Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla Virtual Power Plant

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Tesla Virtual Power Plant

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 17 maj 2020 20:26

Tesla ger sig in i elbolagsbranschen med att bli ett elbolag i England.
Med Tesla Autobidder kan man optimera vinsten med exempelvis solceller och batterilagring.
Autobidder försöker förutspå följande:
Elproduktion
Elförbrukning
Elpris

Tesla Applies For License To Sell Electricity In UK.

https://cleantechnica.com/2020/05/03/te ... ity-in-uk/

Tesla has a new product: Autobidder, a step toward becoming an electric utility.

Autobidder provides independent power producers, utilities, and capital partners the ability to autonomously monetize battery assets. Autobidder is a real-time trading and control platform that provides value-based asset management and portfolio optimization, enabling owners and operators to configure operational strategies that maximize revenue according to their business objectives and risk preferences.

https://electrek.co/2020/05/03/tesla-au ... c-utility/

Det fina med en Teslabil är att den är uppkopplad, har ett stort batteri och har en inbyggd inverter.

Mer om Tesla Virtual Power Plant
https://www.youtube.com/watch?v=pP971PYzQJs&t=61s

Och på Teslas battery day kommer man att säga att V2X kommer att slå stort eftersom det nya batteriet tål
att fungera i 20 år som ett batteribackup.
1 miljon Tesla bilar är värt 52B dollar, som batteribackup.

Intressant är om Tesla säljer sina bilar till halva priset mot att Tesla får använda batteriet för ellagring när det passar både du och Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inläggav Teslaägare [JM] » 17 maj 2020 22:04

Undrar hur Tesla löser V2X vs Free SuC.

Kör din Cybertuck till SuC och ladda 200kWh gratis. Kör hem och använd elen hemma.
Tror inte det...

Alltså får man som kund i bästa fall välja Free SuC eller V2X men man kan inte ha båda.

Vad ska man välja? Gratis laddning på långtesor eller att kunna kraftsätta huset med el från bilen när man får strömavbrott en gång per 20 år.

Enda vitsen med V2G för villaägaren är eventuellt att kunna sänka huvudsäkringen. Men då måste ju bilen ständigt vara uppkopplad mot elnätet.
Måste vara billigare med en power wall än en Cybertuck som inte får åka hemifrån för då kanske säkringen går...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 17 maj 2020 22:49

[JM] skrev:Undrar hur Tesla löser V2X vs Free SuC.

Kör din Cybertuck till SuC och ladda 200kWh gratis. Kör hem och använd elen hemma.
Tror inte det...

Alltså får man som kund i bästa fall välja Free SuC eller V2X men man kan inte ha båda.

Vad ska man välja? Gratis laddning på långtesor eller att kunna kraftsätta huset med el från bilen när man får strömavbrott en gång per 20 år.

Enda vitsen med V2G för villaägaren är eventuellt att kunna sänka huvudsäkringen. Men då måste ju bilen ständigt vara uppkopplad mot elnätet.
Måste vara billigare med en power wall än en Cybertuck som inte får åka hemifrån för då kanske säkringen går...

Jag tror att V2X bara kommer till nya bilar med Maxwell batteri.
Dagens batterier tål inte att laddas från 0 till 100% varje dag i 20 år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare PhR34k » 18 maj 2020 05:45

Jag skulle aldrig orka göra detta men så snåla som vissa Tesla förare verkar vara så tror jag verkligen att det kommer bli en grej.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inläggav Teslaägare PhR34k » 18 maj 2020 05:50

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:Undrar hur Tesla löser V2X vs Free SuC.

Tror inte det...

Jag tror att V2X bara kommer till nya bilar med Maxwell batteri.
Dagens batterier tål inte att laddas från 0 till 100% varje dag i 20 år.
Om du har 200kWh batteri så kommer du max nyttja typ 30 kWh från bilen.
Jag har ett gammalt fritidshus med pool, attefallare och ett par dräneringspumpar som går typ hela tiden. Jag ligger på runt 30000 kWh om året mellan 30 - 80 kWh per dygn så det är ganska extremt. så om du inte jobbar hemifrån kommer du alltså strömförsörja huset mellan 17-07 ish och det motsvarar säkert någonstans mellan 15-40 kWh beroende på vilket hus du har och årstid osv

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 18 maj 2020 06:44

Den stora grejen med VG2 måste väl vara att man kan kapa topparna i elproduktionen? Genom att kunna nytta ett distribuerat batterilager, slipper man kanske elda kol under de kritiska timmarna på dygnet.

Det bör ju också kunna göra att man kan ta bort en del flaskhalsar i elnätet.

Gissningsvis bör det på sikt kunna ge lägre nätavgifter och lägre elpriser.
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Referralkod: JESPER42420

Inläggav Teslaägare PhR34k » 18 maj 2020 06:56

Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 18 maj 2020 08:36

PhR34k skrev:Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare [JM] » 18 maj 2020 09:55

bylund skrev:
PhR34k skrev:Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.

Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.

Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.

Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.

Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.

Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.

I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 18 maj 2020 10:18

[JM] skrev:
bylund skrev:

Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.

Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.

Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.

Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.

Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.

I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)

Det pratas om att man kan köpa bilen billigare om man går med på att Tesla får utnyttja batteriet ibland.

Det kan ju bli en omvänd lösning mot Renault Zoe där man köper bilen billigare, men hyr batteriet med en månadskostnad.
Fördelen är att Renault garanterar att man alltid har ett bra batteri.

Tesla skulle kunna ha en liknande lösning där man kan köpa bilen billigare, men man får en peng varje månad för att Tesla hyr lagringsutrymme i din bils batteri.
Fördelen är att Tesla garanterar att man alltid har ett bra batteri.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Nästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity