Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SuC nära Norrköping?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare jonsalgerier » 14 jun 2019 09:20

EnTraktor skrev:Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.

Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 14 jun 2019 10:08

OfarligTesla skrev:Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.

Nej, det är ju inte bra för genomströmningen, å andra sidan vill man ju ibland ha något annat att göra under laddning än att sitta och glo i bilen.

Det bästa vore nog om SuC (och andra laddstationer) blir lite som dagens fossilmackar, dvs att man iaf kan räkna med grundläggande servicefunktioner som toaletter, kaffe, någon form av dräglig mat etc, men att det inte finns någon anledning att stanna i flera timmar.

Idag är det ju väldigt varierande utbud på SuC, allt ifrån katastrofalt dåliga platser i t.ex. Frankrike där det inte finns någonting öht, till stora shoppingbyar, t.ex. Palmanova Italien, som potentiellt kan bli blockade av söndagsshoppare (där har det iofs aldrig varit mer än kanske 1-2 Tesla när jag varit där, men det kommer nog att ändra sig).

V3 bör dom ju iaf placera i obygden, där finns det ju ingen anledning att stanna många minuter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 jun 2019 12:50

jonsalgerier skrev:
EnTraktor skrev:Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.

Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. :) Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare juristen » 14 jun 2019 13:07

Verdi skrev:
jonsalgerier skrev:

Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. :) Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.

Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare

Referralkod: daniel27550

Inläggav Teslaägare Hertsh » 14 jun 2019 13:34

juristen skrev:Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.

+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 14 jun 2019 14:59

Nu när V3 kommer lär ju problemen med köer och fulla SuC att försvinna helt eftersom det i snitt kommer ta ca 5 minuter för folk att "tanka el". Få kommer ladda från 0-100% och laddtiden blir ju därför nästan samma som för en bensinbil i snitt, är i alla fall vad jag tror. Dessutom, hur många bensinmackar har lika många pumpar som SuC har laddstolpar...? Så varje SuC ersätter ju flertalet konventionella "mackar" ur det perspektivet också. Så tänker jag :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Referralkod: olof60414

Inläggav Teslaägare frippe » 14 jun 2019 15:30

markuswesterberg skrev:Nu när V3 kommer lär ju problemen med köer och fulla SuC att försvinna helt eftersom det i snitt kommer ta ca 5 minuter för folk att "tanka el". Få kommer ladda från 0-100% och laddtiden blir ju därför nästan samma som för en bensinbil i snitt, är i alla fall vad jag tror. Dessutom, hur många bensinmackar har lika många pumpar som SuC har laddstolpar...? Så varje SuC ersätter ju flertalet konventionella "mackar" ur det perspektivet också. Så tänker jag :)

Jag tror att det trots v3 kommer att ta 35-40 minuter att ladda 5-80% på min bil + alla liknande i ålder. Så att snittet blir 5min låter väldigt osannolikt.

Det är uttalat att SuC är till för laddning på långresor. Så att ladda på SuC och fördriva tiden med långtidsshopping, och ockupera laddare känns så där schysst. Men får hoppas att tesla inför dyr taxa för lång laddning på SuC.

Men att tänka på andra är kanske omodernt i dagens Sverige?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare A76 » 14 jun 2019 15:35

Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Referralkod: ANDREAS13052

Inläggav Teslaägare Jjonas » 14 jun 2019 18:17

A76 skrev:Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.

Finns redan Idle fees.
Tesla Model 3 Deep Blue LR RWD Dragkrok
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Referralkod: jonas70967

Inläggav Teslaägare A76 » 15 jun 2019 22:33

Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Referralkod: ANDREAS13052

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers