Har sniffat runt här på forumet under några år med siktet på att skaffa en Tesla och lära mig mer om elbilar. Någon Tesla har jag inte hunnit skaffa, men jag har lärt mig väldigt mycket (tack!).
Vad som däremot har landat på parkeringen är en Skoda Enyaq 60. Ska inte kladda ner det här inlägget med varför valet föll på just Enyaq som första elbil, men så är det

Precis som många andra nyblivna elbilsägare vill vi så klart ut på vägarna. Vi har kollat väster, söder och öster från vår utgångspunkt i Göteborg, men landade till slut i att vi vill åka norr. Väldigt norr.
En tanke som kittlar är att ta sig hela vägen upp till Trollsjön. Det här paradiset ligger strax norr om Kiruna och vi tittar på en effektiv restid på runt 20 timmar enkel väg.
Har studerat kartan (använder Share Plug) och förstått att det finns CCS-laddare på sportsliga avstånd upp till Luleå, därefter (Luleå-Kiruna) behöver vi ladda en skvätt via typ 2 för att ta oss fram till det sista baslägret.
Utan att ha formulerat några tydliga frågor eller lagt upp någon specifik res- och laddningsrutt – är det här någonting vi absolut inte borde göra? Är det någon som har erfarenhet av en liknande resa med liknande räckvidd (vårt batteri tar oss 38 mil i stöten, men eftersom att jag är ny och något feg här räknar jag ner räckvidden till 30)?
Med tanke på att laddningsnätverket i Norrland verkar byggas ut hade väl den här resan varit bra mycket smidigare om något år. Men... inte lika kul va?