People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Moderator: Redaktion
- Dimitris76
- Teslaägare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 26 maj 2021 11:50
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
85D 2015 modell.
Fjällresan var en ren tortyr. Alla kom och gick på SC och jag var fastbunden i 90min laddades med 30kW...
PM skickat!
Stort Tack för initiativet!
Fjällresan var en ren tortyr. Alla kom och gick på SC och jag var fastbunden i 90min laddades med 30kW...
PM skickat!
Stort Tack för initiativet!
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
I det danska dokumentet står det något om 4000 kr rättegångskostnader. Någon som vet om det är totalt eller per skalle
........
Det er pr. person.
I Danmark har man rets-sikring i forsikring. Det er denne som används.
........
Det er pr. person.
I Danmark har man rets-sikring i forsikring. Det er denne som används.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Dagbok dag 2.jeppe_sthlm skrev:Kanske vore bra att flytta den här tråden till Owners-sektionen i forumet?rockard skrev:Bara ett tips till er som vill att tråden ska gå att följa för folk som är drabbade. Om ni inte är försiktiga kommer ni översvämmas av riktade troll-kampanjer från folk på forumet med en tydlig agenda att miskreditera, misstänkliggöra och förminska alla som uttalar sig på något sätt som skulle kunna uppfattas som kritiskt mot Tesla. De kommer skriva provocerande inlägg, och ni kommer bli frestade att gå i polemik, men det kommer bara sluta med sida ut och sida in av meningslösa diskussioner, och det kommer dränka alla inlägg som försöker diskutera något konstruktivt. Så, när ni ser dessa inlägg, ignorera dem. Svara inte, för ni kommer inte kunna övertala dem, för de är bara intresserade av att sabotera diskussionen. Önskar er alla framgång!
Så är vi 17 st. Bra uppslutning.
Bra idé att flytta detta till annat forum.
Tänker att vi samlar lite fler, så kan vi bestämma ett lämpligt forum

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Der er nära 100 deltagere nu i den danske rettssag. Den er ikke kommet for retten endnu.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Det görs inte så tydligt i artikeln, men jag förstår det som att domen i Norge är en så kallad tredskodom, som meddelas när den som stämts (alltså Tesla) aldrig svarat eller medverkat i processen. Då vinner den som väckt talan på "walk over", men utan att rätten prövar eller avgör själva rättsfrågan. Domen ger alltså ingen ledning om hur norsk rätt ser på att Tesla strypt laddhastighet och kapacitet. Domen kan också överklagas (återvinnas är egentligen rätt term när det gäller tredskodom), och det får man utgå ifrån kommer hända.VjB skrev:Både i Norge och Danmark har man startat rättsprocesser mot Tesla (avgjord i en första instans i Norge till ägarnas fördel), där Tesla dömts till att betala ca 135000 kr.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... 135-000-kr
Jag applåderar initiativet och hoppas att ni får rätt mot Tesla. Jag tycker själv att Tesla har agerat fel i den här frågan. Det rätta hade varit om Tesla hade låtit laddhastigheten kvarstå och sedan bitit i det sura äpplet och tagit garantibytena på de batterier som inte pallade. Det vore en annan sak om batteriet själv tappat kapacitet eller laddhastighet på grund av naturligt åldrande. Men det som hänt nu är att Tesla själva begränsat laddhastighet och kapacitet genom uppdateringar - och då har de i praktiken ändrat bilens specifikation utan ägarens tillåtelse.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Titeln på tråden borde ändras om du/ni verkligen inte tror att det är hela svenska folket emot Tesla.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
EV News Daily pratar om rättsfallet i Norge här:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Bra initiativ. Jag har haft samma erfarenhet när jag laddat min 85D-2015 på supercharger. Jag köpte den 2018 och den laddade riktigt snabbt, med typisk laddtid på 30-40 minuter lite beroende på. Nu är det annorlunda. Laddade efter jul med varmt batteri efter ca 25 mils körning. Laddningen startade på lite drygt 50 kW och gick sedan ganska snabbt nedåt mot 30 kW. Tog mer än dubbelt så lång tid att ladda jämfört med innan uppdateringen. Kändes otroligt surt och resan tog 2-3 timmar längre än planerat (12-13 timmar istället för normala ca 10 timmar). Jag bad SC kolla på det så att det inte blivit fel på batteriet eller något. De hittade inga fel. Åkte samma sträcka i April i år och då var det bättre med 90 kW inledningsvis men ganska snabbt sjunkande effekt. Misstänker att det justerats något i en uppdatering som kom mellan de två turerna. Någon annan som märkt en liten förbättring senaste tiden eller var det en tillfällighet? Oavsett så är laddhastigheten väsentligt sämre än den var och vad Tesla säger i sin reklam. Ska köpa ny bil nu i höst/vinter och har bokat en Tesla men är nu väldigt tveksam. Vem vet hur de gör med nya bilar? Kanske stryper de laddhastigheten på dem också efter 3-4 år...
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
PerL skrev:Bra initiativ. Jag har haft samma erfarenhet när jag laddat min 85D-2015 på supercharger. Jag köpte den 2018 och den laddade riktigt snabbt, med typisk laddtid på 30-40 minuter lite beroende på. Nu är det annorlunda. Laddade efter jul med varmt batteri efter ca 25 mils körning. Laddningen startade på lite drygt 50 kW och gick sedan ganska snabbt nedåt mot 30 kW. Tog mer än dubbelt så lång tid att ladda jämfört med innan uppdateringen. Kändes otroligt surt och resan tog 2-3 timmar längre än planerat (12-13 timmar istället för normala ca 10 timmar). Jag bad SC kolla på det så att det inte blivit fel på batteriet eller något. De hittade inga fel. Åkte samma sträcka i April i år och då var det bättre med 90 kW inledningsvis men ganska snabbt sjunkande effekt. Misstänker att det justerats något i en uppdatering som kom mellan de två turerna. Någon annan som märkt en liten förbättring senaste tiden eller var det en tillfällighet? Oavsett så är laddhastigheten väsentligt sämre än den var och vad Tesla säger i sin reklam. Ska köpa ny bil nu i höst/vinter och har bokat en Tesla men är nu väldigt tveksam. Vem vet hur de gör med nya bilar? Kanske stryper de laddhastigheten på dem också efter 3-4 år...
Jag kommer att köpa en Tesla igen.
Min Tesla S75D fyllde 4 år igår den 20 mars.
Den är idag en väldigt mycket bättre bil än när den var ny.
1. Har nu längre räckvidd. Köpte den som S60D och hade en räckvidd på ca 330km. Har uppgraderat den till en S75D och har nu ca 365km i räckvidd. Gjorde detta eftersom jag fick ca 75% I rabatt till att uppgradera till ett 75kWh batteri.
Så har nu ca 35km längre räckvidd än när den var ny.
2. Tesla gav mig gratis en massa hk. Ny gjorde den 0-100 km/h på 5,4s nu gör den 0-100km/h på 4,4s.
3. Har AP2. Ny var den inte så bra, nu är den väldigt mycket bättre. Kan uppgradera till AP3 och FSD om jag vill.
4. Ny maxade den på ca 92 kW snabbladdning.
Nu med en ny programvara så maxar jag på 110kW!
Sen har den unika egenskaper som ingen annan elbil har. Kan ladda på ALLA laddplatser:
CCS, Tesla, Chademo och Typ2.
Säger bara, Tack Tesla!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Jag upprepar: svara inte. Att flytta till ägardelen lär förresten hjälpa föga då fanatikerna ju är ägare.
Svart X75D -17
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Knepigt. För min egen del som har en bil som är drabbad av detta är jag enbart intresserad av att få detta prövat, om det är ett ok förfarande att förändra en bils egenskaper efter den är köpt. För att förlänga bilens livslängd och minska tillverkarens garantiåtaganden. Jag är inte ute efter att misskreditera tesla eller delta i någon polemik eller smutskastning.rockard skrev:Jag upprepar: svara inte. Att flytta till ägardelen lär förresten hjälpa föga då fanatikerna ju är ägare.
Eller hur tänker du dig att detta ska gå till, att pröva denna sak?
Model Y LR.
Model S70D
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Håller helt med. Men kanske vi tar den diskussionen på annan plats när det samlats upp ett antal namn eftersom det inte går här... Föreslår vi sätter upp en Slack-kanal.frippe skrev:Knepigt. För min egen del som har en bil som är drabbad av detta är jag enbart intresserad av att få detta prövat, om det är ett ok förfarande att förändra en bils egenskaper efter den är köpt. För att förlänga bilens livslängd och minska tillverkarens garantiåtaganden. Jag är inte ute efter att misskreditera tesla eller delta i någon polemik eller smutskastning.rockard skrev:Jag upprepar: svara inte. Att flytta till ägardelen lär förresten hjälpa föga då fanatikerna ju är ägare.
Eller hur tänker du dig att detta ska gå till, att pröva denna sak?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Ni som har problem, kör på! Även Apple har ju åkt dit för detta:
https://news.sky.com/story/apple-to-pay ... s-12136088
Sedan kanske rubriken provocerar någon (inte mig) till att vilja förklara att man inte är med på tåget eftersom "people of sweden" inkluderar oss alla. Byter ni till "Nerfed car owners in Sweden VS Tesla" så träffar rubriken rätt personer och gruppen slipper förmodligen diverse inspel framåt...
Lycka till!
https://news.sky.com/story/apple-to-pay ... s-12136088
Sedan kanske rubriken provocerar någon (inte mig) till att vilja förklara att man inte är med på tåget eftersom "people of sweden" inkluderar oss alla. Byter ni till "Nerfed car owners in Sweden VS Tesla" så träffar rubriken rätt personer och gruppen slipper förmodligen diverse inspel framåt...
Lycka till!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Jag vet inte, jag är lite negativt inställd till stämningar. (blir så dålig stämning hehe).
Men jag tycker att sådana här konsumentärenden istället skulle hamna på ARN.
Nu är det förvisso en väldigt dyr produkt (men 100 k säger nog de flesta inte nej till). Så det känns som folk är som gamar just nu när tesla blottat strupen.
Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.
Men jag tycker att sådana här konsumentärenden istället skulle hamna på ARN.
Nu är det förvisso en väldigt dyr produkt (men 100 k säger nog de flesta inte nej till). Så det känns som folk är som gamar just nu när tesla blottat strupen.
Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Mickep skrev:Jag vet inte, jag är lite negativt inställd till stämningar. (blir så dålig stämning hehe).
Men jag tycker att sådana här konsumentärenden istället skulle hamna på ARN.
Nu är det förvisso en väldigt dyr produkt (men 100 k säger nog de flesta inte nej till). Så det känns som folk är som gamar just nu när tesla blottat strupen.
Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.
Nja, min Ioniq laddar teorrtiskt max 70 kW, men den kostade och rejält mycket mindre än motsvarande Tesla. Mellan 30-50 kW som många verkar drabbats av är snarare som gamla 24/30 kWh Leaf...
Jag tycker problemet är lika relevant den här gången så som rapidgatande Leaf 40 kWh var "dolt" designfel.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Rent juridiskt (åtminstone i Sverige) spelar det ingen roll. Om man (i samband med sin marknadsföring) påstår att det går att ladda bilen på 30 minuter och sedan inte lever upp till det några år senare, då får man problem. Det minsta man kan göra är att påpeka att påståendet beror på batteriets ålder, men det har man såvitt jag förstår inte gjort.Mickep skrev:Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.
Det är jättebra att Tesla får lära sig hur den svenska marknaden fungerar och anpassa sin verksamhet efter det. Reklam ska inte vara bedrägligt.
Man behöver inte vara en hjärndöd fanboy för att man gillar en produkt.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Update:
3e dagen och det fortsätter att trilla in pm.
men till min stora förvåning så har tråden flyttats till att vara synlig endast för ägare. Är det redaktionen som gjort detta? Varför isåfall?
ang valet av "the people..." det är nått man använder i allmänna fall i USA, exemplevis "The people vs OJ Simpson". Man behöver inte lägga stor vikt på det.
3e dagen och det fortsätter att trilla in pm.
men till min stora förvåning så har tråden flyttats till att vara synlig endast för ägare. Är det redaktionen som gjort detta? Varför isåfall?
ang valet av "the people..." det är nått man använder i allmänna fall i USA, exemplevis "The people vs OJ Simpson". Man behöver inte lägga stor vikt på det.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
VjB skrev:Update:
3e dagen och det fortsätter att trilla in pm.
men till min stora förvåning så har tråden flyttats till att vara synlig endast för ägare. Är det redaktionen som gjort detta? Varför isåfall?
ang valet av "the people..." det är nått man använder i allmänna fall i USA, exemplevis "The people vs OJ Simpson". Man behöver inte lägga stor vikt på det.
Ok såg nu att redaktionen gjort det med anledning av att många önskat det.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Finns det någon gräns för vad som räknas som dåligt?
Har en s85d -15, tänker att jag får testa en SC under goda förhållanden och se vad jag får först...
Har en s85d -15, tänker att jag får testa en SC under goda förhållanden och se vad jag får först...
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Jag är nyfiken på hur kalkylen för stämningen ser ut?
Kostnaden för att registrera den? Vilken är summan för sakskadan (extra tid spenderad laddning och värdeminskning) som man kommer kunna påvisa och kräva Tesla på? Hur står den i relation till det man kommer få betala Tesla (tex deras juristkostnader) om man förlorar?
Och ja, jag är nog Tesla FAN-boy. Men tycker detta blir intressant, och tycker det är bra om Tesla får stå till svars. I den bästa av världar så leder det till att drabbade Tesla-ägare får en rimlig ersättning, och vi andra får se ett Tesla som skärper sig i kommunikationen och om vad man gör med bilarna.
Kostnaden för att registrera den? Vilken är summan för sakskadan (extra tid spenderad laddning och värdeminskning) som man kommer kunna påvisa och kräva Tesla på? Hur står den i relation till det man kommer få betala Tesla (tex deras juristkostnader) om man förlorar?
Och ja, jag är nog Tesla FAN-boy. Men tycker detta blir intressant, och tycker det är bra om Tesla får stå till svars. I den bästa av världar så leder det till att drabbade Tesla-ägare får en rimlig ersättning, och vi andra får se ett Tesla som skärper sig i kommunikationen och om vad man gör med bilarna.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Tid är nog svårt att värdera. Däremot försämrat 2ahandsvärde.loftux skrev:Jag är nyfiken på hur kalkylen för stämningen ser ut?
Kostnaden för att registrera den? Vilken är summan för sakskadan (extra tid spenderad laddning och värdeminskning) som man kommer kunna påvisa och kräva Tesla på? Hur står den i relation till det man kommer få betala Tesla (tex deras juristkostnader) om man förlorar?
Och ja, jag är nog Tesla FAN-boy. Men tycker detta blir intressant, och tycker det är bra om Tesla får stå till svars. I den bästa av världar så leder det till att drabbade Tesla-ägare får en rimlig ersättning, och vi andra får se ett Tesla som skärper sig i kommunikationen och om vad man gör med bilarna.
Men ja, hur de kommit fram till ca 130tNOK är intressant.
Model Y LR.
Model S70D
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Som jag skrev tidigare. Det är en tredskodom. Ingenting är prövat, de har inte "kommit fram" till någonting. Om utslaget blev 130tNOK så är det för att det är vad teslaägarna som lämnat in stämningen yrkade på. En tredskodom innebär att den som närvarat i processen vinner och får allt det den begärt, utan att målet prövas.frippe skrev:Tid är nog svårt att värdera. Däremot försämrat 2ahandsvärde.loftux skrev:Jag är nyfiken på hur kalkylen för stämningen ser ut?
Kostnaden för att registrera den? Vilken är summan för sakskadan (extra tid spenderad laddning och värdeminskning) som man kommer kunna påvisa och kräva Tesla på? Hur står den i relation till det man kommer få betala Tesla (tex deras juristkostnader) om man förlorar?
Och ja, jag är nog Tesla FAN-boy. Men tycker detta blir intressant, och tycker det är bra om Tesla får stå till svars. I den bästa av världar så leder det till att drabbade Tesla-ägare får en rimlig ersättning, och vi andra får se ett Tesla som skärper sig i kommunikationen och om vad man gör med bilarna.
Men ja, hur de kommit fram till ca 130tNOK är intressant.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.