Goodyear testar luftlösa däck på Tesla

Airless

Däcktillverkaren Goodyear experimenterar med luftlösa däck som inte behöver pumpas. Till år 2030 vill de utveckla däck som inte behöver underhållas utan kan åka många tusen mil på till exempel förarlösa fordon.

I sin testning har de kommit så långt att de kunnat börja montera däcken på riktiga bilar. De tog en elbil som kan bli förarlös i framtiden: Tesla Model 3

Det är synd att det är bakgrundsmusik på videon för det man framför allt undrar över är hur mycket däcken låter? Vi är även tveksamma över rullmotståndet. Ljudnivå och rullmotstånd är de två viktigaste faktorerna för elbilister när de väljer däck.

Öppna designen är nog mest för att man ska se att dessa däck är annorlunda och se hur de fungerar. Bilens vikt bärs upp av gummilameller inuti däcket. Framtida riktiga däck kommer förhoppningsvis ha slutna sidor så smuts och snö inte kan tränga in och kila fast mellan gummilamellerna.

 


V3adapterHar du en äldre Tesla Model S eller X och planerar vinterns skidresor ska du vara medveten om att Teslas Supercharger i Sveg nu endast har V3 stolpar, som endast har CCS kontakt.

Har du en Model S eller X tillverkad före maj 2019 men har inte uppgraderat den med CCS adapter än är det dags att göra det nu.

Bookmark the permalink.
  • Marcus Carlsson

    Det är väl alltid bra med produktutveckling, men jag tror knappast att luften i hjulen är det kritiska för att kunna ha självkörande bilar över lång tid.

    Jag tror jag pumpar däcken max 1 gång per säsong (när man har bytt däcken) och bilen ska väl städas någon gång då och då och då kan man väl pumpa den självkörande bilen?

    • Jan-Erik Sebestyen

      Jag tror det här är ett PR-trick eftersom de säger att utvecklingen ska pågå till 2030. Då har alla glönt detta och då kan de återkomma med nytt projekt till 2040.

      • Tim Augustsson

        Pr trick eller inte Michelin släpper sina till marknaden 2024

        • Jan-Erik Sebestyen

          Låter mer seriöst med något som ska komma 2024.

  • http://Top12.se Top 12

    Fel lufttryck i däcken oftast för lite är det som snabbt kan ta bort mönster djupet på ut och insida och då blir mönsterdjupet olagligt. Temperaturen är viktig man skall mäta när däcket är kallt. Det är stor skillnad vid 0 gradigt eller minus.
    Lika så när det är 20 eller 30 grader ute, så att bara kontrollera en gång per år när man skiftar däck är inte en bra idé. Speciellt med tanke på priset av större / bredare däck. Inte nog med detta köregenskaperna ändras radikalt vid fel tryck.

    • Tim Augustsson

      Fast nä, 9 av 10 däck med som har problem med felaktigt lufttryck har haft för högt tryck. Har sett en uppsättning däck köras slut på 600 mil till följd av ALLDELES för högt tryck.
      Men vad vet jag som däckmontör?

      • http://Top12.se Top 12

        Stämmer säkert jobbar du med däck så skall du ju ha koll, jag valde bara ett av alternativen, båda ger ju problem.

  • Mocke

    intressant. men man kan väl också säga det är punkteringsfria däck. (hur skall polisen stoppa en bil nu?).
    Att tyngre elbilar behöver en ny slags däck är väntat. frågan är om de kommer hålla längre.
    Tyvker fö att sidorna kan täckas, för syns skull.

  • Daniel

    Detta har redan “luftats” på Ny-Tekniks sida. De flesta nackdelarna och de få fördelarna är nog redan “ventilerade”…

  • Kjell S

    De lär inte funka så bra när det snöar, snacka om obalans när de fylls med snö (eller för den delen lera).

    • Andreas Arvidsson

      Står i artikeln att det förmodligen kommer att bli slutet. Det är förmodligen öppet för att man ska se hur dom fungerar.

  • Tim Augustsson

    Hur är detta en nyhet? Michelin ligger långt före med “luftlösa” däck. De beräknas nå marknaden redan 2024. Läs lite om Michelin uptis. Det finns otroligt mycket fördelar med denna teknik.