Performance 2021 räckvidd
Moderator: Redaktion
Performance 2021 räckvidd
Hur mycket har ni i räckvidd i km vid full laddat batteri 100%?
Alx
Alx
//
Alx
Alx
Re: Performance 2021 räckvidd
Teslabjörn har gjort en video där han kommer fram till att performance har längre räckvidd än LR.
Re: Performance 2021 räckvidd
Nogo skrev:482km
Min säger 487km trodde det va lite, men det verkar stämma då.
//
Alx
Alx
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Performance 2021 räckvidd
EPA-rangen är 507km* och det går få 509km som mest som det verkar. Hade det i våras.
Jag hade 507km( med 20” Überturbine valda) igår vid full laddning, bilen är ett år sedan uthämtning en vecka, har gått 3100mil.
*) Det finns en passus för vilka hjul man har valt i ”Service-menyn”. För att kunna jämföra måste vi ha samma hjul valda. Föreslår original 20” Überturbine, då minst ett par av de andra har buggar i programvaran vilket ger fel range presenterad.
Jag hade 507km( med 20” Überturbine valda) igår vid full laddning, bilen är ett år sedan uthämtning en vecka, har gått 3100mil.
*) Det finns en passus för vilka hjul man har valt i ”Service-menyn”. För att kunna jämföra måste vi ha samma hjul valda. Föreslår original 20” Überturbine, då minst ett par av de andra har buggar i programvaran vilket ger fel range presenterad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance 2021 räckvidd
Det här kommer också bero på vilket batteri man har. Är inte helt säker på att det nya LG-batteriet(5L/E5LD) kommer levereras som 2021 men det är på G.
3L/E3LD har 507km som normal full range.
Troligen kommer 5L/E5LD ha runt 492km eller så på batterimätar-rangen iom att det batteriet är cirka 2kWh mindre än den kapacitet som krävs för att nå 507km.
Har man en E5LD-variant så är det alltså något kortare range man får förvänta sig.
3L/E3LD har 507km som normal full range.
Troligen kommer 5L/E5LD ha runt 492km eller så på batterimätar-rangen iom att det batteriet är cirka 2kWh mindre än den kapacitet som krävs för att nå 507km.
Har man en E5LD-variant så är det alltså något kortare range man får förvänta sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance 2021 räckvidd
Runt 500
Detta varierar beroende på hjul, säsong osv. Har rört sig mellan 490-510 för mig sen jag fick bilen i slutet av mars 2021.
Detta varierar beroende på hjul, säsong osv. Har rört sig mellan 490-510 för mig sen jag fick bilen i slutet av mars 2021.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: Performance 2021 räckvidd
Min har rullat 5000mil. Laddat från 10 till 90% 5 dagar i veckan. Hur långt har din rullat?Teslalx skrev:Nogo skrev:482km
Min säger 487km trodde det va lite, men det verkar stämma då.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Performance 2021 räckvidd
Här är teslafis statistik för 2021 Performance:
Eftersom laddningsvanor nästan alltid spelar större roll än körsträcka de första åren så visar inte alltid en sån här graf hela sanningen. Ligger man under behöver det inte bero på att batteriet är kass, det kan vara ens laddningsvanor som är det
Eftersom laddningsvanor nästan alltid spelar större roll än körsträcka de första åren så visar inte alltid en sån här graf hela sanningen. Ligger man under behöver det inte bero på att batteriet är kass, det kan vara ens laddningsvanor som är det
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance 2021 räckvidd
Vad räknas som kassa respektive bra laddvanor?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Performance 2021 räckvidd
Det finns några trådar i ämnet om man vill fördjupa sig men,
bra =hålla sig nära 55% laddnivå så stor del av tiden som möjligt och
dåligt = låta bilen stå med hög laddnivå (dvs 100% eller nära) stor del av tiden.
Plus lite till men i stora drag så är det där det viktigaste…
bra =hålla sig nära 55% laddnivå så stor del av tiden som möjligt och
dåligt = låta bilen stå med hög laddnivå (dvs 100% eller nära) stor del av tiden.
Plus lite till men i stora drag så är det där det viktigaste…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Performance 2021 räckvidd
Små laddcykler också. Ladda hellre 30-40% åt gången än 60-80%. Jag har laddat stora laddcykler för jag har inte haft möjlighet med laddning på jobbet.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Performance 2021 räckvidd
Det är bara jag som är onödigt drygt eftersom min degraderingskurva ser *aningen* bättre ut än snittetflamman skrev:Vad räknas som kassa respektive bra laddvanor?
Alla batterier degraderas, det är normalt.
Följer man Teslas enkla råd kommer man med råge klara att ha minst 70% kapacitet kvar efter åtta år.
Teslas råd är enkla och bra, men syftar inte till minimal degradering.
Alla är olika, vill man ha låg degradering och spara på batteriet passar inte Teslas råd bäst. Det som beskrivs nedan är Tesla/Panasonic NCA i synnerhet, och kan tillämpas på LG-batterierna också. LFP fungerar annorlunda, så de är ”diskriminerade” just nu, men av en bra anledning: de är mindre känsliga i vissa fall.
Man vill defakto ligga under 57% ”sann” SOC för att minimera degraderingen från tidens tand. Eftersom bilen gömmer 4.5% SOC under 0% på våra mätare, blir det 55% på teslas energimätare.Bjelke skrev:Det finns några trådar i ämnet om man vill fördjupa sig men,
bra =hålla sig nära 55% laddnivå så stor del av tiden som möjligt och
dåligt = låta bilen stå med hög laddnivå (dvs 100% eller nära) stor del av tiden.
Plus lite till men i stora drag så är det där det viktigaste…
Batterierna mår bäst mellan 0% och 55% på bilens batteriindikator. Detta gäller egentligen hela tiden men kan man få batteriet att ligga där när bilen inte används( tex under natten) har man sänkt sin degradering rätt mycket; ungefär halverat den.
Exakt! Men du Nogo har väl hållt låg SOC när bilen sover, så du har låg degradering ändå.Nogo skrev:Små laddcykler också. Ladda hellre 30-40% åt gången än 60-80%. Jag har laddat stora laddcykler för jag har inte haft möjlighet med laddning på jobbet.
-Små cykler sliter mindre.
-Cykler vid låg SOC sliter mycket mindre än vid hög SOC.
-Låg SOC när bilen inte används är bra.
= Ladda ofta (blir små cykler)
= Ladda inte till högre SOC än du behöver
= Ladda inte förrän bilen ska användas( = låg SOC när bilen sover.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance 2021 räckvidd
Du verkar ha stor koll på laddningen
Hur och när bör jag ladda?
Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.
Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?
Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.
Alx
Hur och när bör jag ladda?
Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.
Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?
Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.
Alx
//
Alx
Alx
Re: Performance 2021 räckvidd
Bäst är enligt det fetade i det tidigare inlägget.Teslalx skrev:Du verkar ha stor koll på laddningen
Hur och när bör jag ladda?
Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.
Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?
Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.
Alx
Kan man inte ladda varje dag så är två ggr i veckan mycket bättre än en.
Ladda till 100% eller låta den stå länge med mer än 80-90% kommer tära i onödan på batteriet.
80-20% skulle vara mycket bättre än 100-40%. 50-20% två ggr i veckan skulle vara än bättre, då har du mer än halverat degraderingen jämfört med det du har nu.
Minsta förändringen du i bart fall borde göra är att ladda till 80% och köra till 20% istället.
Man ska inte ta i så man kräks för batteriets skull, det ska fortfarande vara kul att ha elbil. Det man måste, det måste man och sen får man leva med den degradering man får. Vi har inte så varmt i Sverige vilket skyddar oss rätt mycket från de stora tappen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance 2021 räckvidd
AAKEE skrev:Bäst är enligt det fetade i det tidigare inlägget.Teslalx skrev:Du verkar ha stor koll på laddningen
Hur och när bör jag ladda?
Har ingen möjlighet till hemma laddning än, bor i samfällighet och det är på gång men vi vet ej när.
Kör inte så mycket i vardagskörningen, på en vecka är vi nere på 40% från 100% ungefär. Så behöver bara ladda den en gång per vecka antar jag. Eller ska man ladda oftare iaf?
Sen blir det väll någon lång resa då och då men då får man ju anpassa och ladda på vägen.
Alx
Kan man inte ladda varje dag så är två ggr i veckan mycket bättre än en.
Ladda till 100% eller låta den stå länge med mer än 80-90% kommer tära i onödan på batteriet.
80-20% skulle vara mycket bättre än 100-40%. 50-20% två ggr i veckan skulle vara än bättre, då har du mer än halverat degraderingen jämfört med det du har nu.
Minsta förändringen du i bart fall borde göra är att ladda till 80% och köra till 20% istället.
Man ska inte ta i så man kräks för batteriets skull, det ska fortfarande vara kul att ha elbil. Det man måste, det måste man och sen får man leva med den degradering man får. Vi har inte så varmt i Sverige vilket skyddar oss rätt mycket från de stora tappen.
Tack så mycket
//
Alx
Alx
Re: Performance 2021 räckvidd
Ni i skriver att batteriet mår om bäst mellan 0% och 55%. Jag har tidigare fått lära mig att man ska undvika djupurladdning och inte lämna batteriet med låg SOC. Bilen varnar också om man lämnar med få procent kvar. Har råden ändrats eller jag har missförstått?
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Performance 2021 räckvidd
Det är nya bud nu när AAKEE lusläst forskning om NMC? batterier och har imponerande ork att lära oss på golvet, kudos!ergo skrev:Ni i skriver att batteriet mår om bäst mellan 0% och 55%. Jag har tidigare fått lära mig att man ska undvika djupurladdning och inte lämna batteriet med låg SOC. Bilen varnar också om man lämnar med få procent kvar. Har råden ändrats eller jag har missförstått?
Jag tror vila i låg SOC är bra, men om man använder bilen vid låg SOC blir volten väldigt låg vid effektuttag vilket borde vara dåligt. Jag skulle hålla mig mellan 20-55%.
Bättre svar med mindre gissningar kommer nog snart.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Performance 2021 räckvidd
Teslas råd beror inte på djupurladdning.ergo skrev:Ni i skriver att batteriet mår om bäst mellan 0% och 55%. Jag har tidigare fått lära mig att man ska undvika djupurladdning och inte lämna batteriet med låg SOC. Bilen varnar också om man lämnar med få procent kvar. Har råden ändrats eller jag har missförstått?
Bilen har också ett 12 V blybatteri (= klassiskt bilbatteri) som mår väldigt dåligt av att urladdas.
Teslas råd om att ladda vid 20% beror på att man vill skydda bilen från att bli för urladdad. När lithiumbatteriet når sin mininumnivå stänger det ned sig för att skydda sig själv. Då får inte 12v-batteriet någon laddning, och eftersom det är litet går det relativt fort innan det tar slut.
Teslas 0% är egentligen 4.5% SOC, rent batteritekniskt eftersom Trsla har en buffer på 4.5% under 0% på skärmen.
Battericellerna är specade 2.50-4.20V/cell, och vi når 0% vid cirka 3V, alltså en god marginal till ”djupurladdning”. Bilen låter inte djupurladdning inträffa.
Lithiumbatterier i allmänhet mår bäst av att ha låg SOC. Calendar aging som tar kapacitet ifrån våra batterier är högre ju högre SOC man har. Den lägsta degraderingen pga calendar aging ligger alltså under vår bils 0%
Teslas klassiska batterier är NCA.
Numera köper man även in LG-batterier som är av NMC-typ. Se bilden nedan, tex degraderas ett nytt NCA-batteri cirka 5% vid en SOC på 80% efter ca 10 månader medan en SOC på 0-55% ”kostar” 2-3%.
Calendar aging minskar med tiden. Den förlust man får på 1 år tar 3 år till att fördubbla. Det gör att 80% batteriet har nått 10% efter 4 år medan 0-55% batteriet bara nått 4-6%.
Det här är känt sedan mycket länge via forskning. Det finns nog hundratals forskningsrapporter på nätet, jag har läst sen 2007 cirka, men såklart ökat takten( och specat mot NCA) när jag beställde elbil.
Det finns väldigt många fel i slutsatserna i forskningsrapporterna, beroende på tex feluppsatta test eller fel slutsatser. Det är lätt att ge exempel: Ett test gjorde cirka 10 olika cyclingstest, nästan alla med hög SOC och den lägsta hade centrum kring 50%. Man missade alltså att testa cykler under 50%, tex 10-20, 20-40 osv. Deras slutsats blev att det är bäst att cykla runt 50%, fast setupen var fel och slutsatsen blev det med.
Ska man läsa rapporter går det tyvärr inte bara läsa en, då många har småfel(eller större). Läs flera!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5