Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Bygga egen snabbladdare för företag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 28 jun 2020 20:36

Vad kostar det att bygga en egen snabbladdare för exempelvis taxiföretaget?

Keywatt
24kW CCS DC laddare
Pris 106.000kr exkl moms
https://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/product&path=18&product_id=50


Pulse QC50-1
50kW CCS DC laddare
Pris 220.000kr exkl moms
https://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/product&path=20&product_id=58

Kombinera med solceller, och du kan få ner kWh priset rejält.

Är det nån här på forumet som köpt en egen DC laddare och hur blev ekonomin?


EDIT:
Borde gå att få 50 till 90% i investeringsstöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare klippan » 28 jun 2020 21:00

Vad går kostnaden på för ny matning?
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Off Grid Byggaren » 28 jun 2020 23:10

Det är endast publika laddare som kan få stöd.

I övrigt max 15 000:- per laddpunkt.

Det bör väl minst vara 100 kW laddare om syftet är snabbladdning.

Elnätet som ska anslutas till har en hög avgift.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 28 jun 2020 23:42

"Det är endast publika laddare som kan få stöd."
Om man tar 20kr per kWh lär det ju vara få externa som laddar. Den så kallade Ionitymodellen.

"Det bör väl minst vara 100 kW laddare om syftet är snabbladdning."
Vad kostar en 100kW DC laddare?

"Elnätet som ska anslutas till har en hög avgift."
Vad kostar det?
Lönar sig batterilagring, för att sänka anslutningsavgift?

I Norge kostar en Tesla Semi med 800km i räckvidd 1.500.000Nok.
https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=no
Om den har 1000kWh batteri och V2X.
Är den ju en hyfsat stor och billig batteribank.

Elon pratade ju om 70 öre per kWh för att ladda Semin.
Kan man komma ner i den prisnivån med en hemmabyggd snabbladdare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare [JM] » 28 jun 2020 23:56

En solcellinverter glr ju det omvända men har samma typ av teknologi så ur ett prisperspektiv borde dom man kunna titta på vad dom kostar.

Du får 30kW för ca 40-50tkr
50kW för ca 60tkr
100kw för ca 100tkr
Men ett batteri kostar nog mer än det smakar
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 774
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 29 jun 2020 16:19

Har inte batterier en klen max effekt ut också. Dvs det går inte att ladda i några högre nivåer, eller?
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, preliminär leverans 2019-09-16 via mail. SMS 2019-09-04 om schemalagd leverans den 23/9 Trosta. Levererad 23/9 kl 17.00.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 728
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav vigge50 » 29 jun 2020 19:15

Zalman3 skrev:"Det är endast publika laddare som kan få stöd."
Om man tar 20kr per kWh lär det ju vara få externa som laddar. Den så kallade Ionitymodellen.

"Det bör väl minst vara 100 kW laddare om syftet är snabbladdning."
Vad kostar en 100kW DC laddare?

"Elnätet som ska anslutas till har en hög avgift."
Vad kostar det?
Lönar sig batterilagring, för att sänka anslutningsavgift?

I Norge kostar en Tesla Semi med 800km i räckvidd 1.500.000Nok.
https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=no
Om den har 1000kWh batteri och V2X.
Är den ju en hyfsat stor och billig batteribank.

Elon pratade ju om 70 öre per kWh för att ladda Semin.
Kan man komma ner i den prisnivån med en hemmabyggd snabbladdare?

Angående elnätsavgifter, om du är kopplad på lågspänning i Eons elnät så tar de 600 kr/månad i vanlig avgift och sen ytterligare 88,40 kr/kW och månad. Så ska du ha en 50 kW laddare så blir endast den fasta elnätsavgiften på 5 020 kr/månad exkl. moms. Sen vill de även ha överföringsavgift och energiskatt på all el du använder.
vigge50
 
Inlägg: 6233
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 jun 2020 20:23

Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?

Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav vigge50 » 29 jun 2020 20:43

Zalman3 skrev:Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?

Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg

Fast avgift, antar det är självklart

Effektavgift, beroende på hur högt effektuttag du har.

Överuttag, tror det är en straffavgift om du tar ut mer effekt en abonnemanget men någon annan får gärna tillrättavisa mig här om jag har fel.

Reaktiva effekten är den effekt som bildas i elnätet av viss ansluten utrustning som gör att all effekt går att använda. Om det är 400V trefas och 16A så kanske du ändå bara kan ladda sin elbil med 10,5 kW för de resterande 500W är reaktiv effekt. Denna kan du inte använda men den skapar ändå förluster i elnätet. Så har du utrustning som skapar reaktiva effekter i elnätet så får du betala extra.

Och sen lite fasta utgifter på det.
vigge50
 
Inlägg: 6233
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 29 jun 2020 21:13

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?

Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg

Fast avgift, antar det är självklart

Effektavgift, beroende på hur högt effektuttag du har.

Överuttag, tror det är en straffavgift om du tar ut mer effekt en abonnemanget men någon annan får gärna tillrättavisa mig här om jag har fel.

Reaktiva effekten är den effekt som bildas i elnätet av viss ansluten utrustning som gör att all effekt går att använda. Om det är 400V trefas och 16A så kanske du ändå bara kan ladda sin elbil med 10,5 kW för de resterande 500W är reaktiv effekt. Denna kan du inte använda men den skapar ändå förluster i elnätet. Så har du utrustning som skapar reaktiva effekter i elnätet så får du betala extra.

Och sen lite fasta utgifter på det.



Förstår ju att om man har en 11.000 Volt anslutning så kan stora effekter överföras.

Men vilka amperestyrkor pratar vi om?

Om man tar ut 110kW, då blir alltså kostnaden 37.730kr exkl moms.

Men om man då tar ut mer än 110kW och taxan blir dubbelt så hög, 686kr/kW/år Hur räknar man då?

Varför blir överföringsavgiften högre på vintern?

När kan ett överuttag av reaktiv effekt uppstå?
Start av stor elmotor?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.