Performance 2021 räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Teslalx »

Hur mycket har ni i räckvidd i km vid full laddat batteri 100%?



Alx
//
Alx
Kave
elbilist
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Kave »

Teslabjörn har gjort en video där han kommer fram till att performance har längre räckvidd än LR.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Nogo »

482km
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Teslalx »

Nogo skrev:
482km

Min säger 487km trodde det va lite, men det verkar stämma då.
//
Alx
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av NEO »

506km
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

EPA-rangen är 507km* och det går få 509km som mest som det verkar. Hade det i våras.

Jag hade 507km( med 20” Überturbine valda) igår vid full laddning, bilen är ett år sedan uthämtning en vecka, har gått 3100mil.

*) Det finns en passus för vilka hjul man har valt i ”Service-menyn”. För att kunna jämföra måste vi ha samma hjul valda. Föreslår original 20” Überturbine, då minst ett par av de andra har buggar i programvaran vilket ger fel range presenterad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Det här kommer också bero på vilket batteri man har. Är inte helt säker på att det nya LG-batteriet(5L/E5LD) kommer levereras som 2021 men det är på G.

3L/E3LD har 507km som normal full range.

Troligen kommer 5L/E5LD ha runt 492km eller så på batterimätar-rangen iom att det batteriet är cirka 2kWh mindre än den kapacitet som krävs för att nå 507km.

Har man en E5LD-variant så är det alltså något kortare range man får förvänta sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av dave »

Runt 500

Detta varierar beroende på hjul, säsong osv. Har rört sig mellan 490-510 för mig sen jag fick bilen i slutet av mars 2021.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Nogo »

Teslalx skrev:
Nogo skrev:
482km

Min säger 487km trodde det va lite, men det verkar stämma då.
Min har rullat 5000mil. Laddat från 10 till 90% 5 dagar i veckan. Hur långt har din rullat?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Här är teslafis statistik för 2021 Performance:
DDB41AD8-6C2D-45FA-90C6-FB91337C0A8E.jpeg
Eftersom laddningsvanor nästan alltid spelar större roll än körsträcka de första åren så visar inte alltid en sån här graf hela sanningen. Ligger man under behöver det inte bero på att batteriet är kass, det kan vara ens laddningsvanor som är det ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av flamman »

Vad räknas som kassa respektive bra laddvanor?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Bjelke »

Det finns några trådar i ämnet om man vill fördjupa sig men,
bra =hålla sig nära 55% laddnivå så stor del av tiden som möjligt och
dåligt = låta bilen stå med hög laddnivå (dvs 100% eller nära) stor del av tiden.
Plus lite till men i stora drag så är det där det viktigaste…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Nogo »

Små laddcykler också. Ladda hellre 30-40% åt gången än 60-80%. Jag har laddat stora laddcykler för jag har inte haft möjlighet med laddning på jobbet.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

flamman skrev:
Vad räknas som kassa respektive bra laddvanor?
Det är bara jag som är onödigt drygt eftersom min degraderingskurva ser *aningen* bättre ut än snittet :mrgreen:

Alla batterier degraderas, det är normalt.
Följer man Teslas enkla råd kommer man med råge klara att ha minst 70% kapacitet kvar efter åtta år.

Teslas råd är enkla och bra, men syftar inte till minimal degradering.

Alla är olika, vill man ha låg degradering och spara på batteriet passar inte Teslas råd bäst. Det som beskrivs nedan är Tesla/Panasonic NCA i synnerhet, och kan tillämpas på LG-batterierna också. LFP fungerar annorlunda, så de är ”diskriminerade” just nu, men av en bra anledning: de är mindre känsliga i vissa fall.
Bjelke skrev:
Det finns några trådar i ämnet om man vill fördjupa sig men,
bra =hålla sig nära 55% laddnivå så stor del av tiden som möjligt och
dåligt = låta bilen stå med hög laddnivå (dvs 100% eller nära) stor del av tiden.
Plus lite till men i stora drag så är det där det viktigaste…
Man vill defakto ligga under 57% ”sann” SOC för att minimera degraderingen från tidens tand. Eftersom bilen gömmer 4.5% SOC under 0% på våra mätare, blir det 55% på teslas energimätare.
Batterierna mår bäst mellan 0% och 55% på bilens batteriindikator. Detta gäller egentligen hela tiden men kan man få batteriet att ligga där när bilen inte används( tex under natten) har man sänkt sin degradering rätt mycket; ungefär halverat den.

Nogo skrev:
Små laddcykler också. Ladda hellre 30-40% åt gången än 60-80%. Jag har laddat stora laddcykler för jag har inte haft möjlighet med laddning på jobbet.
Exakt! Men du Nogo har väl hållt låg SOC när bilen sover, så du har låg degradering ändå.

-Små cykler sliter mindre.
-Cykler vid låg SOC sliter mycket mindre än vid hög SOC.
-Låg SOC när bilen inte används är bra.


= Ladda ofta (blir små cykler)
= Ladda inte till högre SOC än du behöver
= Ladda inte förrän bilen ska användas( = låg SOC när bilen sover.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Teslalx »

Du verkar ha stor koll på laddningen :)

Hur och när bör jag ladda?

Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.

Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?

Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.

Alx
//
Alx
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Teslalx skrev:
Du verkar ha stor koll på laddningen :)

Hur och när bör jag ladda?

Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.

Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?

Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.

Alx
Bäst är enligt det fetade i det tidigare inlägget.
Kan man inte ladda varje dag så är två ggr i veckan mycket bättre än en.

Ladda till 100% eller låta den stå länge med mer än 80-90% kommer tära i onödan på batteriet.

80-20% skulle vara mycket bättre än 100-40%. 50-20% två ggr i veckan skulle vara än bättre, då har du mer än halverat degraderingen jämfört med det du har nu.
Minsta förändringen du i bart fall borde göra är att ladda till 80% och köra till 20% istället.

Man ska inte ta i så man kräks för batteriets skull, det ska fortfarande vara kul att ha elbil. Det man måste, det måste man och sen får man leva med den degradering man får. Vi har inte så varmt i Sverige vilket skyddar oss rätt mycket från de stora tappen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Teslalx »

AAKEE skrev:
Teslalx skrev:
Du verkar ha stor koll på laddningen :)

Hur och när bör jag ladda?

Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.

Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?

Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.

Alx
Bäst är enligt det fetade i det tidigare inlägget.
Kan man inte ladda varje dag så är två ggr i veckan mycket bättre än en.

Ladda till 100% eller låta den stå länge med mer än 80-90% kommer tära i onödan på batteriet.

80-20% skulle vara mycket bättre än 100-40%. 50-20% två ggr i veckan skulle vara än bättre, då har du mer än halverat degraderingen jämfört med det du har nu.
Minsta förändringen du i bart fall borde göra är att ladda till 80% och köra till 20% istället.

Man ska inte ta i så man kräks för batteriets skull, det ska fortfarande vara kul att ha elbil. Det man måste, det måste man och sen får man leva med den degradering man får. Vi har inte så varmt i Sverige vilket skyddar oss rätt mycket från de stora tappen.

Tack så mycket :)
//
Alx
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av ergo »

Ni i skriver att batteriet mår om bäst mellan 0% och 55%. Jag har tidigare fått lära mig att man ska undvika djupurladdning och inte lämna batteriet med låg SOC. Bilen varnar också om man lämnar med få procent kvar. Har råden ändrats eller jag har missförstått?
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av Tellus »

ergo skrev:
Ni i skriver att batteriet mår om bäst mellan 0% och 55%. Jag har tidigare fått lära mig att man ska undvika djupurladdning och inte lämna batteriet med låg SOC. Bilen varnar också om man lämnar med få procent kvar. Har råden ändrats eller jag har missförstått?
Det är nya bud nu när AAKEE lusläst forskning om NMC? batterier och har imponerande ork att lära oss på golvet, kudos!
Jag tror vila i låg SOC är bra, men om man använder bilen vid låg SOC blir volten väldigt låg vid effektuttag vilket borde vara dåligt. Jag skulle hålla mig mellan 20-55%.
Bättre svar med mindre gissningar kommer nog snart.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Performance 2021 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

ergo skrev:
Ni i skriver att batteriet mår om bäst mellan 0% och 55%. Jag har tidigare fått lära mig att man ska undvika djupurladdning och inte lämna batteriet med låg SOC. Bilen varnar också om man lämnar med få procent kvar. Har råden ändrats eller jag har missförstått?
Teslas råd beror inte på djupurladdning.
Bilen har också ett 12 V blybatteri (= klassiskt bilbatteri) som mår väldigt dåligt av att urladdas.
Teslas råd om att ladda vid 20% beror på att man vill skydda bilen från att bli för urladdad. När lithiumbatteriet når sin mininumnivå stänger det ned sig för att skydda sig själv. Då får inte 12v-batteriet någon laddning, och eftersom det är litet går det relativt fort innan det tar slut.

Teslas 0% är egentligen 4.5% SOC, rent batteritekniskt eftersom Trsla har en buffer på 4.5% under 0% på skärmen.

Battericellerna är specade 2.50-4.20V/cell, och vi når 0% vid cirka 3V, alltså en god marginal till ”djupurladdning”. Bilen låter inte djupurladdning inträffa.

Lithiumbatterier i allmänhet mår bäst av att ha låg SOC. Calendar aging som tar kapacitet ifrån våra batterier är högre ju högre SOC man har. Den lägsta degraderingen pga calendar aging ligger alltså under vår bils 0%

Teslas klassiska batterier är NCA.
Numera köper man även in LG-batterier som är av NMC-typ. Se bilden nedan, tex degraderas ett nytt NCA-batteri cirka 5% vid en SOC på 80% efter ca 10 månader medan en SOC på 0-55% ”kostar” 2-3%.

Calendar aging minskar med tiden. Den förlust man får på 1 år tar 3 år till att fördubbla. Det gör att 80% batteriet har nått 10% efter 4 år medan 0-55% batteriet bara nått 4-6%.
51423FE0-D8F4-4EB9-B631-B18402B6CC33.jpeg
Det här är känt sedan mycket länge via forskning. Det finns nog hundratals forskningsrapporter på nätet, jag har läst sen 2007 cirka, men såklart ökat takten( och specat mot NCA) när jag beställde elbil.
Det finns väldigt många fel i slutsatserna i forskningsrapporterna, beroende på tex feluppsatta test eller fel slutsatser. Det är lätt att ge exempel: Ett test gjorde cirka 10 olika cyclingstest, nästan alla med hög SOC och den lägsta hade centrum kring 50%. Man missade alltså att testa cykler under 50%, tex 10-20, 20-40 osv. Deras slutsats blev att det är bäst att cykla runt 50%, fast setupen var fel och slutsatsen blev det med.
Ska man läsa rapporter går det tyvärr inte bara läsa en, då många har småfel(eller större). Läs flera!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar