Nu börjar jag bli irriterad!

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Skr00ban
Inlägg: 47
Blev medlem: 16 apr 2016 09:57

Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Skr00ban »

Hej Teslafans! Det ploppar upp artikel efter artikel som berättar att det minsann inte alls är miljövänligt att köra elbil. De jämför vad fossilbilar släpper ut i total co2, kontra elbil. De menar att den smutsiga kolen som laddar elbilen är det största orsaken till att deras resonemang håller. Detta gör mig väldigt irriterad. Går det inte åt en jäkla massa smutsig kolel att pumpa upp denna skitiga olja? Drivs inte rafenaderier av skitig kolel? Transporter av råolja, diesel och Bensin, skitar inte det ner mer? Totalt sätt? Jag kanske är ute och cyklar här, men det luktar, stinker desperata oljemagnater om detta. Kan någon klargöra för mig hur det ligger till?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av drakbane »

:.......
electric vs hydrogen.jpg
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av matsm »

Hej, du är givetvis inte ensam om att ha fått stå till svars för den frågan. Lyckligtvis finns det mycket kunskap samlad på Tesla Club Sweden.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ se punkt 7, 8 och 10 så har du nog svar på din fråga! En mycket bra sida för att mer fakta om elbilar...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Skr00ban
Inlägg: 47
Blev medlem: 16 apr 2016 09:57

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Skr00ban »

Tack. Då var det lite som jag trodde. j*vla journalister. Det är så himla lätt att skriva ner sådant som är negativt, speciellt om det saknar grund. Nej, nu ska jag ut å sprida våran teslalista över hela webben!! Sanningen skall segra! B-)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av 12man »

mer ammo, nyaste senaste? kanske lite mer oberoende än teslaklubben

http://midwestenergynews.com/2016/04/20 ... -vehicles/
ms 76132 "Eleamore"
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av wing »

Antar att dessa journalister uppmanar alla som bor i städer med kolel att byta till bensin- eller dieseldrivet reservkraftverk i trädgården också?
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av joel80 »

Jag tycker det är så märkligt att man struntar i ett problem p.g.a ett annat problem.. Båda måste lösas. Jag syftar alltså på att de dels har en smutsig elförbrukning, dels har bilar som släpper ut massor med fossila avgaser.. Om man nu satsar på elbilar, som ändå är betydligt renare än ICE-bilen, även med smutsiga elen, kan man ju få dubbel effekt när man går över till ren el. Ett vind eller solkraftverk ger ju då genast "dubbel" effekt. Skulle man ha kvar ICE-bilarna har man ju fortfarande kvar det problemet även när man så småningom fixat renare el.

Läste förresten idag att de 18k laddbara bilar i Sverige kan drivas av 5st vanliga vindkraftverk.. Tyckte det lät lite märkligt.. Skulle gissat på typ 2-3st... Hur många GWh per år ger ett vindkraftverk?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett bra mått jag har hört iaf och som jag efter snabb överslagsräkning tyckte stämmer är att ett varv av bladen på ett vindkraftverk genererar ström till en mil med elbil.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av wing »

Ett 3 MWs vindkraftverk borde kunna ge ca 8 GWh per år (räknat med en kapacitetsfaktor på 30%).
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Daoops »

Skr00ban skrev:
Hej Teslafans! Det ploppar upp artikel efter artikel som berättar att det minsann inte alls är miljövänligt att köra elbil. De jämför vad fossilbilar släpper ut i total co2, kontra elbil. De menar att den smutsiga kolen som laddar elbilen är det största orsaken till att deras resonemang håller. Detta gör mig väldigt irriterad. Går det inte åt en jäkla massa smutsig kolel att pumpa upp denna skitiga olja? Drivs inte rafenaderier av skitig kolel? Transporter av råolja, diesel och Bensin, skitar inte det ner mer? Totalt sätt? Jag kanske är ute och cyklar här, men det luktar, stinker desperata oljemagnater om detta. Kan någon klargöra för mig hur det ligger till?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
FUD rakt igenom.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Kalle »

Att de kommer fler och fler articklar som argumenterar så har nog sin förklaring http://m.huffpost.com/us/entry/koch-ele ... 0245c8cbf6
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Kalle »

Boktips om man vill veta hur de jobbar: "merchants of doubt"
De tar inte upp elbils kampanien men visar hur de bär sig åt att fördröja och bromsa utväcklingen med andra frågor. Väldigt intresant läsning.

Man känner ju igen knepen om man så säger
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:

FUD rakt igenom.
+1

Ja, FUD och inget att bry sig om.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Machris »

Kalle skrev:
Boktips om man vill veta hur de jobbar: "merchants of doubt"
De tar inte upp elbils kampanien men visar hur de bär sig åt att fördröja och bromsa utväcklingen med andra frågor. Väldigt intresant läsning.

Man känner ju igen knepen om man så säger
Finns som film
http://www.discshop.se/filmer/bluray/me ... ay/P134753

En av de bästa dokumentärer jag sett på senare år. Borde dock ligga under avdelningen "skräck" :o
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Jerker »

Kalle skrev:
Boktips om man vill veta hur de jobbar: "merchants of doubt"
De tar inte upp elbils kampanien men visar hur de bär sig åt att fördröja och bromsa utväcklingen med andra frågor. Väldigt intresant läsning.

Man känner ju igen knepen om man så säger
Ja, inget nytt under solen.

En reflektion är ju hur den här typen av människor fungerar. Först var de antagligen innovatörer och har skapat sig sina framgångar genom att utveckla företag och industrigrenar, men nu när de väl uppnått en position och en viss rikedom så vänder de och blir bakåtsträvare. Varför har de plötsligt tappat sin förmåga till att ta till sig nya tekniker och se möjlighet till att göra pengar inom dessa sektorer. Istället för att lägga miljontals dollar på att motarbeta elbilar borde de ju istället gå in med pengar i den industrin för att stå väl rustade när elbilsboomen kommer.

Men detta är väl hela Facit/Nokia-syndromet i sin prydno. De vägrar att ta till sig den nya tekniken utan hoppas på att det ska blåsa över och att allt ska gå tillbaka till vad det var förut. Men så blir det aldrig och de klarar inte av att acceptera detta. Därför kommer de att dö.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av kenhag »

Tyvärr tror jag att mycket av deras problem ligger i kortsiktighet. Det kostar pengar att utveckla elbilar och investera i nya produktionslinjer. Hur förklarar man till aktieägarna att det blir lägre kvartalsvinst för att man vill satsa på elbilar istället för fossilbilar (som fortfarande säljer bra).
Denna rädsla gör att man inte törs satsa förrän majoriteten av aktieägarna börjar kräva satsningar på elbilar och då är det för sent att skaffa betydande marknadsandelar.
Vi kommer nog att se flera stora fossilbilstillverkare "bita i gräset" eller gå med stora förluster inom en snar framtid.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
En reflektion är ju hur den här typen av människor fungerar. Först var de antagligen innovatörer och har skapat sig sina framgångar genom att utveckla företag och industrigrenar, men nu när de väl uppnått en position och en viss rikedom så vänder de och blir bakåtsträvare. Varför har de plötsligt tappat sin förmåga till att ta till sig nya tekniker och se möjlighet till att göra pengar inom dessa sektorer. Istället för att lägga miljontals dollar på att motarbeta elbilar borde de ju istället gå in med pengar i den industrin för att stå väl rustade när elbilsboomen kommer.

Men detta är väl hela Facit/Nokia-syndromet i sin prydno. De vägrar att ta till sig den nya tekniken utan hoppas på att det ska blåsa över och att allt ska gå tillbaka till vad det var förut. Men så blir det aldrig och de klarar inte av att acceptera detta. Därför kommer de att dö.
"Den här typen av människor" tycker jag är en lite väl svepande beskrivning. Det är väl knappast innovatörerna som skapat industrierna som sedan arbetar emot konkurrenterna med smutsiga metoder? George Eastman (Kodak's grundare) har väl varit död och begraven sedan urminnes tider, och Henry Ford dog redan 1947.

Jag skulle snarare säga att de handlar om en företagskultur med intern indoktrinering och självförnekande som gör att man inte ser att man beter sig illa. De människor som stannar i sådana organisationer tror på sin egen förträfflighet och utgår ifrån att de myter som sprids om konkurrenten och konkurrentens teknologi är sanna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Jerker »

Herr X skrev:
Jerker skrev:
En reflektion är ju hur den här typen av människor fungerar. Först var de antagligen innovatörer och har skapat sig sina framgångar genom att utveckla företag och industrigrenar, men nu när de väl uppnått en position och en viss rikedom så vänder de och blir bakåtsträvare. Varför har de plötsligt tappat sin förmåga till att ta till sig nya tekniker och se möjlighet till att göra pengar inom dessa sektorer. Istället för att lägga miljontals dollar på att motarbeta elbilar borde de ju istället gå in med pengar i den industrin för att stå väl rustade när elbilsboomen kommer.

Men detta är väl hela Facit/Nokia-syndromet i sin prydno. De vägrar att ta till sig den nya tekniken utan hoppas på att det ska blåsa över och att allt ska gå tillbaka till vad det var förut. Men så blir det aldrig och de klarar inte av att acceptera detta. Därför kommer de att dö.
"Den här typen av människor" tycker jag är en lite väl svepande beskrivning. Det är väl knappast innovatörerna som skapat industrierna som sedan arbetar emot konkurrenterna med smutsiga metoder? George Eastman (Kodak's grundare) har väl varit död och begraven sedan urminnes tider, och Henry Ford dog redan 1947.

Jag skulle snarare säga att de handlar om en företagskultur med intern indoktrinering och självförnekande som gör att man inte ser att man beter sig illa. De människor som stannar i sådana organisationer tror på sin egen förträfflighet och utgår ifrån att de myter som sprids om konkurrenten och konkurrentens teknologi är sanna.
Sant! Jag uttryckte mig lite klumpigt där. Jag tänkte egentligen mer företagskultur. Men jag tror att det förekommer både i företagsimperiers livscykel och i enskilda människors liv att man förändras och går från att vara innovativ till att bli bakåtsträvare. Såg en dokumentär om Henry Ford. Han var faktiskt själv ett exempel på hur hans egen personlighet blev bakåtsträvande i slutet av hans liv. Om inte hans son Edsel hade funnits och gjorde vad han kunde för att balansera faderns nästan destruktiva handlingar hade kanske inte Ford funnits idag. Henry drog sig tillbaka i slutet av sitt liv, köpte ett stort landområde och byggde upp ett helt samhälle kring sin bostad där allt skulle se ut och fungera som det gjort i hans barndom. Han var stark motståndare till förändringar i sina fabriker, hyrde in beväpnade ligister som gick omkring i verkstäderna och hotade arbetarna om de ens ville så mycket som gå på toaletten på arbetstid. Han var motståndare till en rad förändringar (läs: förbättringar) i modellprogrammen som skulle möta konsumenternas önskemål. Henry tyckte att det som dög på 20-talet dög lika bra på 40-talet, så det så!

Vad gäller starka familjer genom historien så följer de oftast ett typiskt mönster: 1:a generationen bygger upp, 2:a generationen förvaltar och 3:e generationen raserar. Det första stora exemplet är Familjen Machiavelli under 1400- och 1500-talen i Italien. Ett annat typiskt exempel är Rotshild, en tysk-judisk bankirfamilj under 1800-talet som var så stora att de hade flera staters ekonomier i sin hand. Det finns många liknande exempel. Ett lysande undantag sägs Wallenbergarna vara. Få företag där blodsband får styra valet av företagsledare har lyckats överleva så många generationer. Ska bli intressant att se hur det kommer att gå med t.ex. IKEA när Ingvar dör.
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 maj 2015 12:44

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Gas P Dahl »

Efter att ha läst flera artiklar i våra stora dagstidningar om Tesla så börjar jag ana varför vår samlade journalistkår är lätt negativa: Annonspengar! Titta t ex på hur många sidor av annonser som dagstidningarna får sälja till de traditionella bilföretagen och återförsäljare. Hur mycket annonser köper Tesla: 0!
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gas P Dahl skrev:
Efter att ha läst flera artiklar i våra stora dagstidningar om Tesla så börjar jag ana varför vår samlade journalistkår är lätt negativa: Annonspengar! Titta t ex på hur många sidor av annonser som dagstidningarna får sälja till de traditionella bilföretagen och återförsäljare. Hur mycket annonser köper Tesla: 0!
Och inte blir det bättre när Tesla dessutom har den dåliga smaken att INTE bjuda in allehanda motorjournalister på exklusiva provkörningsevent i Sydeuropa där man får flygresor, boende på finhotell och flotta middagar med hummersås. Det är klart att man som gammal bitter journalist väljer att dra sitt strå till stacken för att stoppa detta nya företag, som bryter mot alla oskrivna regler för hur man smörjer journalistkåren för att få fina recensioner på sina bilar.

Att låta produkten tala för sig själv, i stället för att köpta journalister gör det, är en helt okänd strategi för de gamla fossilbilstillverkarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av danni »

Här är också en rapport som kom nyligen med mycket och intressant info, som jag hittills hade lyckats missa: http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... report.pdf
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av MagnusG »

Var svensk och nordisk el kommer från finns att beskåda hos svenska kraftnät http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Det är bara att välja land och datum så ser man hur många procent vattenkraft, värmekraft och vindkraft m.m. det producerades. Det där med mycket kolkraft gäller iallafall inte Sverige och Norge. Det borde vara extra miljövänligt med elbil i Norge t.ex. med all den vattenkraften de producerar.
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Laddvin »

kenhag skrev:
Tyvärr tror jag att mycket av deras problem ligger i kortsiktighet. Det kostar pengar att utveckla elbilar och investera i nya produktionslinjer. Hur förklarar man till aktieägarna att det blir lägre kvartalsvinst för att man vill satsa på elbilar istället för fossilbilar (som fortfarande säljer bra).
Denna rädsla gör att man inte törs satsa förrän majoriteten av aktieägarna börjar kräva satsningar på elbilar och då är det för sent att skaffa betydande marknadsandelar.
Vi kommer nog att se flera stora fossilbilstillverkare "bita i gräset" eller gå med stora förluster inom en snar framtid.
Jag håller med!

Jag är lite orolig för Volvo som inte är en särskilt stor tillverkare. De satsar så himla hårt på plug-in hybrider men släpper inte sin första elbil förrän 2019. Vad händer sen? Hur många modeller hinner de få ut de närmaste åren efter det? Risken är att de blir ifrånkörda.

Det ska bli kul att se hur det går för NEVS. Första modellen ska börja tillverkas redan nästa år och de har ett par hundra tusen uppbokade bilar nu, men vi vet ännu inte hur de ser ut. Spännande! :)

Hoppas de är utrustade med relevant teknik och säkerhet bara...
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Skriv svar