Framtidens energimack

Kjerlingland2

Circle K i Norge vill bygga ut sina bensinstationer till energistationer, som ska erbjuda inte bara olika flytande bränslen utan även ordentlig snabbladdning. Innan slutet av 2019 kommer 21 av deras bensinenergimackar utrustas med Ionitys snabbladdare.

Circle K vill omvandla sina bensinstationer till att bli välkomnande rastplatser även för elbilister. Egentligen är ju elbilister bättre kunder för macken än avgasbilister för de stannar längre varje gång och är därmed mer benägna att handla på stationens kiosk. Dagens bensinstationer har ett rejält problem med att de har högre marginaler på korv och chokladkakor än på själva bensinen – men dagens kunder går mer och mer sällan in i butiken. De betalar för sig med kreditkort ute vid pumpen och är borta inom några minuter. Det är därför det finns stora skyltar med mat och korvar på ute på väggarna som förhoppningsvis ska göra folk hungriga när de ser dem. Och de som vill besöka toaletten måste kryssa förbi välfyllda butikshyllor med godis och chokladkakor som macken hoppas de kan köpa i farten (på väg ut från toan hoppas vi).

Första stationen som på riktigt ska byggas om till energimack blir Circle K vid Kjerlingland nära Lillesand vid Norges sydspets. Stationen kommer i första vändan få sammanlagt 26 snabbladdare som sedan kommer utökas till ännu fler:

Kjerlingland

1: Teslaägare kan i framtiden komma ladda sina bilar vid 24 Supercharger stolpar. Anläggningen har redan idag 16 stycken installerade! Lägg märke till de två främre platserna som är anpassade för Teslor med släp.

2: Ionity bygger just nu 6 laddstolpar där, men planerar i framtiden ha uppemot 20 stycken CCS laddstolpar som elbilar kan ladda vid.

3: Norska kedjan Grønn Kontakt har 3 snabbladdare på plats varav 2 har CHAdeMO kontakt.

Här måste vi stanna till för ett ögonblick och begrunda faktumet att medan Teslor och elbilar med CCS kontakt kommer få dussintals snabbladdare att välja mellan får elbilar med CHAdeMO kontakt slåss om endast två laddare. Nissan Leaf ägare kan komma ångra sitt val av elbil. Vi har redan frågat oss i en tidigare artikel: Är CHAdeMO-s timme slagen?

4: Medan elbilister laddar sina elbilar kommer de kunna handla i Circle K café och kiosk. Stationen får nog anställa extra personal för att kunna serva ökade antal kunder – och vi skulle inte bli förvånade om de måste bygga ut om några år. Kanske bygga en ordentlig lounge?

5: Även gammaldags avgasbilister ska få fortsätta tanka även i framtiden. Men varför är det bara de som har ordentlig tak över huvudet? (Jo, för att de pumparna är Circle K-s egna. Tesla och Ionity: skärpning!)

6: Anläggningen har även en egen avdelning för långtradare där de kan tanka sina lastbilar.

7: Långtradarparkering. Är det här Tesla ska bygga Megachargers för deras eldrivna långtradare i framtiden?

8: Biltvättsanläggning.

Kjerlingland3

Vi föreställer oss att det är så här alla bensinmackar måste byggas om i framtiden för att överleva. I Sverige känns det som ren utopi men i Norge har bensinmackar redan märkt av minskad efterfrågan på flytande bränslen. Bensinmackar var naturliga mötespunkter på 50-talet. Sedan dess har de förpassats till något nödvändigt ont man stannar så få minuter vid som möjligt. Ironiskt nog kan det bli just elbilar som ger mackarna renässans – nu som energistationer.

Circle K kommer även utrusta flera av sina stationer med egna snabbladdare. Idag har de egna laddare vid 16 stationer som de kommer byta ut till modernare och snabbare modeller med 150 kW laddkapacitet. Dessutom vill de sätta upp 450-500 egna snabbladdare till fram till år 2020, vilket inte är ett slutmål betonade Circle K norske chef Christoffer Sundby. De kommer även satsa på att laddstationerna ska bli pålitligare. Vanligaste felorsaken idag är avbruten kommunikation – Circle K ska i framtiden då hellre bjuda på gratis ström än stänga av laddaren. Enligt Ståle Frydenlund, senior rådgivare och testledare hos norsk elbilsförening måste 1000-1500 nya snabbladdare byggas årligen i Norge för att hålla jämna steg med utvecklingen.

Ord kan knappast utnyttja hur mycket vi avundas elbilister i vårt västra grannland. Vi kan bara hoppas svenska mackägare kan åka på studieresa och komma fram till samma slutsats: elbilar är inte hotet mot bensinstationer – utan deras räddning.

 


TCS ett år sedan: Om alla bilar på E4 vore elbilar

När vi räknade ut hur många snabbladdare som skulle behövas om alla bilar på E4 vore elbilar kom vi också fram till att det kommer behövas några liknande anläggningar som den Circle K nu ska bygga i Norge. När vi jämförde antal snabbladdare som behövs mot antal bensinpumpar det idag finns längs E4 kom vi fram till en chockerande slutsats!

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Marcus

    Varför ice:ar alla dessa bilar Ionitys laddare? Brist på riktiga elbilar från berörda tillverkare kanske?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      LOL!!! Nu när du säger det märker jag att INGA av elbilarna på bilden står faktiskt och laddar! Och de flesta av Teslorna står också åt fel håll vid laddaren! Ja, så går det när artisten som gjort bilden inte åker elbil själv :-)

  • Mazdak Haghanipour

    Ståle Frydenlund är seniorrådgivare och testansvarig på Norsk Elbilförening. Inte på Circle K :-)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack, rättat!

  • Top 12

    Besöker Statoil ibland dom har bra luftpump som är gratis och mycket välskötta toaletter. Kaffet är gott.

  • Håkan Öqvist

    Kommer inte Circle K göra detta möjligt för Sverige alls?
    Det tas inte upp i deras pressrelease vill jag minnas? Vissa enskilda mackar här hemma har ju ställt upp ”snabbladdare” men då har jag inte kollat upp med Svenska Cirkle K hur planerna ser ut förstås.