PerL skrev:Bra initiativ. Jag har haft samma erfarenhet när jag laddat min 85D-2015 på supercharger. Jag köpte den 2018 och den laddade riktigt snabbt, med typisk laddtid på 30-40 minuter lite beroende på. Nu är det annorlunda. Laddade efter jul med varmt batteri efter ca 25 mils körning. Laddningen startade på lite drygt 50 kW och gick sedan ganska snabbt nedåt mot 30 kW. Tog mer än dubbelt så lång tid att ladda jämfört med innan uppdateringen. Kändes otroligt surt och resan tog 2-3 timmar längre än planerat (12-13 timmar istället för normala ca 10 timmar). Jag bad SC kolla på det så att det inte blivit fel på batteriet eller något. De hittade inga fel. Åkte samma sträcka i April i år och då var det bättre med 90 kW inledningsvis men ganska snabbt sjunkande effekt. Misstänker att det justerats något i en uppdatering som kom mellan de två turerna. Någon annan som märkt en liten förbättring senaste tiden eller var det en tillfällighet? Oavsett så är laddhastigheten väsentligt sämre än den var och vad Tesla säger i sin reklam. Ska köpa ny bil nu i höst/vinter och har bokat en Tesla men är nu väldigt tveksam. Vem vet hur de gör med nya bilar? Kanske stryper de laddhastigheten på dem också efter 3-4 år...
Jag kommer att köpa en Tesla igen.
Min Tesla S75D fyllde 4 år igår den 20 mars.
Den är idag en väldigt mycket bättre bil än när den var ny.
1. Har nu längre räckvidd. Köpte den som S60D och hade en räckvidd på ca 330km. Har uppgraderat den till en S75D och har nu ca 365km i räckvidd. Gjorde detta eftersom jag fick ca 75% I rabatt till att uppgradera till ett 75kWh batteri.
Så har nu ca 35km längre räckvidd än när den var ny.
2. Tesla gav mig gratis en massa hk. Ny gjorde den 0-100 km/h på 5,4s nu gör den 0-100km/h på 4,4s.
3. Har AP2. Ny var den inte så bra, nu är den väldigt mycket bättre. Kan uppgradera till AP3 och FSD om jag vill.
4. Ny maxade den på ca 92 kW snabbladdning.
Nu med en ny programvara så maxar jag på 110kW!
Sen har den unika egenskaper som ingen annan elbil har. Kan ladda på ALLA laddplatser:
CCS, Tesla, Chademo och Typ2.
Säger bara, Tack Tesla!