Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Leo » 18 jul 2018 07:16

På de gamla RWD P85 jmf S85 var det samma elmotor men olika ”inverter=motorströmförsörjning-ish”.

Med P85D började man se att olika säkringar, batteripackets utformning osv kunde göra att motorerna kunde ge olika effekt.

Senaste åren har vi också sett både mjukvaruuppdateringar och uppdateringar där man behövt besöka Servicecenter som därigenom gett bättre 0-100tider (effekt?) eller åtminstone hur effekten tillåts ”rampa-upp” under maxacceleration.

Så kan mycket mer dölja sig mer bakom dessa effekter än det de siffrorna visar just nu. Dessutom kan de ju komma ändras framöver.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2795
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav vigge50 » 27 jul 2018 11:45

Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... t=jjmtj985
vigge50
 
Inlägg: 5764
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Jerker » 27 jul 2018 12:44

vigge50 skrev:Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... t=jjmtj985


Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7395
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav vigge50 » 27 jul 2018 12:47

Jerker skrev:
vigge50 skrev:Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... t=jjmtj985


Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...

Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?
vigge50
 
Inlägg: 5764
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Jerker » 27 jul 2018 13:17

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
vigge50 skrev:Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... t=jjmtj985


Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...

Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?


Det finns ju nån regel i CCS att man inte får använda adaptrar, och att även bakom uttaget modifiera det så att det kan acceptera SuC kanske bryter mot denna regel. Därför kan man inte göra så.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7395
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Laban » 27 jul 2018 16:05

vigge50 skrev:Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... t=jjmtj985


Verkar lovande. Blir förstås en liten kostnad för att lägga till en CCS kabel på alla befintliga SuC men samtidigt så är dessa en bråkdel av vad den mängd snabbladdare som kommer att behöva byggas de närmsta åren. Bättre att låta andra vara med och dela på den kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2489
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Verdi » 27 jul 2018 20:17

Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7033
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Jerker » 27 jul 2018 20:38

Verdi skrev:Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?


Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7395
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Verdi » 27 jul 2018 22:47

Jerker skrev:
Verdi skrev:Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?


Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.


Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7033
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Jerker » 27 jul 2018 22:49

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?


Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.


Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.


Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7395
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Emg, enbom, Google [Bot], grenhall, LasseTM, Lindansaren, LoOoNy, metchristian, MSN [Bot] och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.