Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Jerker » 28 jul 2018 21:02

Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.

Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.

Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Svenssons » 28 jul 2018 21:12

Jerker skrev:Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.

Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.

Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.

Finns ju inget som hindrar att det är 100% CCS-kontakt och 100% CCS-kabel och att man följer CCS-protokollet till 100% när man laddar via CCS men sedan även har möjlighet att ladda enligt Teslas standard till Teslas bilar från Teslas laddstolpar fast detta sker genom CCS-standardiserade kablar och kontakter. Jag skulle gärna vilja ha mer information om begränsingarna för CCS, även ifall jag får alla nyhetsbrev från CharIn och har läst en hel del wiki-sidor och länkar på dessa sidor så är det bara på forum jag läst om adapter inte är tillåtet. Att det inte är tillåtet att ha en lite annorlunda kontakt har jag inte sett någon annan stanns än just i denna tråd.

PS. Skulle det inte vara tillåtet att ha något annat än exakta dimensioner enligt spec på kontakten för CCS så kan Model 3 inte komma med CCS och samtidigt kunna ladda på dagens Superchargers... Typ 2-kontakten skiljer ju sig på dagens Supercharger/Model S/X mot standard Mennekes/Typ 2.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Jerker » 28 jul 2018 21:17

Om jag ser den där uppgiften igen ska jag länka till den. Nu vet jag inte var jag läst den. Man surfar runt en massa och läser en hel del, lyssnar på poddar...

Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 28 jul 2018 21:20

Jerker skrev:Om jag ser den där uppgiften igen ska jag länka till den. Nu vet jag inte var jag läst den. Man surfar runt en massa och läser en hel del, lyssnar på poddar...

Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...

Fast det kan ju vara samma som för Model X och den som visades i Storbritannien, dvs en amerikansk bil med amerikansk laddport. Tror inte de har påbörjat produktion av europeiska Model 3 ännu och som sagt var, om det inte är tillåtet med något annat än exakta mått enligt Mennekes för CCS så kommer det inte finnas en Model 3 med CCS som samtidigt kan ladda på dagens Superchargers.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Jerker » 29 jul 2018 09:23

Svenssons skrev:Fast det kan ju vara samma som för Model X och den som visades i Storbritannien, dvs en amerikansk bil med amerikansk laddport.

Ja, det blir säkert så. Inte förrän det är dags för provkörningar kommer det produktionsbilar för Europeiska marknaden.
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Inläggav Swede1 » 29 jul 2018 10:29

Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Swede1

Inläggav Teslaägare ippodrome » 29 jul 2018 10:38

Nån som har länk eller info ang TM3’s laddning? Var har ni läst att den skulle få nåt annat än möjlighet att ladda på SuC?
Vore (i min värld) konstigt om EU skulle kunna tvinga Tesla att utrusta sina laddstationer med fler kontaktyper för att alla ska kunna ladda.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 29 jul 2018 10:41

Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.

Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Swede1 » 29 jul 2018 10:57

Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.

Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.

Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.
Swede1

Inläggav Teslaägare e5m1r » 29 jul 2018 10:58

Får den ccs så har man klart fler möjligheter men SuC räcker gott och väl
Fattar inte hur folk tror att CCS är dealbreak hade bilen kommit utan SuC så ör det dealbreak CCS är bara bonus om det finns om inte skit samma vi som kör S och X idag åker överallt utan problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3