https://electrek.co/
NIO and Shell will increase R&D efforts and battery swapping technologies to further push the technology and business model forward.
The companies will develop a network of co-branded battery swap stations.
The joint effort in China will start with two pilot sites with a goal to reach 100 sites by 2025, as well as additional co-branded battery swap stations at Shell EV charging hubs and Shell Recharge fast chargers at NIO locations.
The companies will exploring pilots in Europe in 2022 and hope to scale rapidly depending on success.
NIO+Shell=sant
Moderator: Redaktion
NIO+Shell=sant
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: NIO+Shell=sant
Det här med att åka in på macken och byta ut hela elbilsbatteriet trodde jag var historia.
Tror ni det kommer att fungera i praktiken?
Varför har NIO valt denna lösning?
Tror ni det kommer att fungera i praktiken?
Varför har NIO valt denna lösning?
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: NIO+Shell=sant
Var har du varit de senaste par åren? NIO har hundratals batteribytesstationer i Kina. De gjorde sitt miljonte batteribyte härom veckan. Inte säker på att jag tycker det slår SuC men fungerar gör det bevisligenOff Grid Byggaren skrev:Det här med att åka in på macken och byta ut hela elbilsbatteriet trodde jag var historia.
Tror ni det kommer att fungera i praktiken?
Varför har NIO valt denna lösning?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: NIO+Shell=sant
Jag har varit i Sverige.
Det är ju helt andra förutsättningar i Kina.
Att det rent tekniskt kan fungera är ju inget konstigt, men som affärsmodell i Sverige?
Det är ju helt andra förutsättningar i Kina.
Att det rent tekniskt kan fungera är ju inget konstigt, men som affärsmodell i Sverige?
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: NIO+Shell=sant
Vi får se hur norrbaggarna tar emot affärsmodellen. Blir de nöjda funkar det säkert här också. Skulle kunna få över dieselbrännarna som absolut måste ladda/tanka på 3 min för att kunna flåköra 10 timmar utan pisspaus eller mat
Re: NIO+Shell=sant
Bra med alternativ tycker jag. En Nio kan snabbladda på en 30-40 min om föredrar det eller så byter man batteriet på typ 5 min.
Ibland passar det ena bättre än det andra.
Ibland passar det ena bättre än det andra.
Re: NIO+Shell=sant
Hur fungerar det konkret, äger NIO batterierna? Skulle vara lagomt roligt om du kommer med en relativ ny bil och byter batteriet. Batteriet du fick bytt till kanske är illa misskött?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: NIO+Shell=sant
Rätt intressant.
Med 5 min för byte vs 30 min för typisk SuC-laddning så motsvarar en sån station en SuC med ca 6 platser (30 min/5 min).
Tiden per kund 5 min vs 30 min.
Vad kan en bytesstation med 6-10 batterier på laddning kosta? Mer än en 6-plats-SuC?
Med 5 min för byte vs 30 min för typisk SuC-laddning så motsvarar en sån station en SuC med ca 6 platser (30 min/5 min).
Tiden per kund 5 min vs 30 min.
Vad kan en bytesstation med 6-10 batterier på laddning kosta? Mer än en 6-plats-SuC?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 01 okt 2021 20:44
Re: NIO+Shell=sant
Nio har olika setup, man kan hyra ett mindre batteri och sedan uppgradera till större kapacitet på resor där det önskar, en månadskostnad beroende på storlek. Man kan även äga sitt batteri om man vill och byta, med nån garanterat % av kapacitet.
Bilarna går ju så klart att ladda som vanligt. När man swappar så har dom både drop in och boka tid beroende på var.
En fördel med swap är att man förhindrar batteridegradering då man får nyare batterier i sin bil och kanske kan hålla ett högre värde samt att det blir lättare/billigare att återvinna äldre batterier.
Detta i Kina, vet inte hur det blir här.
Och ang hur batterier degradering över tid så bryr sig många här olika men man måste hålla med om att batterigaranti blir enklare om det är enkelt att byta så den rädslan borde minska.
Bilarna går ju så klart att ladda som vanligt. När man swappar så har dom både drop in och boka tid beroende på var.
En fördel med swap är att man förhindrar batteridegradering då man får nyare batterier i sin bil och kanske kan hålla ett högre värde samt att det blir lättare/billigare att återvinna äldre batterier.
Detta i Kina, vet inte hur det blir här.
Och ang hur batterier degradering över tid så bryr sig många här olika men man måste hålla med om att batterigaranti blir enklare om det är enkelt att byta så den rädslan borde minska.
Re: NIO+Shell=sant
Läste nånstans att 92% av de norska nio kunderna ha valt Baas(battery as a service). Då är bilen billigare i inköpspris och man betalar en månadshyra för batteriet. Nio äger batterierna inte du som kund. Så man måste inte tillbaka för att hämta upp sitt gamla batteri.
https://www.nio.com/baas
https://www.nio.com/baas