Din elbil laddar du vanligtvis hemma över natten. Ska du ut på långresa snabbladdar du den längs vägen. Stannar du länge någonstans eller rent av övernattar långt hemifrån laddar du den med en destinationsladdare.
Tesla har levererat laddlösningar till alla dessa scenarios. Tesla Wall Connector laddar bilen hemma hos ägaren. På långresor kan Tesla elbilar snabbladdas med 120 kW på Supercharger stationer. Och hotell, restaurang, köpcentra mm har fått sätta upp Tesla Destination Charger laddboxar som välkomnar deras kunder.
På ett hotell fungerar en 11 kW laddbox bra. Kunden stannar hela natten och hinner ladda upp bilens batterier. Men stannar du bara en timma på ett köpcentra hinner du inte ladda in särskilt mycket i bilens batterier.
Ett växande antal Teslaägare har dessutom ingen laddmöjlighet hemma där de bor. De laddar istället sina bilar någon gång per vecka, på Superchargers eller köpcentra. Många taxiägare snabbladdar också sina bilar flera gånger per dag.
För att tillgodose kunder som vill ha en snabbare lokal laddstation inne i städerna har Tesla utvecklat Urban Supercharger. Det är en lite mindre och lite klenare Supercharger som Tesla tänker sätta upp inne i städerna. Deras vanliga Superchargers finns ju oftast ute vid motorvägarna mellan städerna.
Urban Supercharger kommer leverera 72 kW DC ström till anslutna Teslas batterier. Även om det är bara hälften av de max 145 kW en Supercharger kan lämna ifrån sig är det ändå mycket mer än de 50 kW ordinarie CHAdeMO och CCS snabbladdare levererar.
Den halverade laddeffekten behöver dock inte innebära dubbla laddtider. Till att börja med klarar Tesla Model S och X endast ta emot max 120 kW laddeffekt; även om Supercharger stationen kan leverera upp till 145 kW är det ingen bil som kan laddas så snabbt. Efter att batterierna har fått i sig lite laddning minskas dessutom laddeffekten. Är bilens batterier för varma eller kalla medför även det minskad laddeffekt. I verkliga livet brukar Teslor ladda med runt 100 kW från Supercharger laddarna.
Dessutom Superchargers utformade så att två laddstolpar delar på en laddskåp. Står det redan en Tesla och laddar på stolpen bredvid din får du endast laddeffekten som blev “över”, de kW den bilen inte använder. Därför är det alltid viktigt att kolla på de små skyltarna på Superchargerstolparnas fötter: 1A, 1B, 2A, 2B – stolparna är kopplade parvis till laddarna. Står det redan en bil på stolpe 1A bör du undvika stolpe 1B utan istället ta 2A eller 2B så du får en alldeles egen laddskåp utan att behöva dela på effekten.
Nya Urban Supercharger stolpen levererar däremot alltid 72 kW laddeffekt oberoende av vilka andra stolpar är upptagna. Varje laddstolpe har sin egen laddelektronik, effekten delas inte mellan stolparna.
Därför kommer få kunder uppleva större skillnad än 5-10 minuter mellan att ladda på en Urban Supercharger och en “riktig” en.
Urban Superchargers kommer sättas upp på köpcentra och runt om i innerstäder, där kunderna tillbringar mindre än en timme men vill hinna ladda sina Teslor ändå. Det kommer att kosta lika mycket att ladda på en Urban Supercharger som på de stora, dvs gratis för befintliga Teslaägare och 1:90 kronor per kWh för framtida. (Tänker du köpa en Tesla innan årsskiftet se till att använda en referralkod så även du får gratis Supercharging!)
Medan övriga elbilstillverkare hänvisar sina kunder till dyra och långsamma “snabb”laddare på 50 kW på udda platser runt om i landet leder Tesla än en gång utvecklingen och sätter upp egna, snabbare och billigare snabbladdare för att utöka sin redan ledande nätverk av Superchargers och destinationsladdare.
Varje vecka övriga elbilstillverkare väntar med att börja sätta upp egna laddnätverk utökar Tesla sin mer och mer ointagliga ledning. Till dagens över 6500 Superchargers och snart 15,000 Destination Chargers kommer nu även tillkomma tusentals Urban Superchargers. När ska de andra vakna?
TCS ett år sedan: Fler snabbladdare behövs
Stackars elbilister som har en elbil från någon annan biltillverkare har nog med problem. Inte nog med att det inte finns så många snabbladdare för dem, inte nog med att de som finns är på endast 50 kW – nu har flera av dem börjat bli så pass belagda att det ibland bildas kö vid dem! Finns det bara en enda, långsam “snabb”laddare på ett ställe kan du behöva vänta i uppemot en timme innan du ens kan börja ladda. Tesla med sina 8 Superchargers per station har inte alls samma problem.
Riktigt spännande! Kul att se var i Stockholm dom kommer placeras, enligt deras karta syns dom inte än som “kommande”. Förhoppningsvis blir det lite utspritt i olika delar av innerstan samt de angränsande förorterna.
Detta kommer verkligen underlätta bilägare som bor i lägenhet och inte har tillgång till garage (eller där föreningen är för seg och långsam att sätta upp laddare i sina garage)!
Det finns tyvärr inga sådana inritade i Skandinavien (inte ens i Oslo) på deras nya uppdaterade karta.
Inte heller i Tyskland, men exempelvis Antwerpen o Gent ser ut att få sådana.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bounds/65,55,34,-11,d?search=supercharger&name=Europe
Dom sa att dom riktade in sig på Boston och nån till stad som testskott så det är nog därför. Dom bör givetvis komma hit till EU också.
Är Supercharger ett efternamn nu? 🙂
Du menar som i “verkmästare Urban Supercharger” 🙂
Är de nya laddarna verkligen billigare? Om de klarar 72 kW per stolpe motsvarar det ju 144 kW för ett par. Skillnaden i kostnad för hårdvara kan väl inte vara så stor då?
Att ladda på en urban istället för en supercharger som är full måste ju till och med gå snabbare eftersom man är garanterad en viss effekt?
Helt klart en annan historia om man tänker sig att dessa kommer att existera tillsammans med nästa generations supercharger som kommer att vara både snabbare och dyrare att bygga. Jag gissar att de är färdiga att lanseras snart och att detta är ett första steg i utfasningen av de gamla superchargers.
Jag antar att de har tittat på sådant som säkerhet. Även om Superchargers är säkra så har det hänt att bilar har fattat eld. Ute på vischan så kan man acceptera en och annan bilbrand, men inne i en stad särskilt i underjorden, så vill man nog vara på den säkra sidan och hålla effekten på en kontrollerbar nivå.
Dessutom kan det vara av praktiska skäl då det lokala elnätet kanske inte klarar de extrema effekttoppar som fulla Superchargers kräver. Praktiskt är då att slå ut effekten på fler stall, eftersom staden är tätare med fler elbilar och dessutom har fler målpunkter.
Allt sammantaget gör det rimligt att dra ned effekten inne i städer, samtidigt som man har full effekt ute längs landsvägarna där man kanske bara vill ta en snabb fika.
https://youtu.be/W9b9JkTk1ys