Kinesiska biltillverkaren NIO har invigt sin första batteribytesstation i Norge. Leveranserna av NIO ES8 elbilen har pågått i snart två månader i vårt västra grannland nu, och snart kan kunderna börja besöka stationerna där de kan byta batteripack till nyladdad på mindre än fem minuter.
NIO ES8 kostar från 609 tusen norska kronor för modellen med 75 kWh batterier och 375 km räckvidd. För 70 tusen kronor extra får man long-range modellen med 100 kWh batterier och 500 km räckvidd.
Eller så kan man köpa bilen för 519 tusen kronor och betala en månadsavgift på 1399 kronor per månad för BaaS – Battery as a Service. Då får man fri tillgång till batteribyte stationerna och kan swappa sina batterier till nya fulladdade.
Enligt NIO har 92% av deras norska kunder valt BaaS erbjudandet. Det passar folk som inte kan ladda sina elbilar hemma. Istället blir det som en bensinbil: man kör tills batterierna börjar bli tomma, sedan åker man till en bytesstation där man får nya fulladdade batterier.
Fram till slutet av nästa år panerar NIO bygga 20 batteribytesstationer i Norge. Alla i södra halvan av landet, den nordligaste i Trondheim. NIO ägare som planerar åka långresor norrut får stanna vid snabbladdare som alla andra elbilister.
I Kina har bolaget redan 500 sådana stationer som har utfört över 4 miljoner batteribyten. Varje station har plats för 14 batterier som laddas i väntan på bilar som anländer och ska ta dem. Stationen sägs klara 312 batteribyten per dygn, som är helautomatiska och tar fyra och en halv minut var.
Tesla gjorde försök med batteribyte redan 2014 men la ner det redan efter ett år på grund av bristande intresse från kunderna. Få ville betala de $70 Tesla tog för batteribytet – hellre laddade de gratis på Superchargern bredvid (som fortfarande var gratis på den tiden).
Medan Teslas swap var ett alternativ till snabbladdning längs långresan är NIO-s swap ett alternativ till dem som inte kan ladda hemma.
Läs mer om NIO ES8 i vår artikel om bilen. Förutom batteribyte har bilen även andra intressanta finesser som en röststyrd personlig assistent och avancerade körhjälpsfunktioner liknande Teslas autopilot. NIO väckte stor uppmärksamhet när de införde att förarna måste klara ett online test innan de får använda körhjälpsfunktionerna.
Rättelse och tillägg:
NIO har 640 swap stations; 200 bemannade Gen 1, och 440 automatiska Gen 2.
Gen 2 har plats för 13 batterier, inte 14. Det 14e facket är där bilens batteri placeras innan roboten hämtar ett fulladdat.
NIO har meddelat att ES8, ES6 och EC6 kommer inte till EU. Endast deras nya bilar från och med ET7 som baseras på NIO Technology Platform 2.0 kommer hit. 🙂
Hmm, jag känner ett antal som kör elbil och inte kan ladda hemma, de åker till en snabbladdare ett par gånger i veckan. Så jag skulle snarare säga att “NIO-s swap är ett alternativ till dem som inte kan ladda hemma och inte har tålamod att vänta vid snabbladdaren.”