Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inläggav daziel » 10 jun 2021 10:38

Hej alla!

Har sniffat runt här på forumet under några år med siktet på att skaffa en Tesla och lära mig mer om elbilar. Någon Tesla har jag inte hunnit skaffa, men jag har lärt mig väldigt mycket (tack!).

Vad som däremot har landat på parkeringen är en Skoda Enyaq 60. Ska inte kladda ner det här inlägget med varför valet föll på just Enyaq som första elbil, men så är det :)

Precis som många andra nyblivna elbilsägare vill vi så klart ut på vägarna. Vi har kollat väster, söder och öster från vår utgångspunkt i Göteborg, men landade till slut i att vi vill åka norr. Väldigt norr.

En tanke som kittlar är att ta sig hela vägen upp till Trollsjön. Det här paradiset ligger strax norr om Kiruna och vi tittar på en effektiv restid på runt 20 timmar enkel väg.

Har studerat kartan (använder Share Plug) och förstått att det finns CCS-laddare på sportsliga avstånd upp till Luleå, därefter (Luleå-Kiruna) behöver vi ladda en skvätt via typ 2 för att ta oss fram till det sista baslägret.

Utan att ha formulerat några tydliga frågor eller lagt upp någon specifik res- och laddningsrutt – är det här någonting vi absolut inte borde göra? Är det någon som har erfarenhet av en liknande resa med liknande räckvidd (vårt batteri tar oss 38 mil i stöten, men eftersom att jag är ny och något feg här räknar jag ner räckvidden till 30)?

Med tanke på att laddningsnätverket i Norrland verkar byggas ut hade väl den här resan varit bra mycket smidigare om något år. Men... inte lika kul va? ;)
daziel

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 10 jun 2021 11:01

Låter som ett roligt äventyr. Jag hade nog försökt ta mig dit via Norge/Narvik sidan. Det är betydligt bättre utbyggt i Norge, på de breddgraderna. Men kanske också betydligt högre beläggning på laddstolparna. Lite längre restid, men det kanske man kan ta igen med råge, om det finns fler snabbladdare att välja mellan. Den trippen föreslår också ABRP.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav Teslaägare taliz » 10 jun 2021 11:05

En Enyaq 60 klarar nog inte 30 mil motorväg. Det gör knappt min ID4 med 82kwh batteriet.
Sen vill man knappast stå och vänta på att den skall ladda till 100% vid varje laddstopp heller.

Gå in på abetterrouteplanner.com och testa lite vetja.
Vad jag kan se verkar den föreslå stintar på mellan 13 och 21 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav heldiggrisen » 10 jun 2021 11:29

Tveksamt om Norge öppnar sina gränser för transit i sommar, oavsett vaccinstatus.
ABRP vetja
heldiggrisen

Inläggav daziel » 10 jun 2021 11:35

Generalbogge skrev:Låter som ett roligt äventyr. Jag hade nog försökt ta mig dit via Norge/Narvik sidan. Det är betydligt bättre utbyggt i Norge, på de breddgraderna. Men kanske också betydligt högre beläggning på laddstolparna. Lite längre restid, men det kanske man kan ta igen med råge, om det finns fler snabbladdare att välja mellan. Den trippen föreslår också ABRP.

taliz skrev:En Enyaq 60 klarar nog inte 30 mil motorväg. Det gör knappt min ID4 med 82kwh batteriet.
Sen vill man knappast stå och vänta på att den skall ladda till 100% vid varje laddstopp heller.

Gå in på abetterrouteplanner.com och testa lite vetja.
Vad jag kan se verkar den föreslå stintar på mellan 13 och 21 mil.

Tack för svar!

Har funderat på att resa över Norge också, men fick höra att vägarna på den norska sidan inte är speciellt roliga.

Slog in mina uppgifter och sträckan Göteborg–Kiruna i ABRP (tack för tips!) och fick ändå rutten längst den svenska östkusten som förslag. Gör jag något galet?

Sträckan listas dock som "Ogiltig plan" eftersom att den inte kunde ge några uppgifter om laddningsmöjligheter mellan Luleå och Kiruna (men där ska det ju finnas ett gäng typ 2 att hugga). Sååå... borde gå eller?

(Och tack för heads up om räckvidden på motorväg. Borde jag ju så klart testa innan jag tränger in hela familjen i ett sånt här experiment :) )
daziel

Inläggav heldiggrisen » 10 jun 2021 11:43

Kystveien Fv17 är mycket vacker.
Lär gå på 1000+spänn i färjor dock.
….. om Norge öppnar.
heldiggrisen

Inläggav Teslaägare MWall » 10 jun 2021 11:55

Vägarna i Norge är helt fantastiska. Visst är de långsammare och krokigare och sådär men det gör även att resan blir ett mål i sig. Att sitta och nöta mil efter mil på E4:an är själadödande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Credde » 10 jun 2021 12:01

Istället för E4 kan man ju ta Inlandsvägen (E45) - utan att veta hur det ser ut med laddare.
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 10 jun 2021 12:11

Credde skrev:Istället för E4 kan man ju ta Inlandsvägen (E45) - utan att veta hur det ser ut med laddare.

Och då fick han vända i Östersund... :lol:
Fast om man gillar att sitta vid en 11 kW-stolpe så går det nog...
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 3000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Återgått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare tor-ake » 10 jun 2021 12:28

Övernatta, hyr en stuga på Camping i Överkalix och ladda fullt där. Luleå-Kiruna på en laddning blir otroligt segt, vägen är bara skog på båda sidor, finns inget att se, så man vill helst bränna på i 110 hela vägen, inte ligga i 70. Långtradarchaufförernas arga blickar kommer bränna hål i nacken om du inte håller minst 90.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt