Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har en kund som planerar att skapa 4 laddplatser för elbilar i sitt shoppingcentrum. Det är inomhusparkering och tre timmars fri parkering där.

Syftet är förstås att locka fler kunder till shopping, och en del kunder har även framfört önskemål om laddplatser.

Men hur ska dessa utformas för att verkligen locka dit kunderna?

Gratis laddning kanske är enklast, och att begränsa till 1-fas 16A. Låter ju som att ett så kallat typ 2 uttag enligt EU-standard borde kunna locka flest elbils kunder.

Så här ser det ut i Vällingby City, tycker ni det är en bra lösning?
Elbilsladdning.jpg
Typ 2 uttagen:
Typ_2_Uttag.jpg
Laddstolpen:
Stolpe.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av TiborBlomhall »

Gratis laddning 16 A i ett Typ 2 uttag räcker och passar de flesta, så ja tack!

Viktigaste är att inte sätta dem närmast ingången så att de blir konstant blockerade av fossilbilar. Jag tycker hellre längst bort i garaget på de sämsta platserna än att komma dit och inte kunna ladda.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av EnTraktor »

Typ 2, 16A låter nog lagom för de flesta. Skylta ordentligt!!! Både med riktiga trafiksskyltar men även nån slags informationstavla med information om att laddplatserna endast är för bilar som laddar. Tibor föreslog nångång förut att man skulle använda stoppförbudsskylten i kombination med "Gäller ej bilar med pågående laddning".
Varför inte måla hela laddområdet grönt?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Hammar »

Långt bort från ingången gör ju också att ett antal som inte egentligen behöver ladda väljer att ställa sig på annan plats.

När du ändå har elektrikern på plats, passa på att sätta dit vanliga 16A vägguttag på 6-12 av de platser som är närmast elbilsplatserna.
Det kommer nog finnas ett antal ägare som inte har köpt nån typ-2 kabel, så ett par vanliga uttag gör ju att även dessa kan ladda.
Se till så att dessa smidigt kan bytas ut mot typ2 uttag allt efter som behovet ökar.

16A eller 32A i Typ 2 uttagen är frågan. 4,5 eller 9 mils laddning på 3 timmar. Är det värt 3,50kr eller 7kr/H att ha kunder på parkeringen?
Kommer det vara en konkurrensfördel att ha snabbare laddning? Hur mycket extra goodwill ger det?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av JonasH »

Gratis laddning och 16A 3-fas typ 2 uttag om jag får välja. Liknande lösningen i MOS, men utan krav på laddkort. Det krånglar bara till det.

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Jerker »

Såg en artikel om nån som hade blivit bötfälld när hen stått på en laddplats med en ICE. Hen grät ut i tidningen, naturligtvis. Och så är det ju, de flesta fattar inte vad det betyder. Att det sen är varje medborgares plikt att informera sig om vilka regler som gäller tyckte hen inte var relevant. Skylten var otydlig, ansåg hen.

Så klargörande tilläggsskyltar är ju bra! Sen är det väl så att trafikverkets skylt bara förbjuder bilar som inte kan ladda för sin drift att stå där, inte elbilar som inte laddar, eller hur? Så, som på bilden, är det en bra tilläggstext till skylten eftersom den skärper regeln. Detta kommer ju att bli mer aktuellt i framtiden, när det blir konkurrens om laddplatserna elbilar emellan, att förbjuda parkering utan att laddning sker.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av EnTraktor »

Jerker skrev:
Såg en artikel om nån som hade blivit bötfälld när hen stått på en laddplats med en ICE. Hen grät ut i tidningen, naturligtvis. Och så är det ju, de flesta fattar inte vad det betyder.
Jag har inte sett artikeln och det är off-topic i denna diskussion, men nog fan ska man fatta en laddskylt om man klarar av att ta körkort. Hen borde få betala dubbelt för sina usla ursäkt! Det handla BARA om lathet... "Ähh... skit i elbilarna, ändå ingen som har sånt skit. Perfekt att jag får 4 platser för mig själv när andra står och trängs"
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av LarsL »

Låter bra med 16A 3-fas typ2 tillsammans med några Schuckel uttag. Om man vill snåla är det ju bättre att gå ner i ström än att gå till 1-fas, 3-fas på 6A är snabbare än 1-fas 16A.

Sen vore det smart om laddarna vore åtkomliga från flera håll och riktningar. Endel bilar har uttaget ifram andra på sidan osv, då är det bra om det både är enkelt att komma in i platsen både körande och backande. Platserna på bilden verkar vara anpassade för att köra in i, eftersom de är på snedden. Sen tror jag att det är bra om man kommer åt platsen från en parkeringsplats mitt emot också så minskar risken för ICEing.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Anderzzon »

Tycker att det ska vara fasta kablar. Kanske tre st type 2 och en type 1.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av LarsL »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Såg en artikel om nån som hade blivit bötfälld när hen stått på en laddplats med en ICE. Hen grät ut i tidningen, naturligtvis. Och så är det ju, de flesta fattar inte vad det betyder.
Jag har inte sett artikeln och det är off-topic i denna diskussion, men nog fan ska man fatta en laddskylt om man klarar av att ta körkort. Hen borde få betala dubbelt för sina usla ursäkt! Det handla BARA om lathet... "Ähh... skit i elbilarna, ändå ingen som har sånt skit. Perfekt att jag får 4 platser för mig själv när andra står och trängs"
Tycker sådana artiklar är bra det upplyser ju folk i allmänhet.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Inlägg av Herr X »

Typ2 är givet, men 16A enfas tycker jag är alltför klent för ett köpcenter eftersom man inte normalt stannar tillräckligt länge på ett köpcenter för att 16A laddning ska hinna ge någon signifikant effekt. Därför kommer ladduttagen inte vara tillräckligt betydelsefulla för att folk ska vilja åka dit och handla på grund av laddmöjligheterna. Och för många bilar kommer laddningen vara så klen att man inte orkar koppla in alls. De enda bilarna som faktiskt har nytta av 16A enfas är denna generationens småbilar, såsom min frus Mitsubishi I-miev eller Nissan Leaf - dessa bilarna har så klena batterier att laddning som ger några kilometers räckvidd ändå utgör några procent av batteriets totala kapacitet. Men denna typ av bilar kommer ersättas redan med början i år av småbilar med bättre räckvidd, och 16A enfasladdning i ett köpcenter kommer redan i slutet av detta år spelat ut sin roll för alla typer av elbilar.

32A enfas, däremot, ger 7,3kW och där börjar det bli intressant! Det ger ca. 2,5 mil per timma för en Tesla vintertid, vilket är tillräckligt betydelsefullt för att det ska vara intressant att stanna lite till i butiken för laddningens skull.

16A enfas är vad man normalt finner på trötta grönmålade laddstolpar runt om i landet, och dessa lämpar sig där man står parkerad riktigt länge (exempelvis ett hotell eller flygplatsparkering).
IKEA har valt 16A trefas och detta ger hela 11kW - det är slagsmål om IKEAs laddstolpar, och som köpcenterägare måste poängen vara att man vill erbjuda laddning som faktiskt ger kräm så att kunderna faktiskt bryr sig om laddmöjligheterna?

Här i Norge där man fått ordentlig erfarenhet av elbilar, har man numera valt att bygga ut 32A enfas på moderna köpcentra, och några erbjuder även möjlighet till ännu snabbare laddning mot betalning. Strømmen köpcenter utanför Oslo erbjuder exempelvis 32A enfas (7,3kW) på en mängd platser och en av platserna ger 22kW - men denna kostar 1kr per minut. Sådana laddmöjligheter är så bra att Strømmen köpcenter blir det självklara valet för elbilister - jag har själv åkt dit och handlat bara för att kunna ladda på deras 22kW-stolpe vid ett tillfälle när jag var i desperat behov av ström.

Räkneexempel:
På enfas 16A får man 3,6kW och en elbil drar mellan 1,5 och 3kWh per mil beroende på storlek, biltyp etc. Teslan drar exempelvis vintertid närmre 3kWh per mil, vilket innebär att man under en timma i köpcentret med 16A enfas fått en dryg mils laddning. Ett köpcenters upptagningsområde är typiskt flera mil och personer som kör en dryg mil till köpcentret kommer behöva stå i flera timmar för att fylla upp det lilla som förbrukats för att köra dit och hem.

Min tydliga rekommendation för köpcenter är minimum 32A enfas, mindre än så ger så liten effekt att elbilister inte kommer välja att plugga in. De få norska köpcenter som fortfarande bara har 16A enfas, har ofta sina elbilsplatser tomma, samtidigt som elbilarna står på vanliga platser. Detta är ett uselt betyg i ett land där 30% av nybilsförsäljningen 2015 var elbilar, och ett tydligt bevis på att 16A enfas är så klent att folk inte orkar koppla in - och om man har så klen laddning att folk inte orkar koppla in så kan man lika gärna skita i det.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fasta kablar är ju ett gissel för fastighetsägaren.

De måste ju sköta och underhålla dessa hela tiden.

En variant skulle ju vara att några olika typer av laddkablar fanns för uthyrning eller utlåning mot deposition?

Schucko 230 volt uttag avråder många från att använda till elbilsladdning kommersiellt, då de slits snabbt och lätt kan överbelastas.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Elbilisten »

Detta är kanske ett mer allmänt önskemål från alla barnfamiljer och personer som är lite för pigga för att få tillstånd att stå på platsen för rörelsehindrade: Men lite bredare p-rutor uppskattas. Jag såg att när SuC i Mora byggdes gjordes p-fickorna något bredare.

Så länge andelen elbilar i trafiken är så liten bör det inte vara avgift på laddning. Då är det en sak mindre som kan krångla. Småslantarna strömmen kostar kommer in via butikernas kassor flera gånger om.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Såg en artikel om nån som hade blivit bötfälld när hen stått på en laddplats med en ICE. Hen grät ut i tidningen, naturligtvis. Och så är det ju, de flesta fattar inte vad det betyder.
Jag har inte sett artikeln och det är off-topic i denna diskussion, men nog fan ska man fatta en laddskylt om man klarar av att ta körkort. Hen borde få betala dubbelt för sina usla ursäkt! Det handla BARA om lathet... "Ähh... skit i elbilarna, ändå ingen som har sånt skit. Perfekt att jag får 4 platser för mig själv när andra står och trängs"
När jag tänker efter tror jag att hen faktiskt hade använt elen till att köra motorvärmare med... Men faktum kvarstår, man har en skyldighet att informera sig om nya vägmärken.

Har en arbetskamrat som parkerade med en personbil där det fanns en skyltstapel som såg ut såhär:

P
24 timmar
Bild på husbil
Bild på personbil
Typ 2

Förklaringen är att bara husbilar och personbilar av typ 2 fick stå där. Måste erkänna att jag inte hade en aning om vad en personbil typ 2 är. Hur många vet det utan att googla?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Herr X »

Off Grid Byggaren skrev:
Fasta kablar är ju ett gissel för fastighetsägaren.

De måste ju sköta och underhålla dessa hela tiden.

En variant skulle ju vara att några olika typer av laddkablar fanns för uthyrning eller utlåning mot deposition?

Schucko 230 volt uttag avråder många från att använda till elbilsladdning kommersiellt, då de slits snabbt och lätt kan överbelastas.
Fasta kablar är oaktuellt, elbilister har de kablar de behöver. De som inte köpt de adaptrar de kan tänkas behöva kommer göra det när de ser att de har behov - du som erbjuder laddplats ska absolut inte rätta dig efter en liten klick elbilsägare som av olika anledningar inte orkat köpa de adaptrar som de verkligen behöver.

I ditt första inlägg postade du en bild på en laddstolpe med Typ2-uttag. Denna typ av uttag kallas "Den nya elbilskontakten" och är standard för elbilsladdning i Europa.
Ditt köpcenter ska sätta upp stolpar med sådana Typ2-uttag - minimum 32A enfas, men helst 16A trefas. Sätt inte upp Schuko - dessa slits sönder och kan bli farliga - ett annat exempel från Norge: Gardermoen flygplats som erbjuder hundratals laddplatser för elbilar tar nu bort alla sina Schuko och sätter upp blå industri-enfas istället.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av LarsL »

Ett alternativ om vill dra kunder är att slänga upp en (helst fler) Snabbladdare på 50kW (med Chademo och CCS). Med den laddningsmöjligheten så skulle ni kunna dra in kunder som annars skulle passerat ellertagit en annan väg. En snabbladdare går att ta betalt för eftersom den gör riktig nytta.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Ett alternativ om vill dra kunder är att slänga upp en (helst fler) Snabbladdare på 50kW (med Chademo och CCS). Med den laddningsmöjligheten så skulle ni kunna dra in kunder som annars skulle passerat ellertagit en annan väg. En snabbladdare går att ta betalt för eftersom den gör riktig nytta.
Jag håller inte med - snabbladdning lämpar sig inte för köpcenter eftersom man stannar där för länge och snabbladdarna laddar för snabbt. En elbilist vill inte blockera en ChaDeMo och går därför ut från köpcentrat efter bara en halvtimma - det blir fel incitament för köpcenterägaren som vill att folk ska stanna där på grund av laddningen, inte stöta bort dem på grund av laddningen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av JonasH »

Tror inte riktigt på 32A enfas. Då måste bilen (Tesla) vara utrustad med dubbelladdare. Hur många har det idag? Vilka andra elbilar på marknaden kan utnyttja 32A?

Känns betydlig enklare med 16A 3-fas som alla Tesla har, och ger bra fart på laddningen.

32A enfas ger mig som saknar dubbelladdare samma fart som 16A enfas, vilket inte ens gör det värt att ta fram laddkabeln

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Anderzzon »

Off Grid Byggaren skrev:
Fasta kablar är ju ett gissel för fastighetsägaren.

De måste ju sköta och underhålla dessa hela tiden.

En variant skulle ju vara att några olika typer av laddkablar fanns för uthyrning eller utlåning mot deposition?

Schucko 230 volt uttag avråder många från att använda till elbilsladdning kommersiellt, då de slits snabbt och lätt kan överbelastas.
Hur mycket slits kablarna? Personligen tycker jag att en laddplats med fast kabel är betydligt attraktivare än en med bara uttag. Finns ju tyvärr rätt få dock.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var går gränsen för att få elbilskunden att betala för laddningen?

Om vi kör med 3-fas 3 x 16A till exempel eller 3x 32 A och någon betallösning?

Hur bör isåfall betallösningen se ut?

Vi hade en säljare här som pratade sig varm för att laddstolparna skulle kopplas upp på Internet så att det gick att se om det fanns lediga platser, men om någon kommer 30 sekunder före och ställer sig där så funkar ju inte det.

Eller som det verkar vara stort problem med, alla fosildrivna bilar som parkerar där.

En 50 KW laddstation kostar cirka 300.000:- att installera, lite över vår budget.......
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
Var går gränsen för att få elbilskunden att betala för laddningen?

Om vi kör med 3-fas 3 x 16A till exempel eller 3x 32 A och någon betallösning?

Hur bör isåfall betallösningen se ut?

Vi hade en säljare här som pratade sig varm för att laddstolparna skulle kopplas upp på Internet så att det gick att se om det fanns lediga platser, men om någon kommer 30 sekunder före och ställer sig där så funkar ju inte det.

Eller som det verkar vara stort problem med, alla fosildrivna bilar som parkerar där.

En 50 KW laddstation kostar cirka 300.000:- att installera, lite över vår budget.......
Jag skulle även kunna betala för 16A enfas.. fast inte speciellt mycket. Det ger 3,7kwh, vilket skulle vara värt att betala ca 5-6kr/h. (Det är ca dubbelt upp från vad jag betalar för det hemma.. Har väldigt billigt elavtal.. tot med allt utom årsavgiften, 67 öre/kwh) På snabbare laddare kan jag tänka mig att betala mer per kwh.. Däremot skulle jag vilja ha möjligheten att välja en "billigare" och slöare laddplats om jag vet att jag ska stå länge. Nu har jag bara en hybrid, men även om jag hade en vanlig elbil skulle jag vilja ha den möjligheten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av dstr »

Skydda infarten med en bom. Låt en kamera ocr-läsa och slå mot bilregistret.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Inlägg av Herr X »

Off Grid Byggaren skrev:
Var går gränsen för att få elbilskunden att betala för laddningen?

Om vi kör med 3-fas 3 x 16A till exempel eller 3x 32 A och någon betallösning?

Hur bör isåfall betallösningen se ut?

Vi hade en säljare här som pratade sig varm för att laddstolparna skulle kopplas upp på Internet så att det gick att se om det fanns lediga platser, men om någon kommer 30 sekunder före och ställer sig där så funkar ju inte det.

Eller som det verkar vara stort problem med, alla fosildrivna bilar som parkerar där.

En 50 KW laddstation kostar cirka 300.000:- att installera, lite över vår budget.......
Nyckeln här är att detta är ett köpcenter där folk i regel stannar en timma eller två. Om du ska ta betalt för laddning under så kort tid så måste du addera signifikant värde - och det värdet adderar du endast genom tillräckligt hög effekt. Om du vill hålla dig undan svindyra ChaDeMo-DC-laddare så är det maximala som någon kan få användning av 32A trefas, men det är bara några extrautrustade Teslabilar och Renault Zoe som faktiskt kan ladda med 32A trefas. En timma med 32A trefas ger 22kWh - det ger ca. 11 mils räckvidd per timma sommartid och är tillräckligt för att vara värt ca. 1kr per minut för när man är i akut behov, om det inte finns andra, ännu snabbare, laddlösningar i närheten.

Förbipasserande och folk i upptagningsområdet som behöver laddning åker gärna till en 22kW-laddare bara för att ladda. Ditt problem är att det är få som kan ladda med full effekt från sådana stolpar och de flesta får ändå nöja sig med att ladda 16A trefas (11kW).

16A trefas ger 11kW, eller 5-6 mil per timma och är lite för klent för att folk ska vara villiga att åka dit bara för att ladda - då letar man nog hellre upp en ChaDeMo i närheten som laddar med 43kW.

Den bistra sanningen är nog att du måste addera mer värde än 16A trefas AC-laddning för att folk ska vara villiga att betala för laddningen - dvs. då halkar du in i det dyra DC-segmentet och det känns inte som någon poäng för ett köpcenter att ge sig in i just nu när dessa laddare är så dyra. Om du drar fram riktigt ordentligt kablage när du ändå gör installationen så kan du rigga för framtiden - när DC-laddare om några år kostar ~10 000 så kan du både ta betalt för laddningen och få folk att åka dit bara för att ladda.

Om du har snabbladdare eller semisnabb-laddning (32A trefas) så mejkar det sense att koppla upp dessa mot internet - eftersom folk då åker till köpcentrat bara för att ladda, men för lägre hastighet så spelar det ingen roll. Folk sätter sig inte i situationen att de inte kan komma hem utan laddning så långsammare laddning kommer inte vara någon dealbreaker för någon kund.

Men eftersom den ursprungliga frågan handlade om vad du behöver erbjuda för att ha ett attraktivt erbjudande, så är svaret Typ2-uttag med 16A trefas eller 32A enfas. De flesta av dagens bilar kan ladda med 32A enfas och får då 7,3kW, men dessa laddstolpar är såklart bakåtkompatibla, så bilar som bara kan dra 16A enfas kan också använda dem. Färre bilar kan ta emot trefasladdning, och därför är 32A enfas att rekommendera.

Här ser du vilka av dagens bilar som kan ladda med vad: http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen ... de-med-hva
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av bylund »

JonasH skrev:
Tror inte riktigt på 32A enfas. Då måste bilen (Tesla) vara utrustad med dubbelladdare. Hur många har det idag? Vilka andra elbilar på marknaden kan utnyttja 32A?

Känns betydlig enklare med 16A 3-fas som alla Tesla har, och ger bra fart på laddningen.

32A enfas ger mig som saknar dubbelladdare samma fart som 16A enfas, vilket inte ens gör det värt att ta fram laddkabeln

/Jonas
Nej, inte för 32A enfas. Den kan ladda det på en enkelladdare (två av de tre 16A-laddarna bilen har används då). Däremot för 32 A trefas krävs dubbelladdare för att utnyttja den fullt.
En del elbilar har mer nytta av 32 A enfas en 16 A trefas. T o m Tesla har det (d v s Roadster).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Jag skulle även kunna betala för 16A enfas.. fast inte speciellt mycket. Det ger 3,7kwh, vilket skulle vara värt att betala ca 5-6kr/h. (Det är ca dubbelt upp från vad jag betalar för det hemma.. Har väldigt billigt elavtal.. tot med allt utom årsavgiften, 67 öre/kwh) På snabbare laddare kan jag tänka mig att betala mer per kwh.. Däremot skulle jag vilja ha möjligheten att välja en "billigare" och slöare laddplats om jag vet att jag ska stå länge. Nu har jag bara en hybrid, men även om jag hade en vanlig elbil skulle jag vilja ha den möjligheten.
Du har en bensinbil med ett mikroskopiskt batteri för kortare turer och har ett helt annat behov än vi som kör rena elbilar. Den som kör bensinhybrid kan enkelt välja att köra hem på bensin om laddstolparna skulle vara upptagna.

För en elbilist är det absolut inga problem att betala för 16A på platser där man står länge, exempelvis en arbetsdag på jobbet eller en hel natt om man bor på hotell. Men köpcenter är som regel inte sådana platser där man har lust att bränna 8 timmar i sträck.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar