Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Ett antal 150 kW snabbladdare är förstås toppen.
Tänk på att de drar väldigt mycket ström från elnätet, de flesta mackar verkar ha rätt så klena elnätsanslutningar idag.
Elnäten fram till mackarna kommer behöva förstärkas rejält, det kan ta många år innan den lokala elnätsägaren lyckas lösa detta.
Var ute mycket i god tid med att beställa från dem.
Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?
Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Tänk på att de drar väldigt mycket ström från elnätet, de flesta mackar verkar ha rätt så klena elnätsanslutningar idag.
Elnäten fram till mackarna kommer behöva förstärkas rejält, det kan ta många år innan den lokala elnätsägaren lyckas lösa detta.
Var ute mycket i god tid med att beställa från dem.
Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?
Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Mycket bra input redan!
Enkel och bekymmersfri snabbladdning (100kW eller över) med ett antal stolpar är en start.
Bra mat till hela faniljen och möjlighet att aktivera barnen, toalett och Wi-Fi på laddplatser som ligger längs längre resrutter.
Om automatisk identifiering och betalning via bilens id funkar och den ekonomiska modellen hanterar abonnemang så sälj in detta.
Gör som Tesla och ta ut höga avgifter om platsen används för parkering om laddningen är färdig eller bilen inte laddas och beivra detta hårt.
Finns det plats för längre tids parkering i städer eller vid besöksmål kan 11/22kW laddstolpar med typ2 vara aktuellt.
Enkel och bekymmersfri snabbladdning (100kW eller över) med ett antal stolpar är en start.
Bra mat till hela faniljen och möjlighet att aktivera barnen, toalett och Wi-Fi på laddplatser som ligger längs längre resrutter.
Om automatisk identifiering och betalning via bilens id funkar och den ekonomiska modellen hanterar abonnemang så sälj in detta.
Gör som Tesla och ta ut höga avgifter om platsen används för parkering om laddningen är färdig eller bilen inte laddas och beivra detta hårt.
Finns det plats för längre tids parkering i städer eller vid besöksmål kan 11/22kW laddstolpar med typ2 vara aktuellt.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?
Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag skulle inte vilja ladda med 25kW, inte ens i e-Golfen. Bara i yttersta nödfall, men inte så länge det finns alternativ där jag kan ladda snabbare, och dessa alternativ finns ju numera inom räckviddsavstånd för de flesta elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Det jag tänkte skulle vara som en övergångslösning för att kunna erbjuda någon form av laddning redan nu.LarsL skrev:Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?
Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Men det kanske ändå är bättre OKQ8 ber kunden återkomma om tre år istället, och föreslå dem att åka någon annanstans så länge?
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag tycker faktiskt det är bättre. Om de väljer att sätta upp något som är långsammare än 50 kW så bör de hålla tyst om det och hänvisa till någon annan.
Enda anledningen till att ha långsamma laddare är om det finns något att göra på stället där laddaren finns. Ska jag ta en lång middag eller shoppa tex då kan det vara bra att bilen inte blir färdig laddad mitt i, men detta gäller knappast en mack.
Enda anledningen till att ha långsamma laddare är om det finns något att göra på stället där laddaren finns. Ska jag ta en lång middag eller shoppa tex då kan det vara bra att bilen inte blir färdig laddad mitt i, men detta gäller knappast en mack.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Vilket fantastiskt uppslut med bra svar!
Det enda jag kan komma på att understryka är att det måste finnas en 24/7 serviceorganisation som kan rycka ut och fixa trasiga stolpar mm omedelbart. Andra leverantörer har varit mycket dåliga med att prioritera underhåll och reparationer och inget är mer frustrerande än att komma fram till en laddstation som är offline och ibland förblir så i veckor.
Mattias
Det enda jag kan komma på att understryka är att det måste finnas en 24/7 serviceorganisation som kan rycka ut och fixa trasiga stolpar mm omedelbart. Andra leverantörer har varit mycket dåliga med att prioritera underhåll och reparationer och inget är mer frustrerande än att komma fram till en laddstation som är offline och ibland förblir så i veckor.
Mattias
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag tror på enhetlighet. Tänk om man visste att ALLA OKQ8-mackar hade bra, tillförlitlig och snabb laddning. Man skulle bli glad och lättad varje gång man såg skylten!
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
50 laddare skulle ju kunna funka i ett shoppingcenter, citygarage eller stor matbutik där man hittar på något under tiden men längs en motorväg så går det ju fetbort.Off Grid Byggaren skrev:Det jag tänkte skulle vara som en övergångslösning för att kunna erbjuda någon form av laddning redan nu.LarsL skrev:Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.Off Grid Byggaren skrev:Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?
Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Men det kanske ändå är bättre OKQ8 ber kunden återkomma om tre år istället, och föreslå dem att åka någon annanstans så länge?
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hybrider kan oftast inte DC-ladda ändå. Det är mig veterligen bara Mitsubishi Outlander som har en Chademo-kontakt. Alla andra laddar AC, oftast bara enfas dessutom.nek0 skrev:Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Varför inte bygga tillräckligt många laddare med både TYP2 och CCS kabel på varje istället. Man behöver ju inte dimensionera så att alla ska klara maximal effekt utan räkna på att en del kommer ladda långsammare och lösa det med lastbalansering ifall hela Tesla-klubben kommer och ska ladda samtidigt.mati skrev:Hybrider kan oftast inte DC-ladda ändå. Det är mig veterligen bara Mitsubishi Outlander som har en Chademo-kontakt. Alla andra laddar AC, oftast bara enfas dessutom.nek0 skrev:Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Folk i allmänhet är inte elektroingenjörer och många förstår inte skillnad på 1-fas, 3-fas, AC, DC. Det måste vara enkelt att ladda utan en massa tekniska specifikationer.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Långsam laddning ska andra sköta, som butiker och restauranger och så. Finns det en vägkrog vid OKQ8 som inte är macken i sig får nog detta ligga på vägkrogens bord att sätta upp typ-2-laddning.kikat skrev:Varför inte bygga tillräckligt många laddare med både TYP2 och CCS kabel på varje istället. Man behöver ju inte dimensionera så att alla ska klara maximal effekt utan räkna på att en del kommer ladda långsammare och lösa det med lastbalansering ifall hela Tesla-klubben kommer och ska ladda samtidigt.mati skrev:Hybrider kan oftast inte DC-ladda ändå. Det är mig veterligen bara Mitsubishi Outlander som har en Chademo-kontakt. Alla andra laddar AC, oftast bara enfas dessutom.nek0 skrev:Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Folk i allmänhet är inte elektroingenjörer och många förstår inte skillnad på 1-fas, 3-fas, AC, DC. Det måste vara enkelt att ladda utan en massa tekniska specifikationer.
Jag spår för övrigt att typ-2-laddning kommer vara standard på alla butiksparkeringsplatser och restaurangparkeringsplatser. Har man butikernas app får man ladda gratis om man handlar något i butiken. Så alltså inget för OKQ8 som inte har den typen av yta alltså.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Som alla säger: flera stolpar på varje station, minst 4. Inte bara för tillförlitligheten men även pga att man inte vill köa 30 minuter.
Inga fler RFIDlösningar. It ends here.
Inga fler RFIDlösningar. It ends here.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hoppas hon inte blev bortskrämd! Otroligt bra input här! Ta OKQ8-macken i övik som mall; förutom att de 6 laddarna utanför dörren råkar vara SuC så har den allt det här. Trevlig lounge, bra butik, bra läge, snabb laddning, sömlös betalning, fräscha toaletter osv.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Samt närheten till Burger King, Vägkrogen, över gatan Max osv...samuelsu skrev:Hoppas hon inte blev bortskrämd! Otroligt bra input här! Ta OKQ8-macken i övik som mall; förutom att de 6 laddarna utanför dörren råkar vara SuC så har den allt det här. Trevlig lounge, bra butik, bra läge, snabb laddning, sömlös betalning, fräscha toaletter osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hej Tibor,TiborBlomhall skrev:Jag gråter av glädje, det är exakt så här jag hoppades mitt forum skulle kunna användas!
Angående frågorna:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Dåligt. Av följande anledning:
- Oftast bara en enda 50 kW snabbladdare tillgängligt per ställe. Vilket gör att man som elbilist inte vågar lita på om den fungerar. Tänk om man kommer fram och den är trasig eller upptagen?
- Betalning är ett djungel med massor med olika kort och RFID brickor
- Svårt att hitta till laddarna. Dels dålig karta, dels dålig skyltning, dels svårt att hitta en anonym grå laddstolpe på en bensinmack. Läs artikeln http://teslaclubsweden.se/de-osynliga-snabbladdarna/
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Framför allt enkel betalning med kreditkort.
Men även fler snabbladdare med högre laddeffekt.
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Förutom ovanstående med kreditkort och snabbladdarna så har ni även flera trumfkort på hand. Bensinstationerna kan locka elbilister med fikahörna, biltvätt och liknande. En konkret sak ni skulle kunna fixa är vatten och fönsterskrapa vid snabbladdarna så man kan fixa vindrutan medan man laddar. Gärna nåt erbjudande om nybakta bullar ni kan locka in medan man väntar också.
Lite fler synpunkter:
Glöm vanliga laddstolpar, semisnabbladdare och allt vad det heter på bensinstationer. Endast snabbladdare duger där. Man vill inte stanna i timmar.
Glöm särskilda laddkort eller RFID-brickor. Man betalar med kort för bensinen, man ska kunna göra det för elen också.
Ta betalt per kWh inte minut. Bensin säljs också efter liter. Däremot kan ni ta straffavgift om man inte flyttar på bilen efter avslutad laddning.
Ända till i fjol "dög" det med en ensam 50 kW snabbladdare, men så är det inte längre. Med Teslas Supercharger-stationer med dussintals snabbladdare bredvid varandra, och Ionitys, Fortums, Bee mfl laddnätverk med flera snabbladdare med högre effekt på varje ställe som konkurrens gäller det att ni också vågar satsa stort. Kanske 4 stycken 150 kW snabbladdare per ställe att börja med - och plats för expansion med färdiga rör framdragna till framtida snabbladdare. Så ni slipper riva upp asfalten igen om några år.
Se och lär er av utvecklingen i Norge: http://teslaclubsweden.se/framtidens-energimack/
Har ni byggt en snabbladdare någonstans se till att elbilisterna hittar till den! Lägg upp den på uppladdning.nu, plugshare.com och Google maps. Glöm andra kartor, elbilister använder inte dem. Framför allt: utveckla inte en egen kart-app och tro att kunder kommer använda den.
Tack för dina idéer och välkomnande till ditt forum!
Vi vill gärna bjuda in dig till ett möte med projektgruppen för att diskutera den input vi har fått och hur vi på bästa sätt jobbar vidare med den.
Jag kommer att skicka en inbjudan i ett separat mejl.
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hej,
Tusen tack till alla er som har tagit tiden att dela med er av era tankar och idéer kring elbilsladdning!
Vi kommer att gå igenom allt material och ta med oss det till ritbordet för att skapa ett så bra ladderbjudande som möjligt.
Jag kommer att återkomma med mer info i och med projektets fortlöpande, men vill återigen tacka för all den input vi hittills har fått!
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Tusen tack till alla er som har tagit tiden att dela med er av era tankar och idéer kring elbilsladdning!
Vi kommer att gå igenom allt material och ta med oss det till ritbordet för att skapa ett så bra ladderbjudande som möjligt.
Jag kommer att återkomma med mer info i och med projektets fortlöpande, men vill återigen tacka för all den input vi hittills har fått!
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Lycka till! Stå på dig. Det kommer vara de inom organisationen som tycker något helt annat än undersökningen här visar. Se till att alla i projektgruppen gör minst en långresa med elbil.Isabella skrev:Hej,
Tusen tack till alla er som har tagit tiden att dela med er av era tankar och idéer kring elbilsladdning!
Vi kommer att gå igenom allt material och ta med oss det till ritbordet för att skapa ett så bra ladderbjudande som möjligt.
Jag kommer att återkomma med mer info i och med projektets fortlöpande, men vill återigen tacka för all den input vi hittills har fått!
Vänliga hälsningar,
Isabella OKQ8
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Många, kanske t.o.m. de flesta, bensinpumpar har tak över sig.
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Gärna tak där man ska stå för att betala och sätta igång laddningen. Över hela ytan med bil och allt är dock inte nödvändigt, utan riskerar väl mest att öka kostnaderna (vilka någon gång måste tas igen på priserna).taliz skrev:Många, kanske t.o.m. de flesta, bensinpumpar har tak över sig.
Tvärtom för snabbladdare av nån anledning.
Dags att ändra på det!
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Om ni på OK/Q8 verkligen menar allvar med en satsning på elbilskunder så tror jag att det är bra att titta rätt noga på Teslas koncept med Superchargers eftersom det till stor del gör det ”lika enkelt” att ladda en elbil som det är att tanka en vanlig bil. Det är det man vill ha och det vet ni ju redan på OKQ8 hur man gör samt vilken service och krav man behöver för att det ska fungera.
Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..
Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .
.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.
Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.
Som många här redan varit inne på så måste man kunna lita på att det 1. Att det fungerar 2 Finns plats utan allt för lång väntetid (elbilister har naturligt en rätt hög tröskel när det gäller att vänta jämfört med fossilare, så att behöva sitta en kvart och vänta går såklart bra någon gång ibland, men inte för jämnan) och 3. Att det inte tar en vecka att ladda klart när man väl får i kontakten. Satt idag och väntade i en kvart på ledig stolpe och när jag väl fick i kontakten så laddade det endast med 10 kw. Åker inte dit igen med andra ord..
Tittar man igen på Teslas SuC så var det kraftigt överdimensionerat i alla led redan från start, vilket också är en stor del av framgången. Kraftig utbyggnad, fet kapacitet, många stolpar och moderna prylar fungerar i detta sammanhang, så om Er VD eller CFO tänker sig en ska-helst-inte-kosta-så-mycket-och-gå-med-vinst-inom-36-månaders-projekt så är det nog klokare att avstå helt istället. Eller ... .. .
.. att satsa på att istället för ett rikstäckande motorvägsnätverk sätta upp Superchargers-isch centralt i de större städerna för det är något som inte alls finns idag. 10 st >150 kw stolpar placerade centralt i Sth- Gtb och Malmö skulle helt klart behövas. Att SuC endast är till för långresor har debatterats rätt friskt här i forumet vid flertalet tillfällen men på just den punkten, dvs att SuC endast är för långresor och att ”vardagsladdning” ska göras hemma tror jag är något som Mr Musk missbedömt rätt grovt faktiskt.
Bor du centralt och parkerar på gatan idag så är det mer eller mindre omöjligt att ladda en elbil idag. Visst du kan åka iväg till ett köpcentrum eller ställa dig i ett p-garage, men att betala 600 spänn i p-avgift i city för att ladda bilen gör ju knappast en el-bil till någon lysande affär i längden och de laddare som finns ute på gator etc är ofta så långsamma att de inte heller är något alternativ i praktiken. Det finns idag många el-bilsägare som inte har tillgång till hemma-laddning (jag är en av dom och jag känner många fler) och att då behöva åka en mil utanför stan bara för att ladda är inte så lockande.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Kan bara instämma med föregående personer!
- Minst 150kW
- Minst 4 laddplatser
- Möjlighet att kunna se lediga platser (Och kanske möjlighet för andra aktörer att integrera mot detta också)
- Enkel betalning med kort eller CCS avläsning (Eller iaf erbjuda avläsning av andra RFID, t.ex. Audi Charging Service, Mercedes me Charge)
- Tydligt pris utan krångel med "per minut".
- Tydligen markering på befintliga tavlor som visar att macken har laddningsmöjlighet.
- 24/7 service kring trasiga stolpar
- Möjlighet att också felanmäla. Behöver inte nödvändigtvis vara stolpen i sig utan något som strular runt omkring
- Minst 150kW
- Minst 4 laddplatser
- Möjlighet att kunna se lediga platser (Och kanske möjlighet för andra aktörer att integrera mot detta också)
- Enkel betalning med kort eller CCS avläsning (Eller iaf erbjuda avläsning av andra RFID, t.ex. Audi Charging Service, Mercedes me Charge)
- Tydligt pris utan krångel med "per minut".
- Tydligen markering på befintliga tavlor som visar att macken har laddningsmöjlighet.
- 24/7 service kring trasiga stolpar
- Möjlighet att också felanmäla. Behöver inte nödvändigtvis vara stolpen i sig utan något som strular runt omkring
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Hej Isabella.
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.
- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.
- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.
- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
Nu är jag nog sen till pumpen, tja laddaren. Men lägger ut detta ändå.
- Jag tycker egna kort /RFID är en okej identifieringslösning om de inte kostar om de inte används. Att implementera automatisk identifikation vid inkoppling är målet. En central lösning där bilens VIN kopplas till kund är målet. Detta löser inte OK/Q8 själv iofs.
- DC laddare har en display. Använd den att informera om vilket pris som gäller. Visa gärna efter slutförd laddning hur många Kwh / min / kr som nyttjats i några sekunder iallafall.
- jag tror att trasig laddare ofta kan vara lika med trasig uppkoppling för identifikation. I detta fall om det går tillåta någon slags laddning ändå. Tex. begränsat antal kwh min effekt. Kostnaden är låg för Ok/Q8 men kunden kan ladda och ev ta sig nästa laddplats.
/tack
MYLR-24
Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!
Jag tycker inte att man måste ha 4 laddare/station i absurdum. Eller 150 kW för den delen. Det kan vara 2x100 kW i mindre orter, åtminstone initialt. Men det ska finnas laddare på varje OK/Q8 station så snabbt det är möjligt. Täck in de vita fläckarna på kartan så gör ni elbilsägarna en större tjänst än om ni bygger 8x150 kW stationer där det redan finns bra laddmöjligheter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd