Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Off Grid Byggaren » 16 okt 2019 20:39

Ett antal 150 kW snabbladdare är förstås toppen.

Tänk på att de drar väldigt mycket ström från elnätet, de flesta mackar verkar ha rätt så klena elnätsanslutningar idag.

Elnäten fram till mackarna kommer behöva förstärkas rejält, det kan ta många år innan den lokala elnätsägaren lyckas lösa detta.

Var ute mycket i god tid med att beställa från dem.

Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare kangru » 16 okt 2019 20:43

Mycket bra input redan!

Enkel och bekymmersfri snabbladdning (100kW eller över) med ett antal stolpar är en start.

Bra mat till hela faniljen och möjlighet att aktivera barnen, toalett och Wi-Fi på laddplatser som ligger längs längre resrutter.

Om automatisk identifiering och betalning via bilens id funkar och den ekonomiska modellen hanterar abonnemang så sälj in detta.

Gör som Tesla och ta ut höga avgifter om platsen används för parkering om laddningen är färdig eller bilen inte laddas och beivra detta hårt.

Finns det plats för längre tids parkering i städer eller vid besöksmål kan 11/22kW laddstolpar med typ2 vara aktuellt.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Referralkod: per597

Inläggav Teslaägare LarsL » 16 okt 2019 20:46

Off Grid Byggaren skrev:Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Som en liten nödlösning till att börja med, bättre än inget alls och till rätt låg kostnad. Elbilar med mindre batterier på 20-30 kWh storlek laddar ju skapligt fort på dessa.

Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav elbilist mati » 16 okt 2019 20:59

Jag skulle inte vilja ladda med 25kW, inte ens i e-Golfen. Bara i yttersta nödfall, men inte så länge det finns alternativ där jag kan ladda snabbare, och dessa alternativ finns ju numera inom räckviddsavstånd för de flesta elbilar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav nek0 » 16 okt 2019 21:02

Varför inte några långsamma laddare till hybriderna så man slipper de vid snabbladdarna?
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Off Grid Byggaren » 16 okt 2019 21:11

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Funderar på att det kanske kunde finnas kapacitet i den befintliga elnätsanslutning för någon enstaka 25 kW DC-laddare så länge?

Nä, de ska de verkligen strunta i jag och många andra här skulle bara bli irriterade, tror jag. Särskilt om OKQ8 går ut och säger att de satsar på elbilar samtidigt, vilket jag antar att de vill.

Det jag tänkte skulle vara som en övergångslösning för att kunna erbjuda någon form av laddning redan nu.

Men det kanske ändå är bättre OKQ8 ber kunden återkomma om tre år istället, och föreslå dem att åka någon annanstans så länge?
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare LarsL » 16 okt 2019 21:16

Jag tycker faktiskt det är bättre. Om de väljer att sätta upp något som är långsammare än 50 kW så bör de hålla tyst om det och hänvisa till någon annan.
Enda anledningen till att ha långsamma laddare är om det finns något att göra på stället där laddaren finns. Ska jag ta en lång middag eller shoppa tex då kan det vara bra att bilen inte blir färdig laddad mitt i, men detta gäller knappast en mack.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare robpow » 16 okt 2019 21:28

Vilket fantastiskt uppslut med bra svar!

Det enda jag kan komma på att understryka är att det måste finnas en 24/7 serviceorganisation som kan rycka ut och fixa trasiga stolpar mm omedelbart. Andra leverantörer har varit mycket dåliga med att prioritera underhåll och reparationer och inget är mer frustrerande än att komma fram till en laddstation som är offline och ibland förblir så i veckor.

Mattias
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare

Inläggav Jerka » 16 okt 2019 21:57

Jag tror på enhetlighet. Tänk om man visste att ALLA OKQ8-mackar hade bra, tillförlitlig och snabb laddning. Man skulle bli glad och lättad varje gång man såg skylten!
Jerka

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 16 okt 2019 22:11

Off Grid Byggaren skrev:
LarsL skrev:

Det jag tänkte skulle vara som en övergångslösning för att kunna erbjuda någon form av laddning redan nu.

Men det kanske ändå är bättre OKQ8 ber kunden återkomma om tre år istället, och föreslå dem att åka någon annanstans så länge?

50 laddare skulle ju kunna funka i ett shoppingcenter, citygarage eller stor matbutik där man hittar på något under tiden men längs en motorväg så går det ju fetbort.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt