Tesla har bytt försäkringsbolag för sin märkesförsäkring, från Protector till Trygg-Hansa.
Nya försäkringen ger 5% rabatt på försäkringspremien om bilen har autopilot och nyvärdesersättning första året enligt Teslas hemsida. Nyvärdesersättning innebär att skulle din Tesla bli stulen eller totalförstöras under första året får du en ny.
Försäkringen har 3000 kronor i självriskrabatt vid skador som vagnskadegarantin täcker och 1500 kronor i självriskrabatt på Model X framruta. Ingen självrisk alls vid bärgning. Dessutom ingår en drulleförsäkring som täcker irriterande småskador som tex repor på mittskärmen.
InsureMyTesla som försäkringen heter är kostnadsfritt de två första veckorna när du köper en nya Tesla, sedan får du 25% rabatt om du väljer att förlänga den.
Gamla Protector-försäkringen hade rak prissättning, kostade 10,335 kronor för halvförsäkring oberoende av din ålder och var du bodde. Flera av våra medlemmar som råkade ut för olyckor klagade dock på höga självrisker.
Nya Trygg-Hansa försäkringen sägs ha lägre självrisk men kostar olika beroende på din ålder, årlig körsträcka och var någonstans i landet du bor. Man kan inte längre ge ett enkelt svar på hur mycket den kostar. Våra medlemmar har fått offerter på allt mellan 8,400 till över 25,000 per år för halvförsäkring.
En olycklig komplikation i sammanhanget är att Trygg-Hansa -trots att de är märkesförsäkring för Tesla och därför borde veta bättre- verkar gå efter registrerad motoreffekt på registreringsbevisen. Och som flera av våra medlemmar har fått erfara verkar det vara rena slumpen vad det hamnar för angiven motoreffekt där. Hittills spelade det kanske mindre roll, men nu påverkar den bilarnas egen märkesförsäkring i högsta grad! Lite klantigt.
Vår medlem jeppe_sthlm jämförde hur mycket försäkringen skulle kosta olika bilar med olika motoreffekt i registreringsbevisen:
En 70D från 2015-07 (med hög registrerad effekt) skulle för mig kosta 1634kr/mån för halvförsäkring och 2054kr hel (1500 mil/6000kr självrisk).
En P85D från 2015-03 (med låg registrerad effekt) skulle kosta smått sensationella 732kr för halv och 965kr för hel (motsvarande villkor). Det är inte mycket mer än jag betalar för min gamla gas-passat, vars värde betingar ungefär samma summa som en uppsättning 21″-fälgar med däck till den bilen.
En 85:a från 2014 (låg effekt) landar på 621kr halv och 852kr hel.
Sån kaos kan vi inte ha på en märkesförsäkring. Eller på registreringsbevis (vilket är det egentliga problemet Tesla Sverige borde angripa).
Och stora frågan är dessutom: är detta en slutlig lösning eller endast tillfällig? För rykten från USA påstår att Tesla leker med tanken att starta ett alldeles eget försäkringsbolag som skulle erbjuda försäkring av deras bilar. Vissa säger sig ha hört att de skulle erbjuda försäkring för alla Teslor i hela världen – vissa att det endast skulle gälla USA. Vi vet inte ens med säkerhet att Tesla verkligen kommer genomföra sina planer.
Det är ännu större prisintervall än så. Jag har fått offert på 6868 kr/år för halvförsäkring på min Model S 90D, 2500 mil/år.
Vem gav den offerten? Jag fick som bäst (för ett år sedan då detta skrevs) 7500kr/år för helförsäkring men mitt hus var för stort så det sprack. Då skrev jag med Protector för 10500/år. Det sades upp i år och nu blev Trygg Hansa billigast trots att de skulle ha 15168kr/år. Jag skrev faktiskt över bilen på frugan för att få det priset. För mig skulle de ha 3000kr till per år eftersom jag är man!
Det var IF som gav offerten.
Måste ni ta upp det här med motoreffekt! Försäkringsbolagen kan ju läsa här. I mitt registreringsbevis stå 69hk. 🙂
En sak är väl säker och det är att kommer Tesla med en egen försäkring så kommer den i varje fall första året vara World Wide, dvs bara i USA.
Försäkringspremier på upp till 2000 kr i månaden visar att hela elbilskonceptet är helt galet.