Goodyear testar luftlösa däck på Tesla

Airless

Däcktillverkaren Goodyear experimenterar med luftlösa däck som inte behöver pumpas. Till år 2030 vill de utveckla däck som inte behöver underhållas utan kan åka många tusen mil på till exempel förarlösa fordon.

I sin testning har de kommit så långt att de kunnat börja montera däcken på riktiga bilar. De tog en elbil som kan bli förarlös i framtiden: Tesla Model 3

Det är synd att det är bakgrundsmusik på videon för det man framför allt undrar över är hur mycket däcken låter? Vi är även tveksamma över rullmotståndet. Ljudnivå och rullmotstånd är de två viktigaste faktorerna för elbilister när de väljer däck.

Öppna designen är nog mest för att man ska se att dessa däck är annorlunda och se hur de fungerar. Bilens vikt bärs upp av gummilameller inuti däcket. Framtida riktiga däck kommer förhoppningsvis ha slutna sidor så smuts och snö inte kan tränga in och kila fast mellan gummilamellerna.

 


V3adapterHar du en äldre Tesla Model S eller X och planerar vinterns skidresor ska du vara medveten om att Teslas Supercharger i Sveg nu endast har V3 stolpar, som endast har CCS kontakt.

Har du en Model S eller X tillverkad före maj 2019 men har inte uppgraderat den med CCS adapter än är det dags att göra det nu.

Bookmark the permalink.