Miljoner amerikaner har flytt undan orkanen Irma. Vissa av dem gjorde det körandes sina Teslor.
För att underlätta för dem har Tesla tillfälligt låst upp hela batteripacket för Model S 60 bilarna i området. Den modellen har ju egentligen 75 kWh batterier. Istället för att tillverka bilar med olika batteristorlekar hade Tesla sålt 60-modellerna med samma batterier som 75-modellerna fast strypt tillgängliga batterikapaciteten via mjukvara. Ägare kunde sedan köpa till upplåsning av batteripacket i efterhand och få extra räckvidd för 5000 dollar.
Teslaägare i Florida rapporterade dock att deras bilar plötsligt fick ny programvara nerladdad trådlöst som låste upp batteripacket utan extra kostnad. I en veckas tid får ägarna i Florida utnyttja bilarnas hela batterikapacitet – och får ca 5 mils extra räckvidd. Extra mil som kan betyda mycket när man är på flykt från värsta stormen som har drabbat området på flera årtionden.
Tillfälliga upplåsningen följdes inte av några reklamkampanjer, detta var inget PR-kupp från Teslas sida, enbart en omtanke för deras kunder. Mjukvaran skickades ut helt i det tysta. Förbryllade ägare fick ringa Tesla för bekräftelse och forumen fylldes snabbt med nöjda kommentarer.
Bensinbilister som skulle fly orkanen fick åka runt runt och leta efter mackar som fortfarande hade drivmedel kvar. 65% av bensinstationerna i Florida hade nämligen fått slut på bensin och tvingats stänga. Andra höjde sina priser. Samtidigt fungerade 17 av Floridas 18 Superchargers – endast den i Key West fick problem och tvingats stänga. Och alla var gratis att ladda vid. Inga Supercharger-köer har rapporterats.
Stormen hade skadat många bensinmackar, precis som den förra i Texas för några veckor sedan. Det kommer ta tid att reparera dem.
Första gången elbilar visat sig vara väldigt användbara var efter Tsunami-katastrofen i Japan år 2011. Vattenmassorna sopade då bort allt. Elförsörjningen återställdes på några få dagar – men det dröjde månader innan bensinmackar och raffinaderier åter kunde öppnas.
Vilket brilljant sätt att utnyttja en potentiell naturkatastrof för att bygga brand image! Hade de följt upp det med en reklamkampanj så hade det framstått som väldigt cyniskt och knappast gynnat varumärket. De är såklart högst medvetna om detta, och lika medvetna om att nyheten ändå kommer spridas i sociala medier och forum som detta. Dessutom kryddat med lite mystik i form av förbryllade teslaägare som helt plötsligt upptäckte att de som en skänk från ovan fått lite längre räckvidd än vanligt, som potentiellt skulle kunna ha räddat deras liv. Vilket i mina ögon är än mer cyniskt…