[JM] skrev:bylund skrev:PhR34k skrev:Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.
Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.
Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.
Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.
Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.
Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.
I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)
Absolut måste systemet utformas så att den som bidrar till nytta i systemet får betalt för detta, annars kommer det inte fungera. Det tänkte jag var så självklart att jag inte nämnde det