Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 27 dec 2019 10:27

Nej, Superchargers är till för långresor och inte vardagsladdning. Finns inga laddare varken i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Helsingfors/Oslo.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1534
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 27 dec 2019 10:50

EnTraktor skrev:Nej, Superchargers är till för långresor och inte vardagsladdning. Finns inga laddare varken i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Helsingfors/Oslo.


Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 10 jun 2019 12:11

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare jpetters » 27 dec 2019 10:53

Det borde vara dags att börja med Urban(Su)Chargers även i Europa. De ska ju fylla precis denna nisch. Det ska väl alltid kosta att ladda på dessa, även om man har fri SuC.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1431
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 27 dec 2019 10:57

GreenMachine skrev:Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.


Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2062
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare LarsL » 27 dec 2019 11:00

Jag tycker nog Tesla borde sätta upp UrbanCharger inne i städerna. Dessa skulle kunna skilja sig från SuperCharger och därmed inte ingå i de fria milen eller i gratis SuperCharger. De skulle prissättas så att de är lite dyrare än att ladda hemma. Det är hemmaladdning vi måste bygga ut så att alla får det, även de som bor i lägenhet i stan. Det är inte mer komplicerat än att dra bredbandsuppkoppling till alla lägenheter.
Sätter Tesla upp (gratis) SuperChargers så kommer dessa fyllas upp av Taxi och/eller snåljåpar som vill ha fria luncher - se Bredden.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10824
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 27 dec 2019 11:29

OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.


Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.


Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 10 jun 2019 12:11

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare helix » 27 dec 2019 11:40

GreenMachine skrev:
OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.


Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.


Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.


Nu har jag förvisso själv laddplats i mitt BRF-garage i Stockholm innerstad, men att säga att det inte går att ladda på gatan är felaktigt. Det poppar upp nya laddgator som svampar nu och för de som har boendeparkering växer möjligheterna för varje månad att kunna ladda sin bil även om man inte har tillgång till garage eller egen privat p-plats. Det är faktiskt i en övergångsperiod tvärtom då det kommer vara enklare att hitta en laddplats runt sin bostad än en vanlig p-plats.

Kika på den här kartan så ser du att det finns redan många laddgator och mycket är planerat att vara utbyggt under nästa år
https://stockholmladdgator.sweco.io

laddgator.png
Senast redigerad av helix 27 dec 2019 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav vigge50 » 27 dec 2019 11:45

jpetters skrev:Det borde vara dags att börja med Urban(Su)Chargers även i Europa. De ska ju fylla precis denna nisch. Det ska väl alltid kosta att ladda på dessa, även om man har fri SuC.

Nix, om du har fri du supercharger laddning så laddar du gratis på dessa också. Detta betyder att det antagligen skulle vara Taxiförarbas dröm om Tesla började sätta upp Urban chargers runt om i Stockholm.

https://teslaclubsweden.se/urban-supercharger/
vigge50
 
Inlägg: 6035
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 27 dec 2019 12:08

Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1534
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare LarsL » 27 dec 2019 12:09

Frågan är om det är lättare/billigare att sätta upp ladduttag med 2kW vid ”alla” parkeringsplatser eller att bygga ”tankstationer” med 350 kW? Hur många SuperChargers skulle det behövas? Hur mycket effekt skulle ladduttagen behöva? Jag tror det är billigare med ladduttag. Det är definitivt bekvämare att ha ett ladduttag där bilen står parkerad över natten än att åka och tanka.

En annan parameter är att elbolagen kommer vilja ha tillgång till våra batterier. De kommer i första läget vilja ladda dem när det finns överskott på el, se Tibber. I nästa läge kommer de kanske vilja ladda ur batterierna för att kunna kapa effekttopparna och då krävs ”ständig” anslutning.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10824
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.