagare leasar.
Re: Ionitys laddnätverk
Mickep skrev:Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar. 3 år borde räcka och sedan abonnemang. Annars kommer snålheten bedra visheten. 3 år motsvarar 10 000. Då får man användare som a) betalar för sig, och B) sedan ser fördelen med att ladda snabbt och billigt att det fortsätter betala. De flesta gör dock inga längre resor ofta. Att göra som tesla livstids gratis laddning skulle vara att skjuta sig i foten, men det behövs att anv känner att de kan ha låga rörliga kostnader. varför 3 år -> det är tiden företagare leasar.
Ja det vore antagligen bättre. Borde även vara möjligt att deala till sig också? Audi tillämpar väl fortfarande prutning?
Re: Ionitys laddnätverk
Ladda billigare än vad eller var? Alla kan ladda för 5,25kr/kWh hos e-on/Clever utan att behöva betala ett abonnemang. Utan köer. Det är osannolikt att en elbilist som inte kan ladda med mer än 50kW skulle ockupera en 150kW-plats som faktiskt är dyrare än en vanlig 50kW-laddare.Banane skrev:Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Hursomhelst, för att komma ner till samma kWh-pris hos Ionity måste jag resa och Ionity-ladda min e-tron runt 550 mil/år. Med en ID3 blir det nog snarare 600-700mil/år. Det är jäkligt många långfärdsmil för en genomsnittsbilist.
Det påstås ju alltid att man laddar till 95% hemma och därför är det mindre viktigt vad snabbladdning kostar. En genomsnittsbil rullar 1200 mil/år. Det innebär att man i snitt snabbladdar 60 mil om året. Att teckna ett abonnemang skulle i det fallet betyda ett kWh-pris runt 20 kr. Så vem ska egentligen teckna ett abonnemang? Det är i princip alltid billigare att låta bli och helt enkelt ladda någon annanstans. Ionity är dyrast hur man än vrider och vänder på det. Men jag får ju inte mer för pengarna än hos t.ex. e-on eller Fortum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Håller inte alls med! Bygg ut som Tesla gör!Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Jag har kanske 2ggr på 11.000 mil fått köa max 5 min hos Teslas SuC.
Bygger man ut så får man fler nöjda kunder och säljer mera el och då har man råd att sänka priset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Om man ser automatstationen på hemorten som motsvarigheten till hemmaladdning så är laddstationer längs vägarna betydligt viktigare för en elbil än för en dieselbil.Mickep skrev:Ja, men jag tycker ändå att det vore en bra grej att nya bilar står för en del av laddarna. Då den är ett måste, liksom tankställen för vanliga bilar.
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Ladda billigare än vad eller var? Alla kan ladda för 5,25kr/kWh hos e-on/Clever utan att behöva betala ett abonnemang. Utan köer. Det är osannolikt att en elbilist som inte kan ladda med mer än 50kW skulle ockupera en 150kW-plats som faktiskt är dyrare än en vanlig 50kW-laddare.Banane skrev:Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Hursomhelst, för att komma ner till samma kWh-pris hos Ionity måste jag resa och Ionity-ladda min e-tron runt 550 mil/år. Med en ID3 blir det nog snarare 600-700mil/år. Det är jäkligt många långfärdsmil för en genomsnittsbilist.
Det påstås ju alltid att man laddar till 95% hemma och därför är det mindre viktigt vad snabbladdning kostar. En genomsnittsbil rullar 1200 mil/år. Det innebär att man i snitt snabbladdar 60 mil om året. Att teckna ett abonnemang skulle i det fallet betyda ett kWh-pris runt 20 kr. Så vem ska egentligen teckna ett abonnemang? Det är i princip alltid billigare att låta bli och helt enkelt ladda någon annanstans. Ionity är dyrast hur man än vrider och vänder på det. Men jag får ju inte mer för pengarna än hos t.ex. e-on eller Fortum.
Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?
Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.
Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.
Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.
Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Re: Ionitys laddnätverk
Zalman3 skrev:Håller inte alls med! Bygg ut som Tesla gör!Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Jag har kanske 2ggr på 11.000 mil fått köa max 5 min hos Teslas SuC.
Bygger man ut så får man fler nöjda kunder och säljer mera el och då har man råd att sänka priset.
Teslas laddare kan inte brukas av långsamladdande bilar.
Visst kan man önska sig en högre utbyggnadstakt men antagligen är det lättare sagt än gjort.
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså antingen så uttrycker jag mig bara på ett obegripligt sätt eller så är det verkligen svårt att förstå.Banane skrev:Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?
Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.
Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.
Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.
Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Nej, det kostar inte 3:50kr/kWh. Det kostar 3:50 (eller 3:30 hos Audi) PLUS årsavgift på knappt 2400kr. Årsavgiften utgör en betydande del i totalkostnaden, man kan inte bara bortse från den summan, så som du och många andra verkar göra. Man måste snabbladda ofantligt många mil varje år för att ens komma i närheten av kWh-priset som andra laddoperatörer tar för samma tjänst. Jag pratar inte om 50kW laddning.
Ytterst få gör så många långresor per år att Ionity-abonnemanget skulle bli ett vettigt alternativ. Och det är precis det som stör mig. Man föranleds att tro att det är förmånligt att teckna ett Ionity-abonnemang och att man på det viset kan ladda billigare än hos alla andra. "Kolla här, du betalar bara 3:30kr/kWh med vårt abonnemang, billigt va?" Men i själva verket är det snordyrt. Notera att abonnemanget marknadsförs även för små elbilar som ID3, inte bara för dyra långfärdsbilar som e-tron. Och även med en e-tron blir det svårt att ha ett sådant körmönster. Den som gör så många långresor kommer kanske inte ens att skaffa en elbil utan en diesel.
Det må vara så att Ionity i Sverige fortfarande inte har någon större konkurrens. Men i Ionitys hemland Tyskland har de fått massiv konkurrens som är betydligt billigare, åtminstone för normalbilister med ett körmönster som innebär några få hundra långfärdsmil per år. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte eftersom kWh-priset verkar vid första ögonblicket vara högre hos konkurrenterna.
Du får gärna ladda hos Ionity bäst du vill om du vill betala för det. Vad som retar mig och vad som sitter i mitt huvud har inte du att göra med. Men jag kan säga en sak, det stör mig att Ionity lurar folk genom att använda sig av en abonnemangsmodell som gör det omöjligt för oinsatta före detta fossilbilister att räkna ut vad laddning kommer att kosta på årsbasis. De lurar folk genom att förespegla att det är ett billigt alternativ, vilket det inte är. De lurar folk genom att påstå att de kan erbjuda nånting som ingen annan kan erbjuda ("premiumtjänst"). Vad nu det skulle vara för nånting magiskt.
Det verkar ju fungera eftersom det uppenbarligen finns folk som tycker att de gör rätt så som de gör. Det är mycket beklagligt. Jag har en helt annan åsikt och jag hoppas som sagt att de kursar snart och att de ersätts med lite mer seriösa spelare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med Mati!mati skrev:Alltså antingen så uttrycker jag mig bara på ett obegripligt sätt eller så är det verkligen svårt att förstå.Banane skrev:Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?
Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.
Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.
Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.
Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Nej, det kostar inte 3:50kr/kWh. Det kostar 3:50 (eller 3:30 hos Audi) PLUS årsavgift på knappt 2400kr. Årsavgiften utgör en betydande del i totalkostnaden, man kan inte bara bortse från den summan, så som du och många andra verkar göra. Man måste snabbladda ofantligt många mil varje år för att ens komma i närheten av kWh-priset som andra laddoperatörer tar för samma tjänst. Jag pratar inte om 50kW laddning.
Ytterst få gör så många långresor per år att Ionity-abonnemanget skulle bli ett vettigt alternativ. Och det är precis det som stör mig. Man föranleds att tro att det är förmånligt att teckna ett Ionity-abonnemang och att man på det viset kan ladda billigare än hos alla andra. "Kolla här, du betalar bara 3:30kr/kWh med vårt abonnemang, billigt va?" Men i själva verket är det snordyrt. Notera att abonnemanget marknadsförs även för små elbilar som ID3, inte bara för dyra långfärdsbilar som e-tron. Och även med en e-tron blir det svårt att ha ett sådant körmönster. Den som gör så många långresor kommer kanske inte ens att skaffa en elbil utan en diesel.
Det må vara så att Ionity i Sverige fortfarande inte har någon större konkurrens. Men i Ionitys hemland Tyskland har de fått massiv konkurrens som är betydligt billigare, åtminstone för normalbilister med ett körmönster som innebär några få hundra långfärdsmil per år. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte eftersom kWh-priset verkar vid första ögonblicket vara högre hos konkurrenterna.
Du får gärna ladda hos Ionity bäst du vill om du vill betala för det. Vad som retar mig och vad som sitter i mitt huvud har inte du att göra med. Men jag kan säga en sak, det stör mig att Ionity lurar folk genom att använda sig av en abonnemangsmodell som gör det omöjligt för oinsatta före detta fossilbilister att räkna ut vad laddning kommer att kosta på årsbasis. De lurar folk genom att förespegla att det är ett billigt alternativ, vilket det inte är. De lurar folk genom att påstå att de kan erbjuda nånting som ingen annan kan erbjuda ("premiumtjänst"). Vad nu det skulle vara för nånting magiskt.
Det verkar ju fungera eftersom det uppenbarligen finns folk som tycker att de gör rätt så som de gör. Det är mycket beklagligt. Jag har en helt annan åsikt och jag hoppas som sagt att de kursar snart och att de ersätts med lite mer seriösa spelare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Dessutom har man marknadens rörigaste prissättningsmodell.
Som gör det nästan omöjligt för en första gångsköpare att avgöra hur mycket laddningen kommer att kosta per år.
Som gör det nästan omöjligt för en första gångsköpare att avgöra hur mycket laddningen kommer att kosta per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Abonnemang eller förbetalda avgifter för snabbladdning är väl inte speciellt ofta förmånliga.
T.ex när Tesla tog betalt för att göra det möjligt för bilen att kunna laddas på Superchargers, även om elen var gratis vid laddtillfället så blev det nog rätt hiskeligt dyra kWh ändå om man slår ut avgiften som betalades vid köptillfället.
T.ex när Tesla tog betalt för att göra det möjligt för bilen att kunna laddas på Superchargers, även om elen var gratis vid laddtillfället så blev det nog rätt hiskeligt dyra kWh ändå om man slår ut avgiften som betalades vid köptillfället.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Eftersom jag inte kan ladda hemma så laddar jag nästan bara på SuC.Teslaspolen skrev:Abonnemang eller förbetalda avgifter för snabbladdning är väl inte speciellt ofta förmånliga.
T.ex när Tesla tog betalt för att göra det möjligt för bilen att kunna laddas på Superchargers, även om elen var gratis vid laddtillfället så blev det nog rätt hiskeligt dyra kWh ändå om man slår ut avgiften som betalades vid köptillfället.
Pris
SEK 2.88 per kWh.
23.000kWh x 2,88kr=66.240kr.
Det kostade 20.000kr att få gratis SuC.
Så skulle ha tjänat 46.240kr på att köpa till gratis SuC.
EDIT
Det tar typ 5s att stoppa i sladden för att ladda.
Mentalt att veta att det är "gratis" och att det går snabbt och alltid bara fungerar, gör att jag har VÄLDIGT svårt för att byta till nån annan elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension