Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Stockholm ordnar laddplatser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav Teslaägare thebishop » 07 okt 2021 09:06

Att drastiskt öka mängden parkeringsgarage och att istället använda den begränsade ytan ovan jord till transport av olika trafikslag vore väldigt pragmatiskt. Men det behövs byggas många garageplatser först. Sen skall det bli billigare att stå i garage än på gatan, så töms gatorna. Sen kan man göra bil eller cykeltfiler. Undantaget är ju lastplatser dock som är svåra att ta bort, men det skulle man kunna tänka sig som fickor som tar halv cykelbana, halv trottoar på väl valda ställen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav Teslaägare Mats79 » 07 okt 2021 15:41

tesla newbie skrev:Jag förstår bara inte varför de som bor i innerstan inte ska kunna få ha en egen bil om de vill. Redan nu är det ju rätt så dyrt och krångligt att ha bil i innerstan, speciellt om man ska stå i garage. Så de som ändå väljer att ha bil har det troligen antingen för att de har ett behov av bil, eller för att de har så mycket pengar att de inte tycker det är dyrt :-). Att satsa på elektrifiering av bilarna i innerstan tycker jag är helt rätt, speciellt ur miljösynpunkt. Jag tycker också att man kunde öka mängden parkeringsgarage för att få bort fler bilar från gatorna. I Tokyo till exempel är all gatuparkering förbjuden. Men låt de som vill ha egen bil i innerstan ha det.


Man ska absolut få äga sin egen bil även om man bor i innerstaden men varför ska det vara kommunen som tillhandahåller parkering? Nånstans handlar det väl om prioriteringar av vad kommunens mark ska användas till. Vad som ger den största samhällsekonomiska nyttan. När det gäller parkering kan man fundera på om förvaring av privata ägodelar är det mest effektiva eller om man likt mycket annat helt enkelt kan låta marknaden ta hand om detta istället för den subventionering som sker idag.

Det är såklart ett ämne som inte är populärt om man som boende i innerstaden med bil är van vid nuvarande lösning men det är väl ändå en tankeställare varför just parkering i innerstadsmiljö inte ska ha marknadsmässig prissättning?
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 10 jul 2019 20:19

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav Swede1 » 07 okt 2021 19:06

mikebike skrev:
tesla newbie skrev:Tycker det är bra att man ökar på laddmöjligheterna, men principiellt så tycker jag att Stockholmarna (och alla andra också) ska få bestämma själva om de vill ha bil eller inte:

"Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden. "

Hellden skall sluta i Stockholm och siktar på Riksdan. Jag antar att han tar med sina visioner dit.


Dags för beslutande folkomröstning, så att inte våra folkvalda svävar iväg för mycket. Deras ideologier och fantasier och spel, kan de hålla på med bäst de orkar. ;)
Senast redigerad av Swede1 07 okt 2021 20:33, redigerad totalt 1 gång.
Swede1
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 01 apr 2016 14:57

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav tesla newbie » 07 okt 2021 20:18

Visst har kommunen rätt att göra vad den vill med sin mark och om de inte vill använda den till parkering så är det ju inte mycket man kan göra. Dock är ju kommunstyrelsen vald av folket och de kanske borde höra efter om folket i innerstan vill ha bilpool eller egen bil innan de börjar avskaffa parkeringsplatser. Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian :-). Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.
tesla newbie
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 sep 2021 14:32

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav SwedishAdvocate » 07 okt 2021 21:32

tesla newbie skrev:.../ Rent principiellt så borde politikerna inte bry sig om ifall folk går till fots eller åker Dodge Ram i innerstan. Vill man att folk ska sluta åka Dodge Ram får man ju ta fram ett bättre alternativ som en Rivian :-). Att försöka nudga människor i en viss riktning baserat på ideologisk övertygelse har jag svårt för och tycker inte det hör hemma i en demokrati.

Att "nudga" människor i en viss riktning pga av vetenskapligt fastslagna gränser för hur mycket växthusgaser planetens atmosfär klarar av då – vad tycker du om det?
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 1047
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav tesla newbie » 08 okt 2021 07:12

Tycker nog samma sak där. Jag köpte en Tesla Model Y för att jag tycker det är en bättre produkt än en fossilbil på alla plan. Inte för att jag tror att mitt bilval kommer rädda planeten. Ärligt talat så hade jag inte bytt till elbil nu om inte Model Y funnits. Har provkört ett flertal elbilar och fossilbilar de senaste åren, men ingen har gett mersmak förrän jag provade Tesla Model 3 förra året. Dock tyckte jag det var opraktiskt med en låg sedan så jag inväntade Model Y. Jag tror att det bästa sättet att få folk att börja köra elbilar är att göra dem så pass bra att det blir naturligt att köpa dem istället för fossilbilar. Bara argumentet att man får samma prestanda och gasrespons som en 4,5 liters sug V8 till en milkostnad på 2 kr/mil borde vinna över många :-)
tesla newbie
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 sep 2021 14:32

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav Aida » 09 okt 2021 08:44

Nu kommer en härlig killgissning! Det skulle inte förvåna mig om det vid en folkomröstning i Stockholm stad skulle framkomma att majoriteten stödjer fler cykel och gångbanor och färre gatuparkeringar och bort med Dodge RAM…

Väldigt många har faktiskt inte bil i sthlm själva - kolla på Söder, Gamla stan, viss del av Kumgsholmen, Östermalm o Norrmalm. Många unga karriärister som inte behöver bil iom centrala läget. Jag lägger ingen värdering i det.


Däremot kan jag konstatera att det är mkt trafik med hög bullernivå och mkt avgaser. Man får springa över övergångsställen för att inte bli påkörd ibland. Många olagliga u-svängar vid letande efter parkeringsplatser o dubbelparkerade bilar med varningsblinkers som stoppar upp trafiken.
Aida
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 01 jul 2021 12:50

Re: Stockholm ordnar laddplatser

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 09 okt 2021 08:57

Aida skrev:Nu kommer en härlig killgissning! Det skulle inte förvåna mig om det vid en folkomröstning i Stockholm stad skulle framkomma att majoriteten stödjer fler cykel och gångbanor och färre gatuparkeringar och bort med Dodge RAM…

Väldigt många har faktiskt inte bil i sthlm själva - kolla på Söder, Gamla stan, viss del av Kumgsholmen, Östermalm o Norrmalm. Många unga karriärister som inte behöver bil iom centrala läget. Jag lägger ingen värdering i det.


Däremot kan jag konstatera att det är mkt trafik med hög bullernivå och mkt avgaser. Man får springa över övergångsställen för att inte bli påkörd ibland. Många olagliga u-svängar vid letande efter parkeringsplatser o dubbelparkerade bilar med varningsblinkers som stoppar upp trafiken.


Det vet jag inte om jag tror på, de flesta här verkar redan ha eller vill ha bil och är mest irriterade på parkeringssituationen då det finns för få platser. Bortsett 20 åringar som bor i ettorna då. Däremot är nog stödet för skarpa bullergränser och utsläpp relativt högt hos oss som bor i stan.

De som verkar vilja ha mer gågator är väl främst de som inte bor i stan utan utanför och bara åker in till stan för att festa så de vill ha fler uteserveringar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 4011
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Inläggav Teslaägare Kriper » 09 okt 2021 09:15

Stockholm stad är betydligt större än innanför tullarna. Räkna med förorterna söderut till Farsta, västerut till Skärholmen, nordväst till Hässelby strand, norr mot Spånga-Tensta och Husby-Akalla samt Kista, så är jag benägen att hålla med i killgissandet. Innan pandemin bröt ut reste 850 000 personer kollektivt i Stockholm varje dag. Dessutom väljer fler och fler att cykla i stan. Alla dessa kanske inte är bilkramare?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 85 -14 Såld
P85DL -15 Såld
S 100D -17
Ducati Multistrada 1200 S GT
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
 
Inlägg: 862
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö
Referralkod: pertomasjohan6372

Re:

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 09 okt 2021 09:26

Kriper skrev:Stockholm stad är betydligt större än innanför tullarna. Räkna med förorterna söderut till Farsta, västerut till Skärholmen, nordväst till Hässelby strand, norr mot Spånga-Tensta och Husby-Akalla samt Kista, så är jag benägen att hålla med i killgissandet. Innan pandemin bröt ut reste 850 000 personer kollektivt i Stockholm varje dag. Dessutom väljer fler och fler att cykla i stan. Alla dessa kanske inte är bilkramare?


Ja det är sant, men frågan är om de vill ha gågator överallt i stan eller ej. Men innanför tullarna kan jag väl säga att snacket snarare handlat om att det finns för få parkeringsplatser på de olika ställena jag bott. Att folk cyklar inne i stan är väl inget konstigt egentligen, många som bor här verkar ju arbeta i stan så de tar ju inte bilen dit utan det är cykel som är vanligt. Vilket ju gör parkeringssituationen värre eftersom bilen står på dagarna och använda på helgerna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 4011
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: chox, Christian K, FC350, Jonhed, Lophornis, Lystico, Niklas Z, SwedishAdvocate och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.