Goodyear testar luftlösa däck på Tesla

Airless

Däcktillverkaren Goodyear experimenterar med luftlösa däck som inte behöver pumpas. Till år 2030 vill de utveckla däck som inte behöver underhållas utan kan åka många tusen mil på till exempel förarlösa fordon.

I sin testning har de kommit så långt att de kunnat börja montera däcken på riktiga bilar. De tog en elbil som kan bli förarlös i framtiden: Tesla Model 3

Det är synd att det är bakgrundsmusik på videon för det man framför allt undrar över är hur mycket däcken låter? Vi är även tveksamma över rullmotståndet. Ljudnivå och rullmotstånd är de två viktigaste faktorerna för elbilister när de väljer däck.

Öppna designen är nog mest för att man ska se att dessa däck är annorlunda och se hur de fungerar. Bilens vikt bärs upp av gummilameller inuti däcket. Framtida riktiga däck kommer förhoppningsvis ha slutna sidor så smuts och snö inte kan tränga in och kila fast mellan gummilamellerna.

 


V3adapterHar du en äldre Tesla Model S eller X och planerar vinterns skidresor ska du vara medveten om att Teslas Supercharger i Sveg nu endast har V3 stolpar, som endast har CCS kontakt.

Har du en Model S eller X tillverkad före maj 2019 men har inte uppgraderat den med CCS adapter än är det dags att göra det nu.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Goodyear testar luftlösa däck på Tesla

    1. Marcus Carlsson says:

      Det är väl alltid bra med produktutveckling, men jag tror knappast att luften i hjulen är det kritiska för att kunna ha självkörande bilar över lång tid.

      Jag tror jag pumpar däcken max 1 gång per säsong (när man har bytt däcken) och bilen ska väl städas någon gång då och då och då kan man väl pumpa den självkörande bilen?

    2. Top 12 says:

      Fel lufttryck i däcken oftast för lite är det som snabbt kan ta bort mönster djupet på ut och insida och då blir mönsterdjupet olagligt. Temperaturen är viktig man skall mäta när däcket är kallt. Det är stor skillnad vid 0 gradigt eller minus.
      Lika så när det är 20 eller 30 grader ute, så att bara kontrollera en gång per år när man skiftar däck är inte en bra idé. Speciellt med tanke på priset av större / bredare däck. Inte nog med detta köregenskaperna ändras radikalt vid fel tryck.

    3. Mocke says:

      intressant. men man kan väl också säga det är punkteringsfria däck. (hur skall polisen stoppa en bil nu?).
      Att tyngre elbilar behöver en ny slags däck är väntat. frågan är om de kommer hålla längre.
      Tyvker fö att sidorna kan täckas, för syns skull.

    4. Daniel says:

      Detta har redan “luftats” på Ny-Tekniks sida. De flesta nackdelarna och de få fördelarna är nog redan “ventilerade”…

    5. Kjell S says:

      De lär inte funka så bra när det snöar, snacka om obalans när de fylls med snö (eller för den delen lera).

    6. Tim Augustsson says:

      Hur är detta en nyhet? Michelin ligger långt före med “luftlösa” däck. De beräknas nå marknaden redan 2024. Läs lite om Michelin uptis. Det finns otroligt mycket fördelar med denna teknik.

    Lämna ett svar